Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Finnair toipuu odotettua nopeammin

Lentoyhtiön kolmen vuoden kriisivaihe on vihdoin ohi, kertoo toimitusjohtaja Topi Manner.
Finnair lentoyhtiö lentokone lentokenttä Finnair lentoyhtiö lentokone lentokenttä

Lentoyhtiön kolmen vuoden kriisivaihe on vihdoin ohi, kertoo toimitusjohtaja Topi Manner.

Koronasta ja Ukrainan sodasta siipeensä saanut Finnair julkisti nyt toisen tulosraportin, jossa neljännesvuoden vertailukelpoinen liiketulos oli positiivinen.

Yhtiön liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 66,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 687 miljoonaa euroa. Matkustajamäärä kasvoi 60,9 prosenttia 2,5 miljoonaan. Vertailukelpoinen liiketulos oli 17,9 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli tappiollinen -65,2 miljoonaa euroa.

Poikkeuksellisen korkean polttoaineen hinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 94 miljoonaa euroa vertailukauteen verrattuna.

Tuloskehitys oli odotettua positiivisempaa, sillä analyytikoiden konsensusodotus vertailukelpoiselle liiketulokselle oli negatiivinen -2,0 miljoonaa euroa.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoo, että yhtiön nettotulos kääntyi heikentyneen Yhdysvaltain dollarin avittamana 53,3 miljoonaa euroa voitolle ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2019 viimeisen neljänneksen.

Lentoyhtiön kriisivaihe on vihdoin takanapäin.

”Tämä on jälleen uusi, tärkeä askel oikeaan suuntaan, mutta edessä oleva taival yhtiön saamiseksi kannattavaksi vuositasolla on pitkä ja täynnä toimintaympäristön asettamia haasteita. Finnairin kolmen vuoden akuutti kriisivaihe on nyt jäämässä taakse ja jatkamme tervehtymisvaiheeseen”, Manner toteaa.

Kustannusten karsinta jatkuu

Vaikka vahva kysyntä jatkui tukien yksikkötuottoja, sekä matkustaja- että liikevaihtoluvut jäivät kausiluonteisuuden takia edellisneljänneksestä. Mannerin mukaan yhtiön jatkuneet toimet kustannusten karsimiseksi, myynnin tehostamiseksi ja tuottojen optimoimiseksi tuottivat toivotunlaista tulosta.

Toimintaympäristön haasteet jatkuivat korkean polttoaineen hinnan, yhä kiihtyvän inflaation, pandemian jäljellä olevien vaikutusten sekä Ukrainan sodan ja suljetun Venäjän ilmatilan muodossa. Kuitenkin toimintaympäristössä tapahtui myös positiivisia muutoksia, Manner kertoo.

Myönteiset uutiset tulivat Kaukoidästä.

”Keskeisistä markkinoistamme Japani avautui matkustukselle ja Kiina luopui joulukuussa zero covid -politiikastaan, mikä mahdollistaa myös Kiinan matkustuksen käynnistymisen vaiheittain kuluvan vuoden aikana. Pandemian vaikutukset ovat näin ollen poistumassa ja uskomme, että matkustusrajoitukset eivät enää kesän jälkeen vaikuta toimintaamme millään operoimallamme reitillä.”

Yhtiön kannattavuuden palauttamiseen tähtäävän strategian toteutustyö jatkui kautta organisaation ja tavoitteena on vähintään 5,0 prosentin vertailukelpoinen liikevoitto vuoden 2024 puolivälistä alkaen. Viimeisellä vuosineljänneksellä lukema oli 2,6 prosenttia

Mannerin mukaan markkinan aiemmin arvioitua positiivisemman kehityksen valossa ja toisaalta voimakkaana jatkuvan kustannusinflaation vuoksi Finnair odottaa yksikkötuottojen vahvistamisen painottuvan aiempaa enemmän tavoitteiden saavuttamiseen.

”Talouden epävarmuudesta ja heikosta kuluttajaluottamuksesta huolimatta ihmiset haluavat matkustaa ja vahvan kysynnän oletetaan jatkuvan. Jatkamme samalla vahvasti kustannusten hallintaa ja karsimista kaikessa toiminnassamme. Saimme katsauskaudella päätökseen muutosneuvottelut, joiden lopputulemana vähensimme 150 työpaikkaa globaalisti. Osana kestävän taseen tavoitettamme solmimme myös sopimuksen TyEL-lainan jatkamisesta vuoteen 2025 saakka, mikä ylläpitää tarvittavaa kassaa vallitsevassa haastavassa toimintaympäristössä”, Manner kertoo.

Viimeisellä vuosineljänneksellä Finnair sopi pitkäaikaisista säästöistä joidenkin henkilöstöryhmien kanssa. Tämän vuoden puolella yhtiö saavutti myös matkustamohenkilökunnan kanssa neuvottelutuloksen, joka etenee vielä hallinnolliseen käsittelyyn, Manner kertoo.

Liikevaihto ei yllä vuonna 2023 pandemiaa edeltäneelle tasolle

Finnair antoi myös ohjeistuksen vuotta 2023 koskien

Yhtiö arvioi lentävänsä vuoden 2023 aikana 80–85 prosentin kapasiteetilla vuoteen 2019 verrattuna tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna. Kapasiteettiin vaikuttavat kysynnän kehittyminen, muun muassa Kiinan matkustuksen lisääntyminen, ja se, miten paljon yhtiö vuokraa lentokoneita miehistöineen toisille lentoyhtiöille.

Finnair arvioi, että matkustuksen vahva kysyntä jatkuu lyhyellä aikavälillä tukien yhtiön yksikkötuottoja vuoden 2022 toisen puoliskon tapaan, mutta yleisen taloudellisen epävarmuuden jatkuminen heikentää näkyvyyttä matkustuskysynnän kehittymiseen koko vuoden 2023 osalta.

Pandemian vaikutusten jäädessä taakse Kiinan avautumisen myötä Finnair uskoo liiketoiminnan normaalin kausiluonteisuuden palaavan. Siten vuoden ensimmäinen neljännes on kausiluonteisesti heikoin ja tyypillisesti liiketulokseltaan tappiollinen, kun taas kesäkuukaudet ovat vilkkaan matkustuksen aikaa.

Finnairin toimintaympäristön merkittävä epävarmuus jatkuu edelleen. Polttoaineen hinta on korkea ja Venäjän ilmatilan sulun pituus sekä inflaation vaikutus kysyntään ja kustannuksiin ovat epäselviä.

Finnair arvioi koko vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan vuodesta 2022 huomattavasti erityisesti siksi, että vuoden 2022 ensimmäinen puolisko oli sekä pandemian että suljetun Venäjän ilmatilan vahvasti rasittama. Yhtiö arvioi, että liikevaihto ei kuitenkaan vielä yllä vuoden 2019 tasolle.

Yhtiö päivittää tulevaisuuden näkymiään ja ohjeistustaan vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen osavuosikatsauksen yhteydessä.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
tuulivoima tuulienergia talous energia energiantuotanto

Enersense vetäytyy Voimatel Oy:n ostamisesta - kilpailuviranomainen laittoi kapuloita rattaisiin

Seuraava artikkeli
seinä tiilet reikä romahdus katastrofi

Kysely: Toimitusjohtajien luottamus talouskasvuun romahti - tässä suurimmat uhat