Päästöttömien energiaratkaisujen toteuttaja Enersense International on allekirjoittanut sopimuksen, jolla se ostaa suomalaisen sähköautojen pika- ja suurteholatausasemia valmistavan Unified Chargers Oy:n. Unified Chargers tarjoaa räätälöitäviä latausratkaisuja julkisiin kohteisiin ja raskaan liikenteen tarpeisiin sekä älykkäitä palveluita latausasemaoperointiin.
Hankinta vahvistaa Enersensen asemaa latausratkaisujen toimituksissa. Yritysosto odotetaan saatavan päätökseen marraskuussa 2022.
”Henkilöautojen ohella myös raskas liikenne sähköistyy kovaa vauhtia ja haluamme olla mukana mahdollistamassa laajasti päästötöntä liikkumista ja tavaralogistiikkaa. Unified Chargersin ovat valinneet kumppanikseen jo useat autoilun ammattilaiset, joilla on näkemystä ja kokemusta siitä, mihin tulevaisuuden liikkuminen kehittyy ja mitä se vaatii”, toteaa Enersensen Power-segmentin liiketoimintajohtaja Juha Silvola.
Silvolan mukaan Enersensen tavoitteena on tarjota kumppaneilleen mahdollisimman laaja-alaista osaamista sähköisen liikenteen nopeassa kehityksessä parhailla mahdollisilla tuotteilla ja palveluilla sekä kehittää toimintaa entistä monipuolisemmilla palveluilla.
Enersensellä on jo aiemmin kokemusta toimimisesta eri latauslaiteratkaisuja tarjoavien yritysten asentaja- ja huoltokumppanina ja tämä toiminta jatkuu kuten ennenkin. Enersense tarjoaa latausratkaisuja yrityksille ja taloyhtiöille kokonaisvaltaisena palveluna kiinteistökartoituksesta latausjärjestelmän asennukseen, käyttöönottoon ja ylläpitoon asti.
Sähköisen liikenteen edistämiseksi Enersense on tehnyt myös sijoituksen taloyhtiöille, yrityksille ja julkisiin tiloihin latausjärjestelmiä toimittavaan Parkkisähkö Oy:hyn. Strategisen kumppanuuden myötä Enersensen omistusosuus Parkkisähkö Oy:stä on 10 prosenttia.
Enersense on myös osaomistajana vihreän vedyn tuottajayhtiö P2X Solutionsissa, mitä kautta Enersense on mukana raskaan liikenteen päästöjen vähentämisessä vedyn ja synteettisten polttoaineiden avulla sekä mahdollistamassa vihreän vedyn luomia sähkön varastointimahdollisuuksia.
Enersensen toimitusjohtaja Jussi Holopainen kertoo, että Enersense haluaa olla vahvasti mukana sähköistämässä liikennettä ja nousta keskeiseksi toimijaksi myös sähköisen liikkumisen markkinalla.
”Markkina kasvaa jo kovaa vauhtia, mutta samalla koko ala hakee vielä muotoaan ja koemme tärkeäksi olla mukana useissa hankkeissa ja yhteistyössä monen alan toimijan kanssa. Siten pystymme nopeasti oppimaan ja omaksumaan alan parhaat käytännöt ja tarjoamaan ketterästi parasta mahdollista palvelua. Kehittyvässä markkinassa on valtava potentiaali ja kasvumahdollisuudet ja uskon, että yhdessä pystymme lunastamaan odotukset, joita meillä liikenteen sähköistymiseen liittyen on”, Holopainen toteaa.
Enersense on vuosittaisen strategiatyönsä yhteydessä tarkentanut kasvustrategiansa fokusalueita ja nostaa päästöttömän liikenteen maa- ja merituulivoiman sekä aurinkoenergian rinnalle.
Päästöttömässä liikenteessä uutta liiketoimintaa yhtiö hakee sähköisen liikenteen latausratkaisuista ja puhtaista polttoaineista. Merituulivoimassa kasvua Enersense hakee etenkin tuulivoimaloiden jalustoista ja maatuulivoimassa ja aurinkoenergiassa hankekehityksestä, rakentamisesta ja myös omasta energian tuotannosta. Strategian tarkennettu fokus tukee yhtiön pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteita, jotka säilyvät ennallaan.
Enersense tiedotti 27. heinäkuuta laskevansa taloudellista ohjeistustaan vuodelle 2022 käyttökatteen osalta. Yhtiön uuden taloudellisen ohjeistuksen mukaan liikevaihdon ennakoidaan olevan 245–265 miljoonaa euroa ja oikaistun käyttökatteen 6–12 miljoonaa euroa vuonna 2022.
Viime vuonna yhtiön liikevaihto oli 239 miljoonaa euroa ja oikaistu käyttökate 19 miljoonaa euroa.
Yhtiön kannattavuutta loppuvuoden osalta painavat Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, kiihtynyt inflaatio, materiaalien saatavuusongelmat, koronaviruspandemia, ICT-alan lakko sekä näistä johtuvat viivästyneet projektien aloitukset.
Yhtiön liikevaihto laski huhti-kesäkuussa 59,8 miljoonaan euroon viime vuoden 61,6 miljoonasta eurosta. Oikaistu käyttökate kääntyi tappiolliseksi -0,4 miljoonaa euroa, kun se vertailukaudelle oli positiivinen 4,8 miljoonaa euroa.