Finnair kuljetti toukokuussa 778 300 matkustajaa eli yli 840 prosenttia enemmän kuin vuoden 2021 toukokuussa. Lisäksi toukokuun 2022 matkustajamäärä oli 14,4 prosenttia enemmän kuin edelliskuussa – tosin edelliskuukauden luvut eivät ole täysin vertailukelpoisia, koska huhtikuussa oli yksi päivä vähemmän.
Koronapandemian vaikutukset ja useiden valtioiden asettamat tiukat matkustusrajoitukset erityisesti omikronmuunnoksen vuoksi, vaikuttivat edelleen matkustajaliitännäisiin liikennelukuihin. Yhtiön mukaan tämä näkyi varsinkin Aasian luvuissa.
Venäjän ilmatila sulkeutui Ukrainan sotaa seuranneiden vastapakotteiden takia helmikuun lopussa, mikä johti reitti- ja vuoroperuutuksiin Aasian-liikenteessä. Koska Finnair kuitenkin pystyi jatkamaan suurinta osaa Aasian-lennoistaan pidemmistä lentoreiteistä huolimatta vahvan rahtikysynnän tukemana, ilmatilan sulun negatiivinen vaikutus Aasian jo pandemian heikentämiin matkustajaliikennelukuihin pysyi maltillisena toukokuussa. Raportoiduissa liikenneluvuissa ei huomioida suljetusta ilmatilasta aiheutuneita pidempiä lentoreittejä.
Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi toukokuussa 542 prosenttia vertailukaudesta ja 5,0 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta.
Finnair operoi päivittäin keskimäärin 261 lentoa, mikä oli 301 prosenttia enemmän verrattuna vuoden 2021 toukokuuhun ja 10,6 prosenttia enemmän kuin huhtikuussa 2022. Erot kapasiteettilukujen välillä verrattuna vuoden 2021 toukokuuhun selittyvät keskimäärin pidemmillä operoiduilla lennoilla sekä suuremmilla operoiduilla lentokoneilla.
Kaikkein rajuin liikenteen kasvu tapahtui kuitenkin myydyissä lentokilometreissä.
Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 1 270 prosenttia vertailukaudesta ja 9,0 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta. Matkustajakäyttöaste oli 61,8 prosenttia kasvaen 32,8 prosenttiyksikköä vertailukaudesta ja 2,3 prosenttiyksikköä edeltäneestä kuukaudesta.
Aasian-liikenteen tarjonta kasvoi vertailukaudesta 186 prosenttia.
Finnair aloitti tauon jälkeen Pohjois-Amerikan-matkustajalennot ainoastaan Helsinki–New York-reitillä maaliskuussa 2021 ja operoi vain tätä reittiä toukokuussa 2021, kun taas toukokuussa 2022 Finnair operoi moniin kohteisiin Yhdysvalloissa niin Suomesta kuin Ruotsistakin. Näin ollen Pohjois-Amerikan-liikenteen tarjonta kasvoi 3 063 prosenttia vertailukaudesta. Euroopan-liikenteen kapasiteetti kasvoi 786 prosenttia ja kotimaanliikenteen 299 prosenttia.
Myyntilukujen kasvu on rajua erityisesti ulkomaanliikenteessä.
Myydyt henkilökilometrit kasvoivat vertailukaudesta 1 233 prosenttia Aasian-liikenteessä, jopa 7 050 prosenttia Pohjois-Amerikan-liikenteessä yllä mainituista syistä, 1 142 prosenttia Euroopan-liikenteessä ja 280 prosenttia kotimaanliikenteessä.
Venäjän ilmatilan sulusta huolimatta toukokuun rahtiluvut paranivat selvästi vertailukaudesta, mutta pysyivät suunnilleen edeltäneen kuukauden tasolla. Reittiliikenteen tarjotut rahtitonnikilometrit kasvoivat 341 prosenttia vertailukaudesta ja kasvoivat 5,6 prosenttia edeltäneestä kuukaudesta.
Finnair kertoi tammi-maaliskuun tulosraportin yhteydessä, että sen toimintaympäristö on kaksijakoinen.
Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Etelä-Aasiassa matkustus on normalisoitumassa, kun pandemialiitännäiset vaikutukset ovat lieventyneet. Sen sijaan Pohjois-Aasian markkinoiden matkustusrajoitukset yhdistettynä Venäjän suljettuun ilmatilaan vaikuttavat merkittävästi Finnairin toimintaympäristöön.
Finnair arvioi lentävänsä vuoden 2022 toisen ja kolmannen neljänneksen aikana kesäkaudella keskimäärin noin 70 prosentin kapasiteetilla tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkaudelle sovitut lentokoneiden vuokraukset miehistöineen toisille lentoyhtiöille nostavat käytössä olevan kapasiteetin lähes 80 prosenttiin.
Finnair arvioi vuoden 2022 toisen neljänneksen vertailukelpoisen liiketuloksen parantuvan ensimmäisestä neljänneksestä ja olevan samaa suuruusluokkaa kuin vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä, jolloin se oli -65 miljoonaa euroa. Tulosta tukee matkustuskysynnän voimakas palautuminen Finnairin verkostossa, mutta sitä rasittavat polttoaineen hinnan voimakas nousu ja edelleen jatkuva vähäinen Pohjois-Aasian-liikenne.
Yhtiö arvioi, että vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä kysyntä on lähempänä pandemiaa edeltävää aikaa Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Etelä-Aasiassa.
Finnairin liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 252 prosenttia vertailukaudesta ja oli 400 miljoonaa euroa.
Finnair päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2022 puolivuosikatsauksen yhteydessä.