Käänneyhtiöt

Finnair elpyy koronakuopasta tuskastuttavan hitaasti – tuloskehitykseltä ei odoteta ihmeitä

Finnairin EV / Ebitda -kerroin eli yritysarvo suhteessa käyttökatteeseen on noussut selvästi 1,5 vuoden aikana.

Finnairin matkustajaliikenne kasvaa, mutta tuloskehitys ei palaa nopeasti koronaa edeltävälle tasolle.

Lentoyhtiön matkustajamäärien kasvu viime vuoteen on toki vaikuttavaa, mutta toukokuussa matkustajamäärät nousivat vain vähän huhtikuuhun verrattuna.

Finnair kuljetti toukokuussa 82 800 matkustajaa eli yli 210 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 toukokuussa, jolloin Finnair operoi minimiverkostoa koronapandemian aiheuttamien tiukkojen ja laajojen matkustusrajoitusten vuoksi.

Kuluvan vuoden toukokuun matkustajamäärä oli kuitenkin vain 2,3 prosenttia enemmän kuin huhtikuussa 2021. Tosin vertailu edeltäneeseen kuukauteen ei ole täysin vertailukelpoinen, koska huhtikuussa on yksi päivä vähemmän kuin toukokuussa. 

Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä (ASK) mitattuna kasvoi toukokuussa 318 prosenttia vertailukaudesta, mutta laski 0,6 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Finnair operoi päivittäin keskimäärin 65 lentoa, mikä oli 80,6 prosenttia enemmän verrattuna vuoden 2020 toukokuuhun, mutta 3,0 prosenttia vähemmän kuin huhtikuussa 2021. Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2020 toukokuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla.

Finnairin mukaan koronakriisin vaikutukset, mukaan lukien useiden valtioiden asettamat poikkeuksellisen tiukat matkustusrajoitukset, vaikuttivat edelleen kaikkiin matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin, mikä näkyi erityisesti Pohjois-Amerikan sekä Aasian luvuissa.

Aasian- sekä Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta (ASK) kasvoi vertailukaudesta 100 prosenttia, koska vertailukaudella Aasiaan tai Pohjois-Amerikkaan ei ollut lentoja. Euroopan-liikenteen tarjonta kasvoi 67,6 prosenttia ja kotimaanliikenteen kapasiteetti kasvoi 141,7 prosenttia.

Finnairin pelastus vaikeassa tilanteessa on kuluvan vuoden aikana ollut rahtiliikenne.

Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat toukokuussa peräti lähes 2 737 prosenttia vertailukaudesta. Kuitenkin rahtitonnikilometrit laskivat 4,6 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta.

Kokonaisrahti- ja postitonnit kasvoivat 53,6 prosenttia vertailukaudesta, mutta laskivat edeltäneestä kuukaudesta 14,6 prosenttia. Rahdin kysyntä pysyi edelleen vahvana erityisesti Aasian-liikenteessä.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kommentoi CAPA Live:n haastattelussa, että matkustusrajoitukset ovat Suomessa nyt niin tiukat, että vaikutukset näkyvät lentoyhtiön operointimahdollisuuksissa. Aiheesta kertoo Lentoposti-sivusto.

Finnairin palaa pandemiaa edeltävälle tasolle kapasiteetissaan vasta vuonna 2023, Manner arvioi. Hänen mukaansa Finnair operoi nyt noin 15 prosentin kapasiteetilla ja siinä ovat mukana myös kesällä 2020 uudelleenkäynnistetyt kaukolennot Kauko-Itään. Ennen koronakriisin puhkeamista Finnair lensi kaikkiaan noin 130 kohteeseen, mutta tänä kesänä se lentää vain 60 kohteeseen.

Finnairin tämän hetken liikevaihdosta peräti noin 50 prosenttia tulee lentorahdista, kun ennen pandemiaa osuus oli vain seitsemän prosenttia.  

Finnairin osakekurssi romahti kesäkuussa 2020 yli 4,4 eurosta alle 0,4 euroon. Osakekurssin laskua selittää kuitenkin suurelta osin viime kesän osakeanti, jonka seurauksena yhtiön osakkeiden lukumäärä nousi 1 279 miljoonalla osakkeella 128 miljoonasta osakkeesta 1 407 miljoonaan osakkeeseen. Sen jälkeen osake kipusi yli 0,6 euroon, mutta on edelleen vain 0,72 eurossa.

Analyytikoiden näkemykset Finnairista sijoituskohteena ovat hajallaan kuin Jokisen eväät. Kahden analyytikon suositus on osta, yhden pidä ja yhden myy. Konsensuksen mukainen tavoitehinta on vain 0,77 euroa, joten Finnairin markkina-arvon kovaan elpymiseen ei analyytikoilta näytä uskoa löytyvän.

Finnairin tuloskehityksen odotetaan nousevan hitaasti.

Analyysitalo Inderes odottaa Finnairin nettotuloksen jäävän tänä vuonna 414 miljoonaa euroa tappiolle ja nousevan ensi vuonna plussalle 28 miljoonaan euroon. Vuonna 2018 nettotulos oli 89 miljoonaa euroa ja 62 miljoonaa euroa vuonna 2019. Nettotulos jää siis ensi vuonna Inderesin ennusteella yli puolet heikommaksi kuin koronaa edeltävänä vuonna 2019.

Finnairin arvostustaso on ehkä hieman yllättäen nyt jopa koronakriisiä edeltävää aikaa korkeampi, jos kertoimena käytetään Finnairin yritysarvoa suhteessa myyntiin, eli EV/S-lukua. Alla olevat kertoimet perustuvat Inderesin laskelmiin ja ennusteisiin.

Finnairin toteutunut ja ennustettu EV/S-kerroin

2018              0,57

2019              0,44

2020              2,9

2021e            2,0

2022e            0,82

Myös toteumaluvuilla laskettu EV / Ebitda -kerroin eli yritysarvo suhteessa käyttökatteeseen on noussut 1,5 vuodessa selvästi. Sekään ei osoita, että osake olisi alennushinnoissa.

Korjaus ja täydennys: Artikkeliin lisätty maininta vuoden 2020 osakeannista, joka lisäsi merkittävästi Finnairin osakemäärää sekä EV/S-tunnustluvut. Osakekohtaisen tuloksen luvut ja kommentit on poistettu, koska ne eivät ole vertailukelpoisia osakeantia ennen ja sen jälkeen.

2 kommenttia

2 kommenttia

  1. keijo l

    13.6.2021 at 11:39

    Kun korjoittaja toteaa ”Osakekurssi romahti kesäkuussa 2020 yli 4,4 eurosta alle 0,4 euroon.”, niin hän jättää huomioon otamatta järjestetyn osakeannin. Kirjoituksen osakkeenhinnat eivät ole keskenään vertailukelpoisia.

  2. Jorma Erkkilä

    13.6.2021 at 12:21

    Finnair järjesti viime kesänä osakeannin. Osakeannin seurauksena yhtiön osakkeiden lukumäärä nousi 1 279 miljoonalla osakkeella – 128 miljoonasta osakkeesta 1 407 miljoonaan osakkeeseen.

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös