Kasvuosakkeet

Vaatejätti Hennes & Mauritz elpyy voimalla koronakuopasta

Hennes & Mauritz kasvattaa myyntiään ja tulostaan. Pankki antaa osakkeelle ostosuosituksen.

Ruotsalainen H&M eli Hennes & Mauritz on kansainvälisesti toimiva vähittäiskaupan konserni, jonka valikoimissa on naisten, miesten ja lasten vaatteita sekä kosmetiikkaa sekä vuodesta 2009 kodintekstiilejä. Yrityksen vaatemerkkejä ovat H&M, Cos, Monki, Weekday, Cheap Monday sekä & Other Stories.

Viimeiset vuodet ovat olleet yhtiölle vaikeita H&M:n tuloksen on laskenut vuosi vuodelta. Vuonna 2016 osakekohtainen tulos oli 11,3 kruunua osakkeelta, kun vuonna 2020 se jäi vain 0,75 kruunuun. Liikevaihto laski vuonna 2020 187 miljardiin kruunuun edellisvuoden 233 miljardista kruunusta.

Yhtiöllä on ollut useita erilaisia ongelmia, joista päällimmäisenä kivijalkakaupan epävarma tulevaisuus. H&M on luottanut vankasti perinteisiin kivijalkakauppoihin verkkokauppojen sijaan, ja yhtiö onkin investoinut jatkuvasti uusiin kivijalkamyymälöihin eri puolille maailmaa. Markkinat eivät ole ottaneet uusia kivijalkakauppoja vastaan innolla, vaan vaatekauppamarkkinoiden siirtyminen yhä enemmän internettiin huolettaa H&M:n omistajia.

Vuonna 2020 tuli lisää kiviä rattaisiin, kun Kiina aloitti rankaisutoimet vaatekauppaketjua kohtaan yhtiön kritisoitua Kiinaa orjatyövoiman käytöstä.

Kiina päätti sulkea alkuvuodesta useita ketjun myymälöitä ja maan sosiaalisessa mediassa vaadittiin laajasti boikottia kauppaketjua kohtaan. Lisäksi H&M poistettiin kokonaan monista Kiinassa toimivista nettisovelluksista.

Selvä käänne tapahtui kuitenkin viime vuonna, kun osakekohtainen tulos nousi peräti 6,65 kruunuun ja liikevoitto nousi 3,1 miljardista kruunusta 15,3 miljardiin kruunuun. Liikevaihto nousi edellisvuodesta kuusi prosenttia 199 miljardiin kruunuun.

Myös kuluvan vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä osakekohtainen tulos nousi 0,13 kruunuun, kun se vuotta aiemmin oli -0,65 kruunua. Myynti kasvoi 23 prosenttia edellisvuoden ensimmäisestä vuosineljänneksestä 49 miljardiin kruunuun.

Yhtiö oli kärsinyt voimakkaasti koronapandemiasta ja sen hellittäessä käänne tuli mahdolliseksi.

Danske Bankin analyytikko Daniel Schmidt ennustaa pankin aamukatsauksessa, että länsi-Euroopan vaatetusdata on viime aikoina elpynyt, minkä yhdistettynä H&M:n hintojen nousuun viime vuoden toisen vuosineljänneksen alusta lähtien tulisi viedä liikevaihdon kasvu lähelle kaksinumeroisia lukuja.

Venäjän tilanne sekä lisääntyvät paineet käytettävissä oleviin tuloihin vaikuttavat kuitenkin todennäköisesti kolmannella vuosineljänneksellä, Schmidt arvioi.

”Samaan aikaan H&M maksaa edelleen palkkoja ja vuokria Venäjällä, mikä todennäköisesti vaikuttaa myös kulupohjaan Q3:lla. Lisäksi kohonnut hintainflaatio lisää paineita kuluttajiin”, analyytikko toteaa.

Danske Bank käyttää H&M:n osakkeen arvostuksessa historiallisen keskiarvon mukaista arvostuskerrointa, jolloin yhtiön käypä arvo on 160 kruunua osakkeelta. Pankin suositus H&M:n osakkeille on osta.

Analyytikoiden konsensuksen mukainen tavoitehinta osakkeelle on 155 kruunua. Suositukset ovat melko hajallaan, sillä kuuden analyytikon suositus on osta, kolmen suositus on lisää, 11 suositus on pidä, viiden suositus on vähennä ja yhden suositus on myy.

H&M:n viimeisin kurssinoteeraus on 130 kruunua, joten Danske Bankin tavoitehinnalla osakkeessa olisi 23 prosentin nousuvara. Yhtiö on hyvä osingonmaksaja ja ennustettu osinkotuotto nousee tänä vuonna 4,9 prosenttiin.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös