Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Seuraa Somessa
Seuraa Somessa

Uusien asuntojen kauppa on jumissa – näillä eri tavoin rakennusliikkeet kosiskelevat nyt ostajia

Uudiskohteiden kauppa on pudonnut tänä vuonna merkittävästi. Uusista asunnoista tehdään nyt kauppaa peräti 70 prosenttia viime vuotta vähemmän.
nosturit rakentaminen rakennusteollisuus talous nosturit rakentaminen rakennusteollisuus talous

Uusien asuntojen kauppa on ollut viime aikoina pahasti jumissa. Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton asuntomarkkinakatsauksen mukaan tämän vuoden puolella asuntokauppaa on tehty nyt merkittävästi edellisvuosia vähemmän.

Asuntomarkkinakatsauksen mukaan raportoitujen uusien asuntojen kauppojen määrä on pysynyt läpi vuoden vähäisenä. Huhtikuun päätteeksi edellisvuoteen nähden kauppoja tehtiin 69,7 prosenttia vähemmän ja viiden vuoden keskiarvoon verrattuna peräti 77,6 prosenttia vähemmän.

Yleisestikin asuntokauppojen määrä huhtikuussa 2023 muistutti hyvin paljon huhtikuuta 2020, jolloin elettiin koronapandemian alkuaikoja. Tuohon aikaan ihmisten liikkumista rajoitettiin vahvasti ja monet yritykset aloittivat YT-neuvotteluja, mikä heijastui väkisin myös asuntomarkkinaan.

”Asunnon ostoaikeet ovat pysyneet matalalla tasolla, mikä näkyy myös asuntokauppamäärissä. Asuntokaupan pohja nähtiin kuitenkin vuoden vaihteessa ja kohti kesää on odotettavissa piristymistä asuntokauppaan, koska asuntoja ostetaan aina tarpeeseen”, kommentoi toimitusjohtaja Tuomas Viljamaa Kiinteistönvälitysalan Keskusliitosta.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että inflaatio ja asuntolainojen korkojen nousu ovat olleet koronapandemiaakin pahempaa myrkkyä ihmisten asunnonvaihtohalulle.

”Korkojen nousun jatkuminen on aiheuttanut varovaisuutta asuntomarkkinoille. Asuntojen hinnoissa on ollut laskupainetta kustannusten ja korkojen nousun vuoksi”, Viljamaa kertoo.

Rakennusliikkeet kehittelevät porkkanoita kaupantekoon

Nihkeästi etenevä asuntokauppa on saanut rakennusyhtiöt miettimään poikkeuksellisia keinoja piristämään kaupantekoa. Rakennusliikkeet ovatkin keksineet uusia markkinointikeinoja, joiden tarkoituksena on vauhdittaa asuntokauppaa.

Ylen jutussa esitellään rakennusliikkeiden kuten Olas Group, Lapti ja YIT käyttämiä määräaikaisia keinoja, joilla yhtiöt yrittävät kannustaa kuluttajia ostamaan taas uudiskohteita. Rohkea ostaja saattaakin saada näinä aikoina jopa tuhansien eurojen arvoisia, mikäli tämä päättää ostaa uuden asunnon.

Olas Groupin etu liittyy korkotasoon. Yhtiö lupaa maksaa kolmen ensimmäisen vuoden ajalta asunnon ostajan lainan korot, jotka ylittävät 1,99 prosenttia. Mikäli lainan viitekorot nousisivat yli 4,5 prosentin, tällöin erotus jäisi ostajan kontolle.

Ylen artikkelissa on laskettu, että 300 000 euron lainalla ja maksimilla 4,49 prosentin korolla Olas Group maksaa välistä 2,5 prosenttia, eli 7 500 euroa vuodessa. Koska kampanja on kolmen vuoden mittainen, teoriassa ostaja voisi hyötyä siitä parhaimmillaan 22 500 euroa. Yhtiön kampanja koskee vain tiettyjä kohteita, mutta sen kestoa ei ole mainittu yhtiön tiedotteessa.

Olas Groupia selvästi suurempi rakennusyhtiö Lapti taas lupaa hyvittää tasan 2,5 prosenttia yhtiölainan osuudesta kolmen vuoden ajan. Yle on laskenut esimerkkilaskelman 71,5 neliöiselle asunnolle Helsingin Kalliossa, jossa on pelkkää taloyhtiölainaa 303 000 euroa. Tästä yhtiölainasta Laptin 2,5 prosentin tarjous tarkoittaisi 7 575 euron alennusta vuodessa, eli koko kampanjan ajalta yhteensä 22 725 euroa.

Kolmantena rakennusyhtiönä jutussa esitellään YIT, joka mainostaa ”kahden vuoden ilmaista asumista”. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yhtiö lupaa maksaa ostajan puolesta uuden asunnon yhtiö-, tontti- ja pääomavastikkeet ensimmäisen kahden vuoden ajalta.

YIT:n kampanja huomioi jopa mahdolliset yhtiövastikkeen nousemiset, mikäli se tapahtuu yhtiökokouksen päätöksellä. Kampanja on kuitenkin rajattu koskemaan enintään 55-neliöisiin asuntoihin ja on voimassa vain toukokuun loppuun saakka.

Neljäs jutussa esitelty rakennusyhtiö on Bonava, joka tarjoutuu maksamaan uuden asunnon ostajan hoito- ja pääomavastikkeet ensimmäiseltä vuodelta kaupanteon jälkeen. Kampanja on voimassa kesäkuun loppuun ja koskee tiettyjä kohteita Helsingissä, Vantaalla ja Espoossa.

Kampanjoilla yhtiöt pyrkivät eroon myymättömistä asunnoista

Rakennusliikkeiden on pakko saada rakenteilla olevat tai jo rakennetut kohteet hiljalleen kaupaksi, sillä uusia kohteita ei päästä aloittamaan, mikäli vanhemmista ei olla päästy eroon, eli toisin sanoen niitä ei ole onnistuttu myymään.

YIT:llä on vuoden 2023 ensimmäisen kvartaalin osavuosikatsauksen mukaan hallussaan satoja valmiita, mutta myymättömiä asuntoja. Määrä tulee myös kasvamaan jatkuvasti, sillä uusia kohteita syntyy nyt nopeammalla tahdilla kuin mitä vanhoista päästään eroon.

 -Siinä on tietty raja, kuinka paljon pääomaa voidaan sitoa valmiisiin asuntoihin tai rakennusprojekteihin. Seuraamme tarkasti markkinaa, missä kohdin lähdemme uusiin hankkeisiin. Seula on tiukempi kuin mitä se oli puolitoista vuotta sitten, YIT:n myyntijohtaja Pekka Helin toteaa Ylen artikkelissa.

Ylen artikkelissa on myös haastateltu Rakennusteollisuuden pääekonomisti Jouni Vihmoa, joka on huolissaan siitä, riittävätkö uudet asunnot vastaamaan kysyntää. Vihmon arvion mukaan tänä vuonna aloitetaan vain 27 000 asunnon rakentaminen, kun laskennallisesti Suomeen tarvittaisiin vuosittain 35 000 uutta asuntoa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
Lamor muovi kierrätys

Ilmastorahasto mukaan Lamorin muovien kierrätyshaasteeseen

Seuraava artikkeli
Singa karaoke

Singa modernisoi karaokea maailmanlaajuisesti ja hakee rahoituksella vauhtia – takana onnistunut kasvuvuosi