Kirpputoritoiminnan siirryttyä internetiin, erilaiset huijaukset ovat yleistyneet. Ovelimmat niistä vetävät mukaan viattomia sivullisia.
Internet-kirpputorit ovat nousseet viime vuosina yhä suositummiksi tavoiksi laittaa vanhaa ja tarpeetonta tavaraa kiertoon. Monet kauppasivustot ovat yksityiskäyttäjille maksuttomia ja toisaalta sivustot ovat sen verran suosittuja, että kysyntää löytyy helposti.
Puhuttaessa nettikirpputoreista puhe kääntyy hyvin usein erilaisiin huijauksiin, jotka vaivaavat monia markkinapaikkoja. Huijauksia tapahtuu molempiin suuntiin, joskus rahoja lähetetään ennakkoon saamatta koskaan itse tuotetta, toisissa tapauksissa tuote menee, mutta maksua ei koskaan kuulu sovitusti.
Yleisenä hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että älä koskaan lähetä tuotetta, ennen kuin ostaja on todistetusti maksanut ostettavan tuotteen. Rahan tulee näkyä tilillä, sillä yksi yleinen huijaustapa on väärentää kuitti suoritetusta maksusta.
Joskus voi käydä myös niinkin ikävästi, että kaikki näyttää menneen myyjän kannalta kuten pitää, mutta myöhemmin myyjä löytää itsensä keskeltä petoksiin liittyviä syytteitä.
Helsinkiläinen Alex uhrina
MTV kertoi juuri helsinkiläisestä Alexista, joka lankesi myyjänä huijaukseen. Alex myi Tori.fi-sivustolla iPhone 11 -puhelinta, ja melko nopeasti tuotteelle ilmaantui potentiaalinen ostaja.
Ostaja vaikutti ensisilmäyksellä hyvinkin tavalliselta kaupantekijältä. Hän kysyi tuotteesta tietoja ja tinki Alexin asettamasta hintapyynnistä. Kaksikko löysi yhteisen näkemyksen hinnasta ja ostaja kysyi Alexin pankkitietoja. Alex kertoi myyjälle oman pankkinsa ja antoi tälle tilinumeronsa. Meni hetki, jonka jälkeen ostaja kertoi maksaneensa sovitun summan pankkitilille.
Myöhemmin Alex tarkisti verkkopankkinsa, jossa sovittu summa näkyi maksettuna. Ostaja oli vielä varmistanut, että näkyyhän hänen antamansa maksusuorite tilillä. Koska tuote oli nyt maksettu, Alex päätti lähettää iPhonen ostajalle.
Pankki jäädyttää tilin
Kaupat näyttivät syntyneen kivuttomasti. Kuitenkin viikkoa myöhemmin Alex sai soiton omasta pankistaan ja puhelussa pankki kertoi hänelle rahanpesuepäilyistä. Epäilyjen myötä Alexin pankkitili oli myös jäädytetty toistaiseksi. Keskustelussa Alex sai kuulla, että epäily johtui iPhoneen liittyvästä maksusuoritteesta.
Alex toimitti pankille kuvakaappauksia ostajan kanssa käymästään keskustelusta. Hän epäili vyyhdin liittyvän siihen, että ostaja koittaa saada rahojaan vilpillisesti takaisin jonkinlaisen palautuspyynnön kautta.
Pankki kuitenkin ihmetteli Alexin saamaa maksua. Maksun lähettäjän nimi ei täsmännyt ostajan kanssa, sillä maksajalla oli eri sukunimi, kuin mitä ostaja oli sanonut. Ihmetystä aiheutti myös se, että maksun viestikentässä ei puhuttu iPhonesta, vaan Pioneer ddj300:sta, joka on miksauspöytä.
Alex ei omien sanojensa mukaan ollut kiinnittänyt huomiota viestikentän tekstiin tai lähettäjän nimeen. Kun sovittu summa näkyi tilillä kuten pitääkin, oli luonnollista lähettää tuote.
Välistävetohuijaus – näin se tehdään
Pankki avasi Alexin tilin uudelleen, mutta myöhemmin hän pääsi vielä keskustelemaan asiasta poliisin kanssa. Poliisin kanssa juteltuaan hän ymmärsi paremmin tilanteen kokonaiskuvan. Alex oli joutunut keskelle niin sanottua välistävetohuijausta.
Alexin ja ostajan lisäksi kuvioissa oli mukana myös kolmas henkilö, joka oli ostamassa iPhonen ostajalta miksauspöytää, jota ei todellisuudessa ollut olemassakaan. Puhelimen ostaja oli lähettänyt Alexin tilitiedot miksauspöydän ostajalle, joka maksoi miksauspöydän hinnan Alexin tilille. Koska sekä puhelimen, että miksauspöydän sovittu hinta oli sama, juttu ei herättänyt epäilyksiä.
Käytännössä iPhonen ostaja laittoi miksauspöydän ostajan maksamaan Alexin myymän puhelimen. Alex menetti tapauksessa puhelimensa, mutta sai siitä toisaalta toisen uhrin rahat. Miksauspöydän ostajalla taas oli tarinan surullisin kohtalo, hän menetti rahansa saamatta tuotetta.
Huijauksen suurin voittaja oli iPhonen ostaja, joka ei maksanut mitään, mutta hänelle lähetettiin postin kautta puhelin.
Välistävetohuijaus on huijarille työläs, mutta vaikea selvittää
Helsingin poliisin mukaan välistävetohuijaus ei ole kovin yleinen sen hankaluuden vuoksi. Huijarin pitää käytännössä huijata kahta henkilöä yhtä aikaa, ja näiden kohteiden tulee päätyä identtisiin yksityiskohtiin, eli tässä tapauksessa samaan käytetyn tuotteen hintalappuun.
Huijaus on myös siinä mielessä työläs, että sen etenemistä on huijarin vaikea seurata. Tässä iPhonen tapauksessa huijari oli kysellyt aktiivisesti Alexilta, että näkyyhän maksu jo tililläsi. Huijari verhoili kysymyksensä epäilemällä Alexin luotettavuutta kaupankäynnissä.
Mikäli huijaus kuitenkin onnistuu, niitä on Helsingin poliisin mukaan hyvin vaikea selvittää jälkikäteen, eli huijarin perään on haastavaa päästä. Huijari voi tilata pakettinsa Postin Smartpost-laatikkoon, jonka myötä hänen ei tarvitse asioida Postin henkilökunnan kanssa kasvotusten.
Huijarin ei tarvitse myöskään antaa itsestään juurikaan johtolankoja, sillä tilitietoina voidaan käyttää viatonta ja tietämätöntä sivullista.
Oikeastaan ainoa huijarista jäävä johtolanka on postipaketin nouto-osoite, joka on poliisin mukaan sijainnut usein Savitaipaleella. Tämä ei kuitenkaan vielä takaa sitä, että huijari asuisi siellä, vaan hän voi tilata paketin esimerkiksi naapurikuntaan.
Lue myös: Vältä vedätys: Näin Helsingin vuokra-asuntomarkkinoilla huijataan