Talouden trendit

Ruokalähettiyritys Woltin hinnoitteluehdoista toimenpidepyyntö kilpailuviranomaiselle

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa tekee kilpailu- ja kuluttajavirastolle toimenpidepyynnön ruokalähettiyhtiö Woltista.

MaRa pyytää kilpailu- ja kuluttajavirastoa selvittämään, ovatko Woltin hinnoitteluehdot kilpailulain mukaisia. Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry on matkailu- ja ravintola-alan elinkeino- ja työmarkkinajärjestö. 

MaRa katsoo, että Wolt toimii määräävässä markkina-asemassa, eikä voi yksipuolisesti sanella hinnoitteluehtoja ravintoloille.

MaRa jättää kilpailu- ja kuluttajavirastolle toimenpidepyynnön Woltin hinnoitteluehdon lainmukaisuudesta.

Woltin kauppiassopimuksen yleisissä ehdoissa on sopimusehto, jonka mukaan Wolt-palvelussa julkaistut ravintolan tuotteiden hinnat eivät saa olla korkeampia kuin hinnat, jotka ravintola veloittaa asiakkailta omissa myyntipaikoissaan.

”Woltin sopimuksissa on tiukka hinnoittelua rajoittava ehto ja sen ravintolalta perimä komissio on tyypillisesti jopa 30 prosenttia ravintola-annoksen hinnasta. Kun nämä yhdistetään, se johtaa siihen, että Woltin kautta kuljetetut ruoka-annokset eivät ole ravintolalle kannattavaa myyntiä”, MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi avaa ongelmaa.

Aittoniemi korostaa, että Woltilla on oikeus hinnoitella palvelunsa haluamallaan tavalla, eikä MaRa ota kantaa hinnoittelun tasoon.

”Toimenpidepyyntömme koskee vain Woltin hinnoitteluehtoa, joka kieltää ravintoloita lisäämästä Woltin komissiota asiakkaalta perittyyn hintaan.”

MaRa katsoo, että Wolt on määräävässä markkina-asemassa ravintolaruoan kuljettamismarkkinalla ja sen perusteella yhtiön sopimuksissaan edellyttämä tiukka hintapariteettiehto on kilpailulain 2 luvun vastainen.

MaRan Taloustutkimukselta tilaaman kyselytutkimuksen mukaan Woltin osuus kaikesta kotiin tai työpaikalle kuljetetusta ravintolaruoasta on kokonaisuudessa 42 prosenttia ja pääkaupunkiseudulla jopa 55 prosenttia.

”Ravintolaruoan kuljetuspalvelut eivät ole jäämässä vain korona-ajan ilmiöksi, sillä 14 prosenttia kuluttajista aikoo käyttää niitä tulevaisuudessa jopa enemmän kuin ennen koronakriisiä. Kaksi kolmesta arvioi käyttävänsä kuljetuspalveluita koronapandemian jälkeen yhtä paljon kuin ennen sitä”, Aittoniemi kertoo.

Kyselytutkimuksen nuorin ikäryhmä, 15–24-vuotiaat, on innokkain lisäämään kuljetuspalveluiden käyttöä. Heistä noin neljännes aikoo lisätä ravintolaruoan kuljetuspalveluiden käyttöä pandemian jälkeen. Myös pääkaupunkiseudulla asuvat ja lapsiperheet suunnittelevat lisäävänsä kuljetuspalveluiden käyttöä keskimääräistä enemmän.

Woltin toimintaan on kiinnittänyt MaRan lisäksi aiemmin myös työsuojeluviranomainen. Työsuojeluviranomaisen näkemyksen mukaan Woltin ruokalähetit ovat työsuhteessa ja heidän tekemistään työtunneista tulee pitää työaikakirjanpitoa.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös