Kasvuosakkeet

Tokmannin taantumakestävyys koetuksella – antoi tulosvaroituksen

Tokmanni ei tule yltämään tänä vuonna lähellekään viime vuoden vertailukelpoista liikevoittoa.

Halpakauppaketju Puuilo on onnistunut säilyttämään vahvan taloudellisen aseman korkean inflaation ja epävarmojen taloudellisten aikojen myrskyissä. Toisin on kilpailijan, Tokmannin laita.

Tokmanni antoi perjantaina tulosvaroituksen.

Kauppaketjun mukaan kuluttajaluottamuksen ja ostovoiman heikentyminen ovat vaikuttaneet asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tilastokeskuksen mukaan kotitalouksien oikaistu käytettävissä oleva tulo kasvoi käypähintaisesti heinä-syyskuussa 3,7 prosenttia ja hintamuutoksista puhdistettuna pieneni -1,6 prosenttia vuodentakaiseen neljännekseen verrattuna.

Tokmanni on pitänyt kiinni halvasta hintatasosta samalla kun yhtiön kustannukset ovat nousseet. Tämän seurauksena Tokmanni alentaa vuoden 2022 näkymiään kannattavuuden osalta ja tarkentaa liikevaihdon ennustettaan.

Uuden ohjeistuksen mukaan vuonna 2022 Tokmanni ennustaa liikevaihdon olevan 1 150–1 180 miljoonaa euroa. Euromääräisen vertailukelpoisen liikevoiton ennustetaan olevan 80–90 miljoonaa euroa. Viime vuonna Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa.

Tokmanni ennustaa nyt siis vertailukelpoiselle liikevoitolle selvää laskua viime vuoteen verrattuna.

Aiemmin huhtikuussa yhtiö ali ennustanut, että liikevaihto on edellisvuoden tasolla. Euromääräisen vertailukelpoisen liikevoiton Tokmanni oli ennustanut olevan 90–110 miljoonaa euroa. Ennusteeseen liittyi tuolloin epävarmuustekijöitä inflaation, korkotason, Ukrainan sodan ja koronapandemian kehittymisen sekä niiden aiheuttamien vaikutusten johdosta.

Tokmannin tulosvaroitus oli yllätys markkinoille, sillä yhtiön osake rojahti 8,3 prosenttia alaspäin perjantaina Helsingin pörssissä.

Koronapandemian hellittäminen ei ole Tokmannin näkymien kannalta välttämättä positiivinen muutos. Kun korona hellittää, kuluttajat siirtävät rahankäyttöä tavaroista takaisin palveluihin, muistuttaa Inderesin analyytikko Olli Vilppo. Lisäksi Ukrainan sodan ja inflaation vuoksi syntyneessä epävarmassa ympäristössä kuluttajat helposti lykkäävät Tokmannin myymiä käyttötavarahankintoja, koska ne eivät ole välttämättömyyshyödykkeitä.

Toisaalta epävarmoina aikoina edullinen hintataso voi olla myös vahvempi kilpailuetu kuin muina aikoina.

Heinä-syyskuussa Tokmannin liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 5,3 prosenttia 295 miljoonaan euroon. Myynti painottui päivittäistavaratuotteisiin, kuten WC- ja talouspapereihin, elintarvikkeisiin ja kosmetiikkaan. Tämän lisäksi piha-, parveke- ja puutarhatuoteryhmien sekä grillaukseen liittyvien tuotteiden myynnit kasvoivat vertailukaudesta. Vastaavasti myynti oli heikkoa esimerkiksi lelujen, uima- ja porealtaiden sekä kodin säilytyksen tuotteissa.

Kolmannen neljänneksen vertailukelpoinen liikevoitto oli 23,5 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 26,1 miljoonaa euroa. Tulosta painoi kustannusten nousu. Tulokseen vaikuttivat erityisesti kiinteistökulujen kasvu indeksisidonnaisten vuokrien kautta sekä sähkökulujen nousu.

Positiivista oli se, että halpakauppaketju onnistui tehostamaan toimintaansa ja laskemaan henkilöstökulujen suhteellista osuutta liikevaihdosta.

Tokmanni julkistaa vuoden 2022 tilinpäätöstiedotteensa perjantaina 10.2.2023.

Kommentoi
Ylös
>