NoHo Partners on vuonna 1996 perustettu suomalainen ravintola-alan palveluihin erikoistunut konserni. Se on vuonna 2013 ensimmäisenä suomalaisena ravintolatoimijana Helsingin pörssiin listautunut pörssiyhtiö. Konsernin yhtiöihin kuuluu noin 250 ravintolaa Suomessa, Tanskassa ja Norjassa. Yhtiön tunnettuja ravintolakonsepteja ovat esimerkiksi Elite, Savoy, Teatteri, Stefan’s Steakhouse, Palace, Löyly, Hanko Sushi, Friends & Brgrs ja Cock’s & Cows.
Konserni työllistää sesongista riippuen noin 2 100 henkilöä kokoaikaiseksi muutettuna. Yhtiö tavoittelee noin 400 miljoonan euron liikevaihtoa vuoden 2024 loppuun mennessä.
Yhtiö odottaa nyt liikevaihdon kasvavan 300 miljoonaan euroon, kun se viime vuonna oli 186 miljoonaa euroa. Tämän toteutuessa liikevaihto kasvaisi 61 prosenttia viime vuodesta.
Pahasti koronakriisistä kärsinyt ravintolakonserni on elpymässä nyt vauhdilla.
Yhtiö kertoi jo maaliskuussa hyvästä myynnin kehityksestä, kun helmikuun 2022 liikevaihto oli yli 15 miljoonaa euroa kasvaen noin 90 prosenttia vuoden 2021 vertailujaksosta ja vastaten noin 90 prosenttia koronapandemiaa edeltävän vuoden 2019 vertailujaksosta.
Nyt NoHo Partners kertoo, että sen tammi-maaliskuun liikevaihto kasvoi vertailukaudesta lähes 141 prosenttia 48,5 miljoonaan euroon. Suomen liikevaihto kasvoi 86 prosenttia ja kansainvälinen liiketoiminta peräti ylil 8000 prosenttia – vain 0,1 miljoonasta eurosta 11,2 miljoonaan euroon.
Maaliskuun liikevaihto oli ennakoitua vahvempi erityisesti yhtiön strategisilla kasvualueilla Norjassa, Nokia Arenalla ja Friends & Brgrs -avauksissa. Maaliskuun liikevaihto kasvoi noin 515 prosenttia edellisvuodesta, ja se kattoi 77 prosenttia koko tammi–maaliskuun liikevaihdon kasvusta.
Suhdannenäkymät ravintola-alalla parantuneet
Yhtiön mukaan koronaviruspandemian vaikutus yhtiön markkinaan ja koko ravintola-alaan on ollut huomattava, ja se on vaikuttanut merkittävästi yhtiön liiketoimintaan. Vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä yhtiö toimi erittäin rajoitetussa tai suljetussa toimintaympäristössä kaikissa sen toimintamaissa.
Rajoitusten purkauduttua yksityiskulutus palautui nopeasti ja kysyntä on ollut vahvaa ylittäen pandemiaa edeltävän vuoden 2019 tason.
Matkailu- ja ravintola-alan suhdannenäkymät ovat selkeästi parantuneet pandemian lieventyessä. Kiristynyt geopoliittinen tilanne sekä yleinen kustannustason nousu ovat kuitenkin heikentäneet kuluttajien luottamusta talouden kehitykseen.
Liikevoitto oli vielä -1,3 miljoonaa euroa tappiollinen. Tappio oli kuitenkin huomattavasti pienempi kuin vuotta aiemmin, jolloin se oli -9,7 miljoonaa euroa.
Analyysitalo Inderes odotti NoHolta -1,0 miljoonan euron liikevoittoa, joten tuloskehitys oli jokseenkin odotettua.
Ravintolakonserni nostaa nyt lähiajan näkymiään.
NoHo Partners arvioi nyt saavuttavansa tilikaudella 2022 yhteensä noin 300 miljoonan euron liikevaihdon ja noin seitsemän prosentin ravintolaliiketoiminnan liikevoittomarginaalin.
Konsernin tavoitteena on saavuttaa noin 400 miljoonan euron liikevaihto ja noin 10 prosentin liikevoittomarginaali vuoden 2024 aikana. Yhtiön tavoitteena on laskea IFRS 16 -vuokrasopimusveloilla oikaistun nettovelan suhde operatiiviseen käyttökatteeseen alle kolmen ja jakaa osinkoa strategiakauden 2022–2024 aikana.
Yhtiö arvioi kuluttajakysynnän säilyvän hyvällä tasolla tilikaudella 2022 sekä yritys- ja tapahtumamyynnin palautuvan asteittain ja markkinan normalisoituvan vuoden 2022 toisen kvartaalin aikana.
Kasvun kolme painopistettä
Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kertoo, että koronarajoitusten asteittain purkautuessa pääsi yhtiö helmikuun puolessa välissä kiinni kassavirtapositiiviseen liiketoimintaan ja maaliskuussa markkinan avauduttua jo hyvään tulosvauhtiin.
”Ensimmäisen neljänneksen tulosta se ei pelastanut, mutta saimme hyvän lähtökohdan palautumiseen, jota huhtikuun myynti ja operatiivinen käyttökate edelleen vahvistivat”, Vikström toteaa.
Toimitusjohtaja katsoo Noho Partnersin liiketoimintaa loppuvuotta luottavaisin mielin, vaikka Ukrainan kriisin luoma epävarmuus yleiseen taloustilanteeseen, kustannusten nousu sekä henkilöstön saatavuus kohdistavatkin liiketoimintaamme paineita.
”Verrattuna viimeisen kahden vuoden rajoitettuun liiketoimintaympäristöön, nämä ovat kuitenkin liiketoiminnan tavanomaisempia operatiivisia haasteita, joihin yhtiömme mittakaavahyödyt sekä hinnoitteluvoima tuovat selkeää turvaa ja kilpailuetua.”
Kasvustrategiamme 2024 mukaisesti yhtiön kasvu tulee pääasiassa kolmelta strategiselta painopistealueelta: 1. Norjasta, 2. Friends & Brgrs -ketjun skaalauksesta sekä 3. isoista lippulaivahankkeista kuten Nokia Arena Tampereella.
”Kannattavan kasvumme polttoaineina toimivat pääasiassa vahva kassavirta ja kasvun ruokkima negatiivinen käyttöpääoma. Seuraavan 12 kuukauden aikana painopiste kassavirran osalta on lainatasomme normalisoimisessa asettamaamme viitekehykseen (nettovelan suhde käyttökatteeseen), ja jo ensi vuoden alkupuolella pystymme panostamaan yhä vahvemmin vapaata rahavirtaamme kasvun rahoittamiseen.”
Yhtiöllä on myös tavoitteena luopua Eezy Oyj:n omistuksesta siinä vaiheessa, kun Noho Partners kokee Eezyn arvostuksen olevan riittävällä tasolla.
”Näemme yhtiömme arvonluonnin kannalta tämän omaisuuserän jälleensijoittamisen kansainväliseen kasvuumme järkevänä strategiana”, Vikström toteaa.