Kasvuosakkeet

Purmo haastaa Uponorin kotikentällä

Suomen ensimmäisen SPAC-yhtiön kautta pörssiin listautunut Purmo Group julkaisi ensimmäisen yritysoston pörssitaipaleellaan.

Sisäilmaratkaisuja valmistava Purmo ilmoitti hankkivansa 25 miljoonan euron kauppahinnalla ruotsalaisen TT Thermotech Intressenter AB:n, jonka valikoimaan kuuluvat lattialämmitys- ja juomavesijärjestelmät.

Vuonna 2021 Thermotech teki kokonaisuudessaan noin 24 miljoonan euron liikevaihdon ja 3,8 miljoonan euron käyttökatteen. Vuotta aiemmin vastaavat luvut olivat 20 miljoonaa ja 1,3 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 Thermotech teki Suomessa 650 000 euron liikevaihdon noin 2 prosentin liikevoitolla. Yritys ei ole toimittanut vuoden 2020 tilinpäätöstietoja kaupparekisteriin.

Uponorin kotikentälle

Yrityskaupalla Purmo avaa aseman Pohjoismaisilla juomavesi- ja lattialämmitysjärjestelmämarkkinoilla, missä se ei ole ollut merkittävällä tavalla läsnä. Keski-Euroopassa nämä järjestelmät ovat olleet osa Purmon tarjontaa. Lattialämmityksen osuus lämmönjakomuotona on kasvanut ja yrityskaupalla Purmo tuo vaihtoehdon valikoimiinsa myös kotimarkkinoillaan.

“Thermotechin oston myötä syvennämme ratkaisumyynnin osaamisemme sekä älytuotteiden tarjontaamme. Olemme vaikuttuneita Thermotechin kasvukehityksestä ja heidän asiakaslähtöisestä tavasta tarjota asiakkailleen parhaat mahdolliset ratkaisut.” kommentoi Mike Conlon, Purmo Groupin ICS-divisioonan johtaja yrityskauppaa yhtiön pörssitiedotteessa.

Viime vuonna toinen kotimainen talotekniikkayhtiö Uponor vetäytyi älytuotehankkeestaan. Viiden vuoden investointien jälkeen Uponor luopui yhteisyrityksestä amerikkalaisen Belkinin kanssa toteamalla, ettei se kyennyt tuomaan markkinoille älytuotetta jakelukanaviensa kautta. Kovassa tuloskunnossa oleva Uponor myi osuutensa yhtiöstä ja teki miljoonien eurojen alaskirjauksen.

Analyysitalo Inderes pitää Purmon tekemää yrityskauppaa kohtuullisen hintaisena.

“Kauppa täydentää Purmon ICS-liiketoiminta-alueen tarjontaa Suomessa ja Ruotsissa. Kokonaisuutena kauppa ei ole Purmon kannalta merkittävän kokoinen (3 % liikevaihdosta 2022e), mutta ostettavan yhtiön hyvään kannattavuuteen (EBITDA-%: +15 %) nähden kauppahinta vaikuttaa mielestämme kohtuullisen maltilliselta (EV/EBITDA: 7x). Kaupalla ei ole merkittäviä vaikutuksia ennusteisiimme, mutta se tukee hyvin yhtiön strategiaa. ” kirjoittaa osakeanalyytikko Olli Koponen.

Bulkkia lahjapaperissa

Sekä Purmo että Uponor valmistavat sisäilmaratkaisuja, joka on hienompi ilmaisu pattereille ja putkille. Purmo on tunnettu radiaattoreistaan eli kansanomaisemmin pattereista ja Uponor puolestaan muoviputkista, joita käytetään juomavesi- ja lattalämmitysjärjestelmissä. Molempien yhtiöiden ydinliiketoiminta onkin hyvin kilpailtua ja erottautuminen on vaikeaa, kun tuotteet sijoitetaan lattian alle tai piiloon seinälle.

Erityisesti lattialämmitysjärjestelmät on talotekniikka-alalla erittäin kilpailtu tuotesegmentti, jolla toimii kymmeniä eri valmistajia tai järjestelmäintegraattoreita. Kuten pellistä taivutettu radiaattori, lattialämmityksessä käytettävä muoviputki on bulkkia ja siksi valmistajat pyrkivät erottautumaan esimerkiksi ohjausjärjestelmillä sekä suunnittelu- ja asennuspalveluilla.

Putkissa Uponor on nojannut kalliimpaan PEX-a teknologiaan, mutta suuri osa kilpailijoista on vuosien ajan vieneet yhtiöltä markkinaosuuksia tarjoamalla edullisempia vaihtoehtoja. Hintatietoinen rakennusmarkkina omaksuu tekniset vaatimukset täyttävät ja hintakilpailukykyiset vaihtoehdot nopeasti.

Myös Thermotech on hyötynyt tästä markkinamuutoksesta. Tulevaisuudessa Thermotech voi mahdollisesti hankkia putkensa Purmon omistaman saksalaisen Hewingin tehtaalta. Ennen Purmoa, vuosina 1988-2012, Hewingin omisti Uponor. Uponor myi tappiollisen yhtiön Purmolle, koska halusi keskittyä toiminnassaan PEX-a putkiteknologiaan.

Suomalaiset seuraavat toisiaan

Sekä Uponor että Purmo ovat perinteisesti nojanneet myynnissä niin sanottuun kolmiportaiseen jakeluun, jossa tukkuliike hoitaa osan tuotteiden myynnistä ja logistiikasta. Purmon ostama Thermotech pyrkii kotisivujensa mukaan toimimaan “ilman välikäsiä hyppäämällä tukkuportaan yli”. Tämä mahdollistaa kilpailukykyisen hinnoittelun ja asiakaslähtöisyyden, mutta voi aiheuttaa kanavakonfliktin, jos liiketoiminta integroidaan Purmoon.

Myös Uponor koetti vuoteen 2014 saakka lähestyä markkinaa kahdella eri brändillä, kunnes lopetti erillisen Nereus Oy:n toiminnan kolmen tappiovuoden jälkeen. Nereuksen myyjät olivat perustaneet kilpailevan liiketoiminnan, joka kasvoi nopeasti johtavaan markkina-asemaan Suomessa. Thermotechin myyjät ovat yrityskaupan yhteydessä sitoutuneet Purmon osakkeiden luovutusrajoitukseen vuoden ajaksi.

Lattia- ja juomavesijärjestelmien lisäksi Thermotech tarjoaa myös esivalmistettuja teknisiä moduuleja talotekniikkaan. Uponor hankki vastaavat tuotteet portfolioonsa vuonna 2015 ostamalla KaMo:n ja Delta Systemtechnik Gmbh:n Saksasta. Uponor on yhdistänyt ostetut liiketoiminnot lippunsa alle varsin verkkaisesti, sillä ostettujen yritysten nimet näkyvät markkinoilla vielä tänäänkin.

Yritysostolla Purmo Group lähtee selkeästi haastamaan markkinajohtaja Uponoria molempien synnyinjuurilla.

Purmo seuraa vahvasti samaa oppikirjaa, jota Uponor on toteuttanut viimeisen vuosikymmenen ajan. Purmo tekee yritysoston haastavalla hetkellä, jolloin maailman taloustilannetta varjostaa useampi uhkakuva. Samanaikaisesti niin teräksen kuin muovin raaka-ainehinnat ovat nousseet nopeasti, ja rakennushankkeita jäädytetään kohonneiden kustannusten vuoksi.

Sijoittajalle keskeisin kysymys on Thermotechin vuoden 2021 korkean käyttökatetason kestävyys nykyisessä markkinaympäristössä. Vuosina 2018 ja 2019 yhtiön käyttökate oli noin viidesosa viime vuoden tasosta. Lisäksi on hyvä pohtia, kykeneekö Purmon johto välttämään Uponorin omalla tiellään osoittamat liiketoiminnalliset ja strategiset karikot. Strateginen yhteensopivuus ei Uponorin historian perusteella ole itsestäänselvyys.

Purmo julkistaa osavuosituloksen torstaina 3.3.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös