Fodelia julkaisi keskiviikkoaamuna toisen vuosineljänneksen tulosraporttinsa. Yhtiö jatkaa vahvaa kasvun tiellä, kuten se on tehnyt viime vuosina. Liikevaihto nousi 21 prosenttia viime vuoteen verrattuna ja oli 12 miljoonaa euroa.
Liikevaihto kasvoi Fodelian liiketoiminta-alueista vähittäiskauppaan ja verkkokauppaan keskittyvässä Feeliassa 18,4 prosenttia ja foodservice-markkinan asiakkuuksiin keskittyvässä Fodelia Retailissa 5,5 prosenttia. Muiden yksiköiden kasvu oli ripeää, ne kasvoivat viime vuoden 0,1 miljoonasta eurosta 1,0 miljoonaan euroon.
Konsernin liikevoitto nousi huhti-kesäkuussa 0,53 miljoonaan euroon viime vuoden 0,35 miljoonasta eurosta. Analyysitalo Inderes odotti 0,6 miljoonan euron liikevoittoa.
Toimitusjohtaja Mikko Tahkola kertoo, että konsernin liiketoiminta kehittyi ensimmäisellä vuosipuoliskolla hyvään suuntaan.
”Liikevaihto kasvoi 25 prosenttia ja kannattavuus parani. Liikevoitto yli kaksinkertaistui edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna ja tulosparannus on ollut erityisen ilahduttavaa loppuvuoteen 2022 verrattuna”, hän toteaa.
Myyntihintoja ylös Feeliassa
Konsernin liiketoiminnoista tuloksen kannalta ylivoimaisesti merkittävin eli Feelia on palannut loppuvuoden 2022 haasteiden jälkeen kannattavan kasvun uralle. Tahkolan mukaan loppuvuotta 2022 rasittivat voimakkaasti kohonneet kustannukset, jotka konserni on saanut vietyä myyntihintoihin vasta viiveellä.
Feeliassa on tehty myös muita tuloskuntoa parantavia toimenpiteitä.
”Yhtiössä on tehostettu tuotantotoimintaa ja uudistettu logistiikkaratkaisuja, mitkä ovat tuoneet kustannustehokkuutta toimintaan”, Tahkola toteaa.
Feelian tarjouskanta on kasvanut ennätystasolle, mikä ennakoi positiivista kehitystä myös tulevaisuudessa. Tahkolan mukaan Feelian konsepti ja toimintamalli sopivat hyvin Foodservice-asiakkaiden tarpeisiin, missä yhdistyvät toiveet kustannustehokkuudesta ja ruoan terveellisyydestä sekä vastuullisuudesta.
”Kehitämme säännöllisesti uusia ruokavaihtoehtoja vastaamaan asiakaskuntamme toiveisiin. Feelian ratkaisuilla pystytään vähentämään hävikkiä, pienentämään kuljetuskustannuksia ja vähentämään investointien määrää”, hän kertoo.
Fodelia Retailin myynti on kasvanut erityisesti snacks-liiketoiminnassa. Tahkolan mukaan Feelian valmisruokien myynti Fodelia Retailin kautta on sitä vastoin jäänyt tavoitteistaan.
”Ruoan verkkokaupan markkina ei ole enää tänä vuonna kehittynyt edellisvuosien mukaisesti. Valmisruokien myynti vähittäiskauppaan on myös edennyt tavoiteltua hitaammin.”
Tahkola kertoo, että liiketoiminta-alueeseen kuuluneiden yhtiöiden fuusioprosessi toteutui alkuvuonna. Fodelialle kohdistui tammi-kesäkuulle fuusiosta ja ERP-järjestelmän käyttöönotosta aiheutuneita kertaluontoisia kustannuksia.
Tahkolan mukaan liiketoiminta-alueen kannattavuus parani toisella kvartaalilla, ja kevyempi hallinnollinen rakenne tuo säästöjä erityisesti toisella vuosipuoliskolla.
Marjavasun ja Fodbarin myynnit kasvussa
Syksyllä 2022 konserniin liittynyt tytäryhtiö Marjavasu on jatkanut toimitusjohtajan mukaan positiivista kehitystä.
”Marjavasu toi konserniin liikevaihtoa tammi-kesäkuussa 1,7 miljoonaa euroa ja sen kannattavuus on säilynyt erittäin vahvalla tasolla. Yhtiö saa tasaisesti uusia asiakkaita erityisesti mehuautomaattiliiketoimintaan liittyen. Yhtiössä on käynnissä investointiprojekteja, joilla mahdollistetaan kasvua ja kehitetään edelleen tuotannon tehokkuutta.”
Yhteisyritys Fodbarin liiketoiminta on kasvussa, ja se sai alkuvuonna merkittäviä ulkoistussopimuksia. Tahkolan mukaan nopea kasvu on aiheuttanut kuitenkin alkuvaiheen lisäkustannuksia, minkä myötä kannattavuus on jäänyt vielä alhaiseksi. Yhtiö toimii kuitenkin markkinassa, jossa kasvupotentiaali on iso.
Fodelian johto säilyttää ohjeistuksen ennallaan ja arvioi konsernin vuoden 2023 liikevaihdon olevan noin 45–52 miljoonaa euroa. Viime vuonna liikevaihto oli 41,6 miljoonaa euroa. Liikevoittomarginaalin konserni odottaa kasvavan edellisvuoteen verrattuna, jolloin se oli 2,7 prosenttia.
Ennusteeseen tuo epävarmuutta Ukrainan sodan vaikutukset materiaalihintoihin, materiaalien saatavuuteen ja yleiseen hintatasoon.