LeadDesk on vuonna 2009 perustettu SaaS-pohjaisten contact center -ohjelmistojen toimittajia. Yhtiön pilvipalvelu on tarkoitettu suurivolyymisen asiakaspalvelun ja myynnin tarpeisiin. Sillä on toimistot seitsemässä maassa Euroopassa ja sen pilvipalvelua käyttää yli 1000 asiakasta ympäri maailman.
LeadDesk listautui Helsingin pörssin First North -listalle helmikuussa 2019.
Kasvuvauhti on ollut railakasta. Vuonna 2018 yhtiön liikevaihto oli 11,0 miljoonaa euroa, mutta viime vuonna yhtiö ylsi jo 24,6 miljoonaan liikevaihtoon.
LeadDeskin kasvutarina koki kuitenkin kolauksen viime vuoden jälkimmäisellä puolivuotiskaudella. Yhtiön liikevaihto kyllä kasvoi yritysostojen tukemana heinä-joulukuussa vertailukauden 7,6 miljoonasta eurosta 12,5 miljoonaan euroon, mutta viime vuoden positiivinen 0,3 miljoonan euron liikevoitto valahti tappiolle -1,2 miljoonaa euroa.
Helsingin pörssissä sijoittajien reaktio tulosraporttiin oli tyrmäävä. LeadDeskin osake sukelsi lähes 30 prosenttia torstaina tulosjulkistuksen saattelemana.
Tulos reippaasti pakkaselle
Viime vuoden kolmannen neljänneksen kohdalla LeadDeskin liikevaihdon kehitys jäi yhtiön odotuksia maltillisemmaksi. Toimitusjohtaja Olli Nokso-Koiviston mukaan tämä johtui koronavuoden 2020 aikana hankittujen asiakkaiden contact center-järjestelmien vähentyneestä käytöstä sekä Loxysoft AB -yrityskaupan heikosta kehityksestä Ruotsissa.
Lisäksi orgaanisen kasvun hetkellinen poikkeama vaikutti myös toisen vuosipuoliskon kannattavuuskehitykseen.
Tämä vuoden tammi-kesäkuussa liikevaihto jatkoi 14,5 prosentin kasvua vertailukaudesta olleen 13,8 miljoonaa euroa. Liikevaihdon kasvuun vaikutti elokuussa 2021 tehty GetJenny-yrityskauppa sekä orgaaninen kasvu erityisesti Suomessa, Norjassa ja Espanjassa.
Liikevoitto oli kuitenkin pakkasella -1,0 miljoonaa euroa, kun vertailukaudella se oli plussalla 0,2 miljoonaa euroa.
Liiketuloksen heikentymiseen vaikutti käyttökatteen muutoksen lisäksi liikearvon poistojen ja kehitysmenojen poistojen kasvu GetJennyn yritysoston seurauksena, yhteensä 505 tuhatta euroa. Vertailukelpoisen käyttökatteen pienentymiseen vaikutti myyntikatteen heikentyminen verrattuna vertailukauteen sekä panostukset henkilöstön kasvattamiseksi. Lisäksi katsauskauteen kohdistui yhteensä 100 tuhatta euroa kertaluonteisia henkilöstökuluja.
Toimitusjohtaja Nokso-Koivisto kertoo, että tämänhetkisten näkymien perusteella tilikauden liikevaihdon vuosikasvu jää yhtiön ohjeistuksen alempaan puolikkaaseen (13–18 %) johtuen energia-alan vähentyneestä järjestelmän käytöstä sekä Enterprise-asiakkuuksien odotettua hitaammasta käyttöönotosta.
Energiasektorin epävarmuus riesana
Euroopan ailahteleva taloustilanne saattaa vaikuttaa osaan LeadDeskin asiakkaisiin negatiivisesti, Nokso-Koivisto kertoo.
”Esimerkiksi Euroopan energiasektorilla vallitseva epävarmuus on ainakin väliaikaisesti vähentänyt energia-alan loppuasiakkaiden sekä niiden contact center-alihankkijoiden LeadDesk-tuotteen käyttöä (negatiivinen vaikutus liikevaihtoon noin 400 tuhatta euroa vuositasolla). Osa asiakkaistamme myös kärsii työvoimapulasta.”
Pitkällä aikavälillä LeadDesk tähtää edelleen kohti 100 miljoonan euron liikevaihtotavoitetta eurooppalaisena asiakaspalvelu- ja myyntiratkaisujen johtotähtenä.
LeadDeskin isot Enterprise-asiakkuudet ovat tärkeä osa yhtiön kasvustrategiaa. Toimitusjohtajan mukaan useat vuodenvaihteessa julkistetut asiakkuudet ovat edelleen käyttöönottovaiheessa. Niiden ennakoidusta jatkuvalaskutteisesta kuukausiliikevaihdosta oli heinäkuun alussa laskutuksessa 40 prosenttia ja elokuun alussa 47 prosenttia.
”LeadDeskin kaltaisen liiketoimintakriittisen järjestelmän käyttöönotto vie tyypillisesti Enterprise-kokoluokan asiakkaalta enimmillään jopa vuoden. Kehitämme jatkuvasti keinoja, joilla asiakkaiden käyttöönotto sujuisi entistä nopeammin”, Nokso-Koivisto toteaa.
Yhtiö ohjeisti tilinpäätösjulkaisun yhteydessä helmikuun lopussa liikevaihdon vuosikasvun olevan 13–23 prosenttia sekä kannattavuuden olevan käyttökatteella ja liiketoiminnan rahavirralla mitattuna positiivinen. Ohjeistus ei huomioi merkittävän kokoisten yrityskauppojen vaikutusta liikevaihtoon tai kannattavuuteen.
Yhtiö pitää ohjeistuksen ennallaan, mutta tarkentaa, että liikevaihdon vuosikasvun odotetaan jäävän ohjeistuksen alempaan puolikkaaseen (13–18 %) johtuen energia-alan vähentyneestä järjestelmän käytöstä sekä Enterprise-asiakkuuksien odotettua hitaammasta käyttöönotosta.
Asiakaspysyvyys kriittinen menestystekijä
Yhtiön pitkän tähtäimen kasvutarina nojaa vahvasti pilvimurrokseen.
LeadDesk laajentaa tarjontaansa aktiivisesti sekä yritysostoin että aktiivisella tuotekehityksellä. Ratkaisumyynti Enterprise-asiakkaillemme on keskeinen osa yhtiön myyntistrategiaa.
Asiakastyytyväisyys on LeadDeskin pilviliiketoiminnan tärkeämpiä ajureita. Asiakaspysyvyys ennen vuotta 2020 hankittujen asiakkaiden osalta on ollut erinomaisella tasolla.
Vuonna 2020 uusmyynti oli erinomaisella tasolla johtuen koronaviruksen aiheuttamasta etätyöstä, mutta kyseisten asiakkaiden käyttö on vähentynyt asiakkaiden palatessa normaalimpiin toimintamalleihin vuonna 2021. Vuonna 2021 ja ennen vuotta 2020 hankittujen asiakkaiden kohdalla vastaavaa kehitystä ei ole ollut havaittavissa. Alkuvuoden 2022 perusteella vuoden 2020 kohortin jatkuvalaskutteinen liikevaihdon lasku on kääntynyt.
Kuluvan vuoden toisella puoliskolla LeadDesk keskittyy kustannuskilpailukyvyn
ylläpitämiseen.
”Fokuksemme säilyy nykyisillä markkinoillamme ja isojen projektien toimituksissa. Tuotekehityksessä ja myyntityössä keskitymme keihäänkärkituotteisiimme. Näin pysymme kannattavan kasvun tiellä jatkossakin”, Olli Nokso-Koivisto kertoo.