Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Marimekko jatkaa kasvua vahvan brändin turvin

Marimekko jatkavaa myynnin ja tuloksen kasvun tiellä. Evli odottaa kuitenkin brändiyhtiön kasvun hidastuvan.
Tiina Alahuhta-Kasko Marimekko Tiina Alahuhta-Kasko Marimekko
Tiina Alahuhta-Kasko, Marimekon toimitusjohtaja.
Tiina Alahuhta-Halme Marimekko
Tiina Alahuhta-Kasko, Marimekon toimitusjohtaja.

Evli odottaa Marimekon jatkavan myynnin ja tuloksen kasvun tiellä. Kasvu kuitenkin hidastuu.

Marimekko julkisti tällä viikolla tilinpäätösraporttinsa ja viimeisen vuosineljänneksen raporttinsa. Brändiyhtiön liikevaihdon kasvu loka-joulukuussa oli vaatimatonta, kun se kasvoi vain 1,0 prosenttia viime vuoden ennätyksellisen vahvasta vertailukaudesta 48,4 miljoonaan euroon. Liikevaihtoa nostivat erityisesti vähittäismyynnin kasvu Suomessa mutta myös kansainvälisen myynnin nousu 5,0 prosenttia.

Liikevaihtoa puolestaan heikensi Suomen tukkumyynnin lasku 2,0 prosenttia, kun heikentynyt yleinen kulutuskysyntä laski kotimaan tukkumyyntiä. Lisäksi tukkumyyntiä Suomessa alensivat vertailukautta pienemmät kertaluonteiset kampanjatoimitukset.

Liikevoitto laski viime vuoden 7,6 miljoonasta eurosta 6,8 miljoonaan euroon. Tuloskehitys osui lähelle analyytikoiden 6,7 miljoonan euron konsensusennustetta.

Liikevoittoa heikensivät erityisesti korkeammat kiinteät kustannukset mutta myös suhteellisen myyntikatteen aleneminen. Liikevoittoa puolestaan tukivat vertailukautta alemmat poistot.

Marimekon myynnin kehitys neljännesvuosittain ja markkina-alueittain.

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko kertoo, että markkinatilanne kehittyi haastavammaksi vuoden neljännellä neljänneksellä erityisesti Suomessa. Globaalisti monikanavainen vähittäismyynti kasvoi 13 prosenttia.

Alahuhta-Kaskon mukaan Marimekon liiketulokseen viimeisellä vuosineljänneksellä vaikuttivat odotetusti erityisesti korkeammat kiinteät kustannukset, kuten vähittäismyynnin kasvun mahdollistaneet myymälöiden nousseet henkilöstökulut sekä panostukset markkinointiin ja digitaaliseen kehitykseen.

Marimekko jatkaa myymäläverkoston vahvistamista

Viimeisellä vuosineljänneksellä Marimekko jatkoi kansainvälisen myymäläverkostonsa vahvistamista.

Yhtiö avasi uuden, kokemuksellisen myymälän New Yorkiin. Myymälä sijaitsee SoHon alueella, joka tunnetaan yhtenä suurkaupungin keskeisimmistä ostosalueista ja kansainvälisten muoti- ja designbrändien keskittymänä, Alahuhta-Kasko kertoo.

Pohjois-Amerikka on yksi brändiyhtiön päämarkkina-alueista, ja Marimekko lähestyy markkina-alueita avainkaupunkien kautta. Myös Shenzhenissä Kiinassa ja Bangkokissa Thaimaassa avattiin uudet Marimekko-myymälät ja Hongkongissa verkkokauppa.

Marimekon haasteet ovat tuttuja makrotalouden tekijöitä.

”Yleinen kustannusinflaatio ja korkojen nousu, energiakriisi, globaalit toimitusketjujen häiriöt ja kuluttajaluottamuksen vajoaminen erityisesti Suomessa ovat lisänneet epävarmuuksia toimintaympäristössä”, toimitusjohtaja toteaa.

Vuoden alusta alkaneella strategiakaudellamme 2023–2027 Marimekko pyrkii skaalaamaan liiketoimintaansa erityisesti kansainvälisillä markkinoilla.

”Kannattavana yhtiönä meillä on mahdollisuus tehdä pitkän aikavälin kasvua varten tarvittavia panostuksia heikommasta yleisestä taloustilanteesta huolimatta”, Alahuhta-Kasko vakuuttaa.

Odotuksissa myynnin ja kiinteiden kulujen kasvu

Marimekolle tärkeä kotimarkkina Suomi edustaa perinteisesti noin puolta yhtiön liikevaihdosta. Myynnin Suomessa yhtiö odottaa kasvavan edellisvuodesta.

