Yritysuutiset

Elisa vahvistaa johtoasemaa Suomen 5G-verkon kattavuudessa – tuloskehitys ei yllätä

Teleoperaattori Elisa kasvatti odotetusti kolmannella vuosineljänneksellä vertailukelpoista liikevoittoa viime vuodesta.

Yhtiön liikevaihto kasvoi 29 miljoonaa euroa 496 miljoonaan euroon pääasiassa camLine-yrityskaupan, Elisa Viihde Viaplay -yhteistyön ja matkaviestinnän liikevaihdon kasvun myötä.

Käyttökate parani kolme prosenttia 186 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen liikevoitto nousi viime vuoden 112 miljoonasta eurosta 121 miljoonaan euroon. Toteutunut liikevoitto ylitti hiukan analyytikoiden konsensusennusteen 119 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattila kertoo tulosraportin yhteydessä, että Elisan johtoasema 5G-verkon kattavuudessa vahvistui neljänneksen aikana.

Mattilan mukaan Elisan 5G-verkko kattaa yli 60 prosenttia väestöstä 130 paikkakunnalla. 5G-ominaisuuksilla varustetut laitteet olivat edelleen asiakkaiden ensisijainen valinta, ja 5G-internetpaketit lanseerattiin prepaid-asiakkaille.

Elisa teki strategisen sijoituksen hankkimalla enemmistöosuuden belgialaisesta tuotannon laadun ja operatiivisten riskien hallintaohjelmistojen toimittajasta TenForcesta. Mattilan mukaan TenForce palvelee pääasiassa suuria maailmanlaajuisia teollisuusasiakkaita SaaS-mallilla.

”Yritysosto kasvattaa Elisan strategian mukaisesti kansainvälistä digitaalista liiketoimintaa ja vauhdittaa Elisa IndustrIQ -liiketoiminta-alueen kasvua. TenForce avaa ristiinmyyntimahdollisuuksia asiakaskannassa ja täydentää Elisan osaamista etenkin prosessiteollisuuden ja sen kriittisten ominaisuuksien syvällisellä ymmärryksellä”, Mattila perustelee yrityskauppaa.

Tulevaisuuden näkymistä Elisa arvioi, että Suomen makrotaloudellisen ympäristön näkymät ovat parantuneet. Maailmanlaajuisten toimitusketjujen haasteet voivat kuitenkin aiheuttaa epävarmuutta määrien ja hintojen suhteen.

Kilpailu Suomen televiestintämarkkinoilla jatkuu kireänä.

Elisa arvioi liikevaihdon olevan hieman korkeampi kuin vuonna 2020. Matkaviestinpalveluiden ja digitaalisten palveluiden odotetaan kasvattavan liikevaihtoa. Vertailukelpoisen käyttökatteen yhtiö arvioi olevan hieman korkeampi kuin edellisenä vuonna.

Elisa jatkaa tuottavuutta lisääviä toimenpiteitä, esimerkiksi lisäämällä automaatiota ja data-analytiikkaa eri prosesseissa, kuten asiakaskohtaamisissa, verkonhallinnassa ja jakelussa.

Elisan pitkän ajan liikevaihdon kasvu ja kannattavuuden paraneminen perustuvat mobiilidatamarkkinoiden kasvuun ja uusiin digitaalisiin online- ja ICT-palveluihin.

Vuoden 2021 kolmannen neljänneksen keskeiset luvut 

  • Liikevaihto kasvoi 29 miljoonaa euroa 496 miljoonaan euroon pääasiassa camLine-yrityskaupan, Elisa Viihde Viaplay -yhteistyön ja matkaviestinnän liikevaihdon kasvun myötä.
  • Mobiilin palveluliikevaihto kasvoi 5,5 prosenttia 218 miljoonaan euroon.
  • Käyttökate kasvoi 6 miljoona euroa 186 miljoonaan euroon.
  • Liikevoitto kasvoi 9 miljoonaa euroa 121 miljoonaan euroon.
  • Vertailukelpoinen kassavirta pieneni 7 miljoonaa euroa 89 miljoonaan euroon pääasiassa negatiivisen nettokäyttöpääoman muutoksen seurauksena.
  • Suomessa mobiilin postpaid ARPU nousi 20,1 euroon (19,9 edellisellä neljänneksellä).
  • Mobiilin postpaid-liittymien vaihtuvuus laski 16,3 prosenttiin (18,3).
  • Postpaid-mobiililiittymien määrä kasvoi vuosineljänneksen aikana 53 700 liittymällä, joista 38 600 oli M2M- ja IoT-liittymiä.
  • Prepaid-liittymien määrä kasvoi vuosineljänneksellä 18 200 liittymällä.
  • Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi 1 800 liittymällä neljänneksen aikana.
  • Ohjeistusta vuodelle 2021 on käyttökatteen osalta päivitetty tasolle ”hieman korkeampi” (aiemmin ”samalla tasolla tai hieman korkeampi kuin edellisenä vuonna”).

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös