Oma talous

Saitko jo tämän ilmoituksen? – Tästä on kyse Metan maksullisessa ja mainoksettomassa versiossa

Marraskuun aikana valtaosa Metan käyttäjistä tulee saamaan ilmoituksen, jossa on mahdollista valita mainokseton versio palvelusta.

Teknologiajätti Meta ilmoitti lokakuussa ottavansa käyttöön uudenlaisen ansaintamallin, jossa käyttäjille tulee mahdollisuus valita maksulliset versiot Instagramista ja Facebookista. Kuukausimaksua maksamalla käyttäjälle ei näytetä Metan palveluissa lainkaan mainoksia.

Maksullisen version tulemisesta huolimatta somepalvelujen käyttömahdollisuudet säilyvät yhä maksuttomina. Palveluita voi jatkossakin käyttää ilmaiseksi, kunhan vain hyväksyy sen, että niissä näytetään jatkossakin entiseen tapaan mainoksia.

Tilausmaksulliset vaihtoehdot tulevat tarjolle loppuvuoden 2023 aikana EU- ja ETA-alueilla sekä Sveitsissä. Marraskuun aikana Instagramin ja Facebookin käyttäjät tulevat saamaan ilmoituksen, jossa on mahdollista valita joko ilmainen mainoksia sisältävä versio tai maksullinen mainokseton versio palvelusta.

Taustalla EU:n heinäkuinen päätös

Käyttäjille tulevat palvelun käyttöä koskevat ilmoitukset saattavat aluksi hämmentää, sillä niissä puhutaan lakien muuttumisesta sijaintisi alueella. Käyttäjän tulee kuitata ilmoitus joko valitsemalla maksullinen tai maksuton versio palvelun käytöstä.

Puheet lakimuutoksista eivät ole tuulesta temmattuja, vaan tilausmaksuissa on kyse EU:n lisääntynyt käyttäjätietojen keräämistä ja käyttöä koskevan sääntelyn, johon Meta vastaa nyt toimillaan. Pohjimmiltaan lakimuutoksissa on kyse siitä, että EU:n vaatimuksen mukaan Metan täytyy jatkossa pyytää lupaa, mikäli se haluaa näyttää käyttäjilleen kohdennettuja mainoksia näiden someliikenteen perusteella.

Metan tiedotteen mukaan muutos pohjautuu EU:n tuomioistuimen heinäkuussa antamaan päätökseen. Sen mukaan alan yritysten tulisi tarjota vaihtoehtoinen tapa käyttäjille, jotka eivät halua antaa lupaa kohdennetuille mainoksille. EU:n tuomioistuimen mukaan kohdennettujen mainosten poistaminen maksua vastaan on yksi tapa tarjota käyttäjille vaihtoehtoja.

”Ihmisten mahdollisuus ostaa tilaus ilman mainoksia tasapainottaa eurooppalaisten sääntelyviranomaisten vaatimuksia ja antaa käyttäjille valinnanvaraa ja antaa Metan jatkaa kaikkien ihmisten palvelemista EU:ssa, ETA:ssa ja Sveitsissä”, todettiin lokakuun lopulla Metan tiedotteessa.  

”Tuomiossaan [Euroopan] unionin tuomioistuin tunnusti nimenomaisesti, että ilmoittamamme tilausmalli on pätevä suostumusmuoto mainoksilla rahoitetulle palvelulle”, Meta jatkaa.

Huomionarvoista on kuitenkin se, että lakimuutos koskee tällä hetkellä vain EU- ja ETA-alueita sekä Sveitsiä. Muualla maailmassa Metan ei tarvitse tehdä muutoksia palveluidensa ehtoihin tai tarjota mainosvapaata versiota – eikä se ole näillä näkymin tuomassa muutosta muille alueille.

Useampi hinnoittelumalli – Google ottaa osansa

Mainoksettoman palvelun saa käyttöönsä noin kymmenen euron kuukausimaksua vastaan. Lopullinen hinta toki riippuu siitä, millä laitteella käyttäjä käyttää sosiaalista mediaa. Perinteistä selainversiota käyttäessä hinta muodostuu muutaman euron halvemmaksi kuin mobiilisovellusten kautta.

Metan mukaan hintaerojen syy piilee siinä, että mobiilisovelluksien yhteydessä se joutuu maksamaan sovelluskaupoille provisiomaksuja, ja täten mobiilisovellukset aiheuttavat sille lisäkustannuksia. Näissä tapauksissa osa tilausmaksuista valuu Metan kilpailijoiden, kuten Applen tai Googlen sovelluskauppojen ottama provisio. Google omistaa Google Play -sovelluskaupan ja Apple vuorostaan oman palvelunsa nimeltä App Store.

Maksullisen ja mainoksettoman selainversion käyttäjä saa maksamalla 9,99 euroa kuukaudessa. Vastaavan palvelun saa Android- ja Apple-käyttöjärjestelmien mobiilisovelluksissa 12,99 euron kuukausimaksulla.

Metan mukaan tilaus koskee kaikkia linkitettyjä Facebook- ja Instagram-tilejä käyttäjän tilikeskuksessa, eli esimerkiksi rinnakkaistileistä ei tarvitse tällä hetkellä maksaa erillisiä kuukausimaksuja, vaan kaikki toimivat yhden maksun takaa.

Tähän tulee kuitenkin myöhemmin muutos, sillä 1. maaliskuuta 2024 alkaen jokaisesta käyttäjän tilikeskuksessa näkyvästä lisätilistä veloitetaan verkkopalvelussa 6 euron ja iOS:ssä tai Androidissa 8 euron lisä kuukausimaksuun – näin ollen monta erillistä tiliä tarkoittaa myös enemmän maksettavaa kuukausitasolla.

Alaikäisille poikkeavat käytännöt

Oman muutoksen kuvioihin tuovat alaikäiset käyttäjät. Facebookin ja Instagramin käyttöehdoissa palvelun käyttö on sallittu jo 13-vuotiaille, joten palvelulla on paljon alaikäisiä käyttäjiä. Uusi tilausmalli ei tule kuitenkaan tarjolle alaikäisille käyttäjille, ilmoitus ilmestyy vaan 18 vuotta täyttäneille käyttäjille. Taustalla ovat alaikäisiin käyttäjiin liittyvät huomattavasti rajoitetummat mainoskäytännöt.

Wall Street Journalin mukaan Meta aikoo toistaiseksi lopettaa kokonaan kaikenlaisten mainosten näyttämisen palvelussa, jos käyttäjä on alaikäinen ja asuu Euroopassa. Tämä on Metan mukaan kuitenkin vain väliaikaisratkaisu, sillä yhtiö kertoo jatkavansa sen tutkimista, miten yhtiö voisi tarjota myös ”teini-ikäisille hyödyllisen ja vastuullisen mainoskokemuksen tässä muuttuvassa sääntely-ympäristössä”.

Meta kertoo myös uskovansa jatkossakin ”mainosrahoitteiseen internetiin, joka tarjoaa ihmisille pääsyn heille suunnattuihin tuotteisiin ja palveluihin riippumatta heidän taloudellisista edellytyksistään”.

Lue myös: Facebookin emoyhtiö Meta on jälleen vahvassa iskussa

1 kommentti
  • Helga Pekkanen sanoo:

    helgapekkanen@gmail.com tiedoksi haluan käyttää metan palveluita ilmaiseksi siis en tilaa maksullista. Ilmoittakaa myös facebookiin ym. kiitos Helga Pekkanen 10112023

  • Ylös
    >