Yritysuutiset

Roviolta iso tulosyllätys – osake raketoi

Peliyhtiö Rovio löi tulosennusteet mennen tullen.

Rovion liikevaihto kasvoi edellisvuodesta tammi-maaliskuussa peräti 26,6 prosenttia 85 miljoonaan euroon. Vertailukelpoinen kasvu ilman Ruby Gamesiä ja kiintein valuuttakurssein oli 11,8 prosenttia.

Konsernin oikaistu käyttökate kasvoi 13,6 miljoonaan euroon viime vuoden 12,3 miljoonasta eurosta.

Konsernin oikaistu liikevoitto oli 10,0 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten se oli 10,1 miljoonaa euroa. Liikevoitto ylitti monin verroin analyytikoiden konsensusodotuksen 3,5 miljoonaa euroa. Analyysitalo Inderes odotti 2,8 miljoonan euron liikevoittoa.

Poikkeuksellisen suuri tulosyllätys oli mannaa sijoittajille. Rovion osake on Helsingin pörssissä 18,6 prosentin nousussa noin kello 11.45 perjantaina.

Toimitusjohtaja Alex Pelletier-Normand kertoo, että Free-to-play mobiilipelimarkkinoiden vastatuuli jatkui vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana ja markkina-analyysiyritys data.ai:n mukaan markkina on laskenut jo kolme peräkkäistä vuosineljännestä.

”Vuoden 2021 viimeisen neljänneksen tapaan olemme navigoineet muutoksia onnistuneesti ensimmäisellä neljänneksellä, ja aloittaneet vuoden kasvupolulla sekä pelien ennätysliikevaihdolla”, toimitusjohtaja toteaa.

Pelifirma ratsastaa edelleen vahvasti Angry Birds -brändin avulla.

Rovion kasvua vauhdittivat Angry Birds Journeyn lanseeraus tammikuussa, Angry Birds 2 ja Angry Birds Friends -pelien hyvä suoriutuminen, sekä Ruby Gamesin hyvä kehittyminen. Pelletier-Normandin mukaan Angry Birds Journeyn lanseerausviikkojen merkittävistä markkinointi-investoinneista huolimatta korkeat tulot pitivät kannattavuuden ja kassavirran vakaalla tasolla.

Rovion suurin peli Angry Birds 2 jatkoi vahvaa suoritustaan. Toimitusjohtajan mukaan pelin bruttomyynti kasvoi yli 20 prosenttia vuositasolla.

”Peli saavutti korkeimman neljännesvuosittaisen liikevaihtonsa sitten vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen, mikä oli seurausta onnistuneista live-operaatioista ja tiimiemme tunnistamista mahdollisuuksista vahvistaa kannattavia käyttäjähankintainvestointeja.”

Angry Birds Friends jatkoi myös kasvuaan kaksinumeroisin luvuin vuositasolla ja saavutti korkeimman neljännesvuosittaisen bruttomyynnin sitten vuoden 2016 viimeisen neljänneksen.

Pelletier-Normandin mukaan hyperkasuaaleihin peleihin keskittyvällä Ruby Games -studiolla oli myös hyvä neljännes ja he saavuttivat lähes 45 prosentin pro forma -liikevaihdon kasvun vuositasolla. Kasvua ajoi uusi hyperkasuaali sanapeli Wordus, jonka Rovio lanseerasi tammikuussa.

Rovio lanseerasi Angry Birds Journey -pelin tammikuussa ja se kasvoi nopeasti yhtiön kolmanneksi suurimmaksi peliksi.

”Vahvan alun jälkeen kehitämme nyt peliä edelleen ja optimoimme käyttäjähankintaa, joka tulee olemaan lähitulevaisuudessa matalammalla tasolla kuin lanseerauksessa. Pelin seuraava virstanpylväs on kesäkuulle ajoittuva jännittävä vaikuttajamarkkinointikampanja, johon sisältyy myös TV-mainontaa Yhdysvalloissa. Mainonnalla täydennetään pelin saamaa hyvää orgaanisten latausten tasoa”, toimitusjohtaja kertoo.

Rovio on jatkanut investointeja studioissamme kehitettäviin uusiin peleihin keskittyen kasuaaligenreen, Pelletier-Normand toteaa.

”Pisimmällä tuotannossa ovat edelleen Moomin: Puzzle & Design ja Ruby Gamesin Hunter Assassin 2, jotka jatkavat koemarkkinoinnissa. Ensimmäisen neljänneksen aikana päätimme keskeyttää kerronnallisen Supernatural City -pulmapelimme koemarkkinoinnin. Jatkossa tiimi hyödyntää osaamistaan muissa pulmapeliprojekteissa.”

Rovio odottaa markkinan jatkuvan haastavana johtuen koronan jälkeisestä markkinan normalisoitumisesta sekä Applen App Tracking Transparency (ATT) -ominaisuuden merkittävistä vaikutuksista markkinointiin.

Rovio ei tehnyt muutoksia lähiajan näkymiinsä.

Julkaistujen kärkipelien myönteisen kehityksen ja tammikuussa 2022 julkaistun Angry Birds Journey-pelin johdosta sekä Ruby Gamesin ollessa osana Rovion konsernia heti alkuvuodesta, odottaa Rovio liikevaihdon vahvaa kasvua vuonna 2022.

Yhtiö odottaa oikaistun liikevoiton olevan kuitenkin viime vuotta alhaisempi. Tuloskuntoa nakertavat nopeaa kasvua tukevat käyttäjähankintainvestoinnit erityisesti uusissa peleissä sekä pelikehitykseen kohdistuvat kasvavat investoinnit.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös