Keskuspankkitaseet pienenevät ennätysvauhtia

Euroopan keskuspankin tase oli suurimmillaan lähes 9 000 miljardia vuonna 2022, mikä vastasi noin 70 prosenttia euroalueen bruttokansantuotteesta. Siitä lähtien tase on supistunut ennätysvauhtia 7 153 miljardiin.
EKP Frankfurt keskuspankki EKP Frankfurt keskuspankki
EKP Frankfurt keskuspankki. Kuva: iStock.com / Cineberg.

Keskuspankki taisteli viimeiset kymmenen vuotta deflaatiota vastaan luomalla rahaa tyhjästä (kirjoittamalla pankkitililleen sopivan summan) ja ostamalla tällä pääosin eurovaltioiden lainoja. Nämä ostetut lainat päätyivät EKP:n taseeseen sitä kasvattaen.

Imuroimalla markkinoilta euroalueiden valtionlainoja EKP toivoi talousalueen todellisten varojen hakeutuvan muihin sijoituskohteisiin, elvyttäen taloutta näin tapahtuvien tuottavuusinvestointien seurauksesta. Kaikesta huolimatta korkotaso painui tunnetusti pakkasen puolelle.

Nyt EKP pyrkii hidastamaan inflaatiota antamalla taseessa olevien euroalueiden valtiolainojen erääntyä maksuun. Koska EKP ei nettomääräisesti osta enää uusia lainoja, EKP:n tase pienenee lainojen erääntyessä. Erääntyvä valtionlainoja uudelleenrahoitetaan nyt markkinaehtoisesti, kalliimmalla.

Siksi myös Suomen valtion erääntyvien lainojen tilalle ostettavien korvaavien lainojen (korko) kustannukset kasvavat. Valtion lainasalkku kun muodostuu eri mittaisista lainoista, joista osa erääntyy pitkin vuotta.

EKP:n tase vastaa nyt 53 prosenttia euroalueen bkt:sta, normaalitason ollessa noin 20 prosenttia tai alle. Myös muissa länsimaissa on pyritty hidastamaan inflaatiota korkoja nostamalla ja taseita pienentämällä. Yhdysvalloissa keskuspankin tase vastaa enää 30 prosenttia ja englannissa 33 prosenttia maiden bkt:sta.

Vain Japanissa 90-luvulla alkaneelle määrälliselle elvytykselle ei näy loppua. Siellä keskuspankin tase vastaa jo 126 prosenttia maan bruttokansantuotteesta.

Artikkeli on julkaistu alun perin Nordnetblogissa.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
auto ratti kojelauta autoilu autot

Ajetut kilometrit eivät kerro kaikkea käytetyn auton arvosta

Seuraava artikkeli
Purmo energiaremontti

Analyysi: Purmo puolustaa kannattavuuttaan vaikeassa suhdanteessa