Alahuhta-Kaskon mukaan vuoden 2023 tukkumyyntiin Suomessa vaikuttavat positiivisesti kertaluonteiset kampanjatoimitukset, joiden kokonaisarvon arvioidaan olevan edellisvuotta merkittävästi suurempi. Toimitukset painottuvat voimakkaasti toiselle vuosipuoliskolle.

Aasian-Tyynenmeren alue on Marimekon toiseksi suurin markkina, ja sillä on tärkeä rooli yhtiön kansainvälisessä kasvussa, Alahuhta-Kasko kertoo.

”Japani on Marimekolle selvästi merkittävin maa tällä alueella, ja siellä on jo varsin kattava Marimekko-myymälöiden verkosto.”

Yhtiö odottaa liikevaihdon Aasian-Tyynenmeren alueella kasvavan vuonna 2023, samoin kuin koko kansainvälisen liikevaihdon.

”Vuonna 2023 yhtiön tavoitteena on avata arviolta 5–10 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia, ja valtaosa suunnitelluista avauksista sijoittuu Aasiaan”, Alahuhta-Kasko toteaa.

Yhtiö odottaa liikevaihdon vuonna 2023 kasvavan edellisvuodesta, jolloin se oli 167 miljoonaa euroa.

”Vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihdon ennakoidaan kuitenkin jäävän vertailukaudesta kotimaan tukkumyynnin alkuvuoden heikommista näkymistä ja alemmista lisenssituotoista johtuen. Lisäksi ensimmäisen neljänneksen liikevaihtoa vuonna 2022 nostivat vuoden 2021 viimeiseltä vuosineljännekseltä osin vuoden 2022 ensimmäiselle neljännekselle siirtyneet tukkutoimitukset Aasian-Tyynenmeren alueella”, toimitusjohtaja kertoo.

Lisenssituottojen koko vuodelta 2023 arvioidaan jäävän vuoden 2022 ennätystasosta.

Yleinen kustannusinflaatio vaikuttaa myös Marimekkoon edelleen vuonna 2023. Alahuhta-Kaskon mukaan kiinteiden kulujen odotetaan nousevan edellisvuodesta. Markkinointikustannuksien odotetaan kasvavan viime vuoden 9,2 miljoonasta eurosta.

Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin yhtiö arvioi olevan arviolta noin 16–19 prosenttia, kun viime vuonna se oli 18,2 prosenttia. Vuoden 2023 näkymiin volatiliteettia aiheuttavat erityisesti kuluttajien luottamuksen ja ostovoiman kehitys, globaalit toimitusketjujen häiriöt sekä yleinen inflaatiokehitys.

Analyytikko: Vahva brändi tukee kasvua, mutta kasvu kuitenkin hidastuu

”Uskomme vahvan vuoden 2022 vähittäismyynnin kuvaavan Marimekon brändin vahvuutta ja yhtiön kyvykkyyksiä kasvaa myös hieman hankalemmassa markkinassa”, arvioi Evlin analyytikko Arttu Heikura.

Heikuran mukaan vuoden 2023 kasvua tukee loppuvuodelle suunnitellut kertaluonteiset tukkumyyntitoimitukset Suomessa. Evli näkee kuitenkin kasvuvauhdin hidastuvan viimeisten vuosien tasoista. Evli odottaa Marimekon kasvavan 5,3 prosenttia vertailukaudesta vuonna 2023.

Heikuran mukaan Marimekon osakkeen arvostus näyttää melko maltilliselta historiallisiin sekä verrokkien arvostustasoihin nähden. Evli odottaa Marimekon osakekohtaisen tuloksen nousevan tänä vuonna 0,63 euroon viime vuoden 0,56 eurosta. Siten kuluvan vuoden ennustettu P/E-kerroin on 14,6x ja EV/Ebit-kerroin 11,1x.

”Näemme kuitenkin epävarmuuden olevan koholla ja toistamme PIDÄ suosituksemme. Myös heikentyneet kasvuodotukset perustelevat alempia arvostuskertoimia”, analyytikko toteaa.

Evlin tavoitehinta Marimekon osakkeelle pysyy 10,0 eurossa, mikä on hieman yli nykyisen 9,6 euron kurssinoteerauksen.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
opiskelija opinnot opiskelu opintotuki opintolaina talous

Suurituloiset suomalaiset saavat eniten julkista tukea opintoihinsa

Seuraava artikkeli
haukka lintu Fed keskuspankki haukkamainen

Talousluvut pitävät keskuspankin haukkamaisena - korkosijoituksen tuotto-odotus korkealla