Sijoittajat haalivat ”sata laudassa” salkkuunsa sähköautojen osakkeita, jotka ovat viime viikkoina ponnahtaneet useita kymmeniä prosentteja teknologiapainotteisessa Nasdaq-pörssissä.
Tunnetun amerikkalaisen Bernstein pankkiiriliikkeen ansioitunut autoyhtiöiden analyytikko Arndt Ellinghorst kyseenalaistaa jo sijoittajien järjenvalon sähköautoissa.
”Ovatko sijoittajat menettäneet järkensä, kun ostavat uusien sähköautojen valmistajien osakkeita mihin hintaan tahansa”, Ellinghorstin kommentin voi kiteyttää lyhyesti.
Uusin pörssitulokas eli amerikkalainen sähköpakujen valmistaja Rivian on osaltaan vauhdittanut ostorallia uusissa sähköautoyhtiöissä. Yhtiö listautui pörssiin 78 dollarin osakehinnalla.
Rivianin markkina-arvo ehti viime viikolla pompata huikeasta 110 miljardia dollarista vielä huikeamman yli 150 miljardin tasolle.
Konkarisalkunhoitaja Hannu Angervuo on vuosikymmeniä seurannut New Yorkin pörssiliikeitä laidasta laitaan. Sijoittajien kiitämistä sähköisiin autoihin voi sinänsä pitää historiallisena buumina autoyhtiöiden osakekursseissa.
”Nyt sijoittajat maksavat tuoteideoista ja kiehtovista tarinoista miljardeja. Perinteiset autoyhtiöt valmistavat jo satoja tuhansia sähköautoja”, Angervuo lisää.
Samat virheet toistuvat pörssissä
Angervuo käyttää yhtenä vertauksena Rivianin pörssiarvoa ja itse tuotetta eli sähköpakua, joita on toistaiseksi mennyt kaupaksi noin 160 autoa ja lähinnä yhtiön omille työntekijöille. Nettisivut kertovat, että yhtiö on hankkinut noin 55 000 avopakun ennakkotilaukset.
”Sijoittajien huumaa voi kuvata siten, että Rivianin valmiin lavapakun hinnaksi tulee nyt noin 800 miljoonaa dollaria per yksi auto nykyisen osakekurssin nojalla. Ja toissa viikon vastaava arvo oli noin 550 miljoona euroa,” Angervuo toteaa.
Yhtiö myy lavapakuaan noin 73 000 dollarin hinnalla Yhdysvalloissa.
Entä tekokupla, joka painoi osakekurssit pohjamutiin vuoden 2 000 vaihteessa? Angervuo kertoo, että yleensä samat virheet toistuvat pörssissä kymmenen, kahdenkymmenen vuoden välein.
”Markkinat ovat nyt tyrmistyneet siitä, että uhkaako vuoden 2 000 tapainen teknokupla uudelleen, mikä poksauttaa kovimmat ilmat pois uusien autonvalmistajien osakkeista”.
Angervuo poimii sitten New Yorkin pörssin listoilta sähköisten premium-henkilöautojen Lucidin, josta sijoittajat kärkkyvät niin ikään jättiapajia.
”Lucidin markkina-arvo on muutamassa viikossa noussut kaksinkertaiseksi. Pörssiarvo kohosi viime viikolla noin 90 miljardin dollarin tasolle.”
Lucid on oman ilmoituksensa mukaan saanut muutamaan malliinsa jo 30 000 auton ennakkotilauksen. Teslasta ja Jaguarista tunnettu toimitusjohtaja Peter Rawlinson tuo kolmannen kvartaalin osavuodessa esiin muun muassa yhtiön Arizonan tehtaan ja korostaa vahvaa tasetta listautumisen jälkeen. Tilauskanta oli syyskuun lopussa 1,3 miljardia ja käteistä 4,8 miljardia dollaria.
Lucid teki tammi-syyskuussa vain 0,7 miljoonan dollarin liikevaihdon ja tappiot olivat 1,5 miljardia euroa. Vapaa kassavirta meni miljardin pakkaselle.
Sähkökuorma-autoja valmistava Nikola listautui vuosi sitten. Nikolan osake nousi vuoden 2020 kesällä noin 70 dollariin. Osakekurssi on nyt pudonnut alle 12 dollariin, eli osake on menettänyt arvostaan noin 80 prosentin verran.
Pörssitiedotteensa mukaan yhtiö aikoo valmistaa 25 sähköistä kuormuria kuluvan vuoden loppuun mennessä. Toimitusjohtaja Mark Russell toteaa yhtiön pörssitiedotteessa, että Nikola tavoittelee noin 22 000 kuormurin tuotantoa vuoden 2023 loppuun mennessä.
Yhtiö teki viimeisestä yhdeksältä kuukaudelta yli puolen miljardin tappiot ja osakekohtainen tulos oli miinus 1,34 dollaria.
Teslan markkina-arvo on omassa luokassaan
Uudet tulokkaat eivät ole kuitenkaan pystyneet horjuttamaan Teslaa valtaistuimeltaan.
Teslan pörssiarvo oli viime viikolla yli 1000 miljardi dollaria. Toyota seuraa pitkän välimatkan päässä kakkoseksi noin 303 miljardin dollarin markkina-arvollaan.
Volkswagen kirii kolmanneksi 122 miljardilla dollarillaan. Kiinalainen BYD ottaa viidennen paikan noin 110 miljardilla dollarilla.
Perinteiset suuret autonvalmistajat jäävät ilman mitalisijoja. Daimlerin pörssiarvo on 95 miljardia dollaria, General Motorsin 93 miljardia ja Fordin 70 miljardia.
Angervuo toteaa, että uusien sähköautojen startupit ovat päihittäneet lähes kaikki perinteiset autovalmistajat pörssiarvossa.
”Startup-yhtiöt ovat kuitenkin saaneet valmiiksi vain muutamia satoja autoja.”
Angervuon mukaan sijoittajien kannattaa noteerata, että perinteiset autonvalmistajat valmistavat jo nyt eniten sähköautoja, mikä luo riskinsä uusien tulokkaiden valtaukselle.
Velkavivulla kursseja ylös
Sijoittajat ovat käyttäneet velkaa vauhdittajana sijoituksiin, mikä voi päteä myös sähköautojen ostovimmaan. Angervuo nostaa yhä suuremaksi riskiksi velan.
Angervuo jatkaa, että Yhdysvalloissa on sijoituksiin mennyt lähes 1 000 miljardia dollaria velkarahaa.
Yhdysvaltain pörssisijoittajien velkavivun käytöstä tuli viikolla uusia tilastoja. Pörssisijoittajat ovat edelleen lisänneet syyskuusta 3,6 prosenttia lainapääomaa pörssisijoituksiinsa verrattuna syyskuun lukuihin.
Sijoittajatahot ovat paisuttaneet velkapääomaansa noin 60 prosenttia osakesijoituksiaan varten viimeisen kahden vuoden aikana.
”Myös S&P 500-indeksin nousu vastaa kahden viime vuoden ajalta lähes 60 prosenttia. Tietysti velalla on enemmän tai vähemmän suuri osuutensa osakekursseihin.”
Ongelma voi koitua siitä, jos ja kun pankit alkavat vaatia lisävakuuksia kurssien laskua vastaan.
Järkevämpi sijoituskohde onkin nyt vetyauto.