Logistiikkalaitteita valmistava Cargotec ylsi toisella vuosineljänneksellä ennätykselliseen vertailukelpoiseen liikevoittoon.

Yhtiö julkisti toisen vuosineljänneksen tulosraporttinsa, joka oli taloudellisesti kaksijakoinen.
Konepajayhtiön vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi viime vuodesta 94 prosenttia huhti-kesäkuussa 158 miljoonaan euroon, kun vuotta aiemmin se oli 82 miljoonaa euroa. Tuloskehitys oli myös selkeä positiivinen yllätys, sillä analyytikoiden konsensusennuste oli hieman alle 118 miljoonaa euroa.
Varjopuolena tulosraportissa on tilauskehitys. Saadut tilaukset laskivat 28 prosenttia vertailukaudesta ja olivat 999 miljoonaa euroa. Tilauskanta kauden lopussa laski 3,2 miljardiin euroon viime vuoden 3,5 miljardista eurosta.
Liikevaihto kasvoi toisella vuosineljänneksellä 25 prosenttia ja oli 1 200 miljoonaa euroa. Huoltoliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 14 prosenttia ja oli 344 miljoonaa euroa. Ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto kasvoi 26 prosenttia ja oli 362 miljoonaa euroa.
Laimentamaton osakekohtainen tulos nousi viime vuoden 0,64 eurosta 1,67 euroon.
Sijoittajien vaakakupissa näyttää painavan enemmän tilauksien lasku kuin hyvä tuloskehitys, sillä osake on noin 3,3 prosentin laskussa Helsingin pörssissä kello 10.10.
Ydinliiketoiminnoissa vahvaa kasvua
Cargotecin toimitusjohtaja Casimir Lindholm kertoo, että yhtiön saadut tilaukset palasivat koronapandemiaa edeltävälle tasolle laskien ennätysmäisen ja kertaluonteisia suuria tilauksia sisältäneen vertailukauden tasosta. Tilauskanta on kuitenkin selvästi historiallisen keskiarvon yläpuolella.
”Strategisesti tärkeät huoltoliiketoiminta ja ekoratkaisujen tuoteryhmän liikevaihto jatkoivat kasvuaan”, Lindholm toteaa.
Ydinliiketoimintojen vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi puolivuosikaudella 57 prosenttia 263 miljoonaan euroon eli 13,6 prosenttiin liikevaihdosta.
Toimitusjohtajan mukaan Kalmarissa asiakkaiden hankintapäätöksissä ilmeni hitautta, ja saadut tilaukset palasivat koronapandemiaa edeltävälle tasolle.
”Suurempia projekteja koskevien päätösten teko hidastui huoltoliiketoiminnan saatujen tilausten pysyessä vertailukauden tasolla. Kalmarin liikevaihto kasvoi 29 prosenttia 552 miljoonaan euroon toimittaessamme tilauksia vahvasta tilauskannastamme. Tehostunut toimitusketjun hallinta tuki liikevaihdon kasvua, vaikka komponenttien saatavuus vaihteli edelleen. Huoltoliiketoiminnan liikevaihto jatkoi kasvuaan varaosien markkinaosuuden kasvun vauhdittamana.”
Lindholmin mukaan Kalmarin vertailukelpoinen liikevoittoprosentti parani ennätystasolle 14,2 prosenttiin korkeamman liikevaihdon, vuosineljänneksen alussa puolivalmiina olleiden tuotteiden toimitusten, inflaatiopaineiden ja komponenttien saatavuuden menestyksekkään hallinnan sekä raskaiden nostureiden liiketoiminnan pienempien tappioiden seurauksena.
Hiabissa taustalla vaikuttavat puolestaan kysyntäajurit pysyivät hyvällä tasolla, mutta saadut tilaukset laskivat vertailukaudesta, jolloin hintojen nousua edeltäneet ennakko-ostot kasvattivat tuotteiden kysyntää.
”Myös inflaatio, korkea korkotaso ja kuorma-autojen pitkät toimitusajat vaikuttivat saatuihin tilauksiin. Hiabin tilauskanta on vahvalla tasolla, ja liiketoiminnan vankan suorituskyvyn ansiosta Hiabin liikevaihto kasvoi 20 prosenttia 485 miljoonaan euroon. Korkean liikevaihdon sekä inflaatiopaineiden tehokkaan hallinnan ja kulukontrollin seurauksena Hiabin vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 31 prosenttia 81 miljoonaan euroon”, toimitusjohtaja kertoo.
Sen sijaan MacGregorin saadut tilaukset laskivat korkeasta vertailukauden tasosta, mutta tilauskanta kasvoi 28 prosenttia vertailukaudesta. Lindholmin mukaan liikevaihto kasvoi 164 miljoonaan euroon, ja huolto- sekä kauppalaivaliiketoiminnan vetämänä MacGregorin vertailukelpoinen liikevoitto 10 miljoonaa euroa oli sen korkein yli seitsemään vuoteen.
Cargotecin pilkkominen kahdeksi yhtiöksi etenee
Cargotec kertoi 27. huhtikuuta suunnitelmansa tutkia ja aloittaa prosessin ydinliiketoimintojen Kalmarin ja Hiabin mahdolliseksi eriyttämiseksi kahdeksi maailman johtavaksi itsenäiseksi yhtiöksi.
Lindholmin mukaan mahdollisen osittaisjakautumisen suunnittelu on tarkoitus toteuttaa vuoden 2023 aikana, ja Kalmarin erillinen listautuminen Nasdaq Helsinkiin tapahtuisi, jos se toteutetaan, vuonna 2024.
Lindholmin mukaan vahvalla tilauskannalla ja mahdollisissa markkinaympäristön nopeissa muutoksissa käyttöön otettavalla toimenpidevaihtoehtojen valikoimalla yhtiö aikoo pitää ydinliiketoimintojensa vertailukelpoisen liikevoittoprosentin yli 10 prosentissa, vaikka markkinatilanne osoittautuisi haasteelliseksi.
Cargotec arvioi sen ydinliiketoimintojen vuoden 2023 vertailukelpoisen liikevoiton paranevan vuodesta 2022 ja MacGregorin vuoden 2023 vertailukelpoisen liikevoiton olevan positiivinen.
Viime vuonna ydinliiketoimintojen vertailukelpoinen liikevoitto oli 3,8 miljardia euroa ja MacGregorin vertailukelpoinen liikevoitto oli negatiivinen -472 miljoonaa euroa.
