Kasvuosakkeet

Kiina latistanut jo kolme vuotta Koneen pörssiarvoa

Hissiyhtiön Koneen osaketta voi pitää jopa halpana, mikäli Kiina ryhtyy nopeasti vauhdittamaan uusien laitteiden ostojaan.

KONE Shanghai metrolinja 5 Kiina liukuportaat
Koneen liukuportaat Shanghain metrossa Kiinassa. Kuva: Kone Oyj.

Toistaiseksi kuilun pohja ei ole tullut näkyviin Kiinan hissimarkkinoilla, jonka pudotus on jo kolmelta vuodelta aikana painanut Koneen pörssiarvoa

”Koneen B-osakkeen kurssilaskun syynä on yhtiön suurimman yksittäisen markkinan eli Kiinan kysynnän jyrkkä lasku”, omaisuudenhoidon pörssikonkari Hannu Angervuo kiteyttää Koneen ja Otiksen vuosien 2021, 2022 ja 2023 tilinpäätöksistä.

Koneen pörssiarvon latistumista voi Kiinan uusien laitteiden menekin hyytymisen seurauksena päätellä kurssitasojen ja pörssiarvojen vertailussa Koneen ja yhtiön yhden kovimman kilpailijan amerikkalaisen Otiksen keskinäisessä vertailussa vuosilta 2021-2023.

”Otis ei ole pidemmällä aika välillä rakentanut läheskään yhtä suurta riippuvuutta Kiinan markkinaan kuin Kone, mikä selittää pörssiarvojen ja osakekurssien eroavuuden kahden hissiyhtiön välillä”, Angervuo toteaa selvityksestään.

Osakekurssit eri suuntiin

Koneen ja Otiksen osakekurssit ovat Kiinan pudotuksen seurauksena kulkeneet eri suuntiin vuosina 2021-2023.

Kone B-osake on halventunut kolmen vuoden aikana yhteensä 30,4 prosenttia, ja vastaavasti Otiksen osakekurssi on kallistunut 37,7 prosentin verran paikallisessa valuutassa. Koneen pörssiarvoksi tuli 45 euron kurssitasolla noin 23,9 miljardia euroa ja Otiksen 89 dollarin kurssitasolla noin 33,4 miljardia euroa vuoden 2023 lopussa.

Pudotuskierrettä voi rinnastaa sitä vasten, että Koneen osakekurssi kiri historialliseen huippuunsa eli 75,7 euroon 29.syyskuuta vuonna 2020. Yhtiön pörssiarvoksi tuli silloin 40 miljardia euroa.

Myös Venäjän Ukrainan tuhoaminen ehti pehmittää Helsingin pörssin konepajojen kurssitasoja vajaa pari vuotta sitten. 

Kone B-osake heikkeni vuonna 2021 noin viisi prosenttia ja seuraavana vuonna 23,4 prosenttia sekä vuonna 2023 laskua tuli 6,5 prosenttia. Otiksen osake heikkeni puolestaan vain kerran eli 9,1 prosenttia vuonna 2022, jolloin Yhdysvaltain talous joutui inflaation vyörytykseen alle ja samalla koronnostoihin.

Otis hankkii suurimman osan liikevaihdostaan ja ehkä kannattavuudestaankin Pohjois-Amerikasta.

Otis johtaa liikevaihdossa

Kone saavutti viime tilikaudella noin 10,9 miljardin euron liikevaihdon ja 1,2 miljardin euron liikevoiton, joka teki 11,4 prosenttia liikevaihdosta. Angervuon mukaan ex-toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth on pystynyt pitämään Koneen kannattavuuden kuosissaan Kiinan alamäen aikana.

Ehrnroothin kymmenen vuoden johtopestin aikana Kone nosti liikevaihtoaan 6,2 miljardista eurosta lähes 11 miljardiin euroon, mikä kuvastanee suurelta osin yhtiön vauhdinottoa Kiinassa.

Hissiyhtiöiden vakaasta kannattavuudesta Kiinan myllerryksen lomassakin kertoo se, että Otiksen nettotulos teki 9,9 prosenttia liikevaihdosta vuonna 2023 ja Kone ponnisti 8,5 prosentin nettotulokseen. Otis teki viime vuonna noin 13 miljardin euron liikevaihdon, josta liikevoittoa tuli 16 prosenttia eli paljon yli Koneen.

Taulukko: Hannu Angervuo.

Antti Herlinin perheen hallinnoima Kone on aiemmin laittanut tavoitteekseen noin 15 prosentin liikevoiton tason, mikä ei ole toistaiseksi käynyt toteen.

Sijoittajille voi pitää positiivisena, että Koneen osinkotuotto nousee yli kaksinkertaiseksi verrattuna Otikseen.

Molempien yhtiöiden P/e-luvut ylittävät yli oman markkinansa eli pörssin konepajayhtiöiden keskiarvon. Otiksen ja Koneen arvostuskertoimet ovat kuitenkin lähellä toisiaan eli Angervuon mukaan yhtiötä voi kuvata vakaiksi liiketoiminnassaan ja kannattavuudessaan. Hissiyhtiöt ovat arvokkaita pörssissä, oli sitten nousua tai laskua.

Kiinasta kuntolaboratorio

Koneen uusi toimitusjohtaja Philippe Delorme rinnasti Kiinaa kuntolaboratorioksi yhtiön vuoden 2023 tilinpäätöksen julkistuksen yhteydessä.

Globaalit ykkösketjun hissien ja liukuportaiden valmistajat eli Otis, Kone, Schindler sekä saksalainen TK Elevator jakavat japanilaisen Mitsubishin ohella keskenään pitkälle Kiinan uusien laitteiden markkinoita.

Kone on nopeimpana ottanut suurimman eli noin 20 prosentin osuuden Kiinan uusien laitteiden koko markkinasta.

Kone hankki viime tilikaudella noin 30 prosenttia tilauksistaan ja 25 prosenttia liikevaihdostaan Kiinasta. Huippuaikoina tilausten osuus nousi yli 40 prosentin ja liikevaihdostakin kertyi kolmannes Kiinasta.

Otiksen viime vuoden tilinpäätöksen mukaan Kiinan osuus jäi noin neljännekseen konsernin liikevaihdosta. Liikevaihdoltaan hieman Konetta suurempi Schindler ei vielä ole julkistanut vuoden 2023 tilinpäätöstään.

Hissiyhtiöt ovat tukevoittaneet kassavirtaansa ja kannattavuuttaan etenkin modernisoinneilla ja huolloilla.

Koneen ote pitää uusissa laitteissa

Uusien laitteiden myynti on hissiyhtiöillä hidastunut lähinnä Kiinan ostojen laskun seurauksena. Kone saavutti viime tilikaudella lähes viiden miljardin euron myynnin uusissa laitteissa ja Otis 5,4 miljardin euron eli hieman enemmän kuin Kone.

Kone on siten pystynyt Ehrnroothin johdon aikana pitämään otteensa uusien laitteiden eli hissien ja liukuportaiden markkinoilla.

Kone ei julkista erikseen kannattavuuttaan eri liiketoiminta-alueiltaan, kuten Otis, joka nosti viime vuoden viimeisellä kvartaalilla uusien laitteiden liikevoittoaan noin viiden prosentin tasosta kuuteen prosenttiin suhteessa liikevaihtoon verrattuna edellisen vuoden vastaavaan jaksoon.

Hissiyhtiöt ovat siten pitäneet ainakin jonkin sortin hintakuria uusissa laitteissa Kiinan puristuksessa.

Otis saavutti huolloissa noin 25 prosentin liikevoiton suhteessa liikevaihtoon, mikä kuvastaa servicen ja modernisoinnin runsaita tuottoja hissiyhtiöille.

Onko TK Elevator yllättäjä?

Kone yritti yli kolme vuotta sitten ostaa saksalaisen Thyssen Elevator Technologyn eli nykyisen TK Elevatorin, joka päätyi sitten 17,2 miljardin euron kauppahinnalla suurille pääomasijoittajille vuonna 2020.

TK on nettisivujensa mukaan nostanut liikevaihtonsa noin 8,9 miljardiin euroon 12 kuukauden mittaisella tilikaudella, joka päättyi viime vuoden syyskuun lopussa.

Yhtiö teki kolme vuotta sitten noin kahdeksan miljardin euron liikevaihtoa, joka on noussut noin 900 miljoonaa euroa verrattuna vuoteen 2019. TK saavutti 1,3 miljardin euron käyttökatteen, mikä teki yli 14 prosenttia suhteessa liikevaihtoon. Yhtiö ei julkista oikaistua liikevoittoa.

Huoltojen ja modernisoinnin osuus oli 60 prosenttia liikevaihdosta. TK korostaa nettisivuillaan vauhdikasta etenemistä myös Kiinassa.

Otis ennustaa liikevaihdon vahvistuvan 2-4 prosenttia 14,5-14,8 miljardiin dollariin kuluvalle vuodelle. Yhtiö arvioi tuloksen per osake nousevan vuonna 2024 noin 7-10 prosenttia ja tulos olisi 3,80-3,90 dollarin haarukassa.

Kone arvioi kuluvalle vuodelle liikevaihdon pysyvän vakaana tai kasvavan hieman vertailukelpoisen valuuttakurssein. Yhtiö ennustaa oikaistun liikevoittomarginaalin paranemisen jatkuvan vuonna 2024, joskin kannattavuutta tukevia tekijöitä odotetaan olevan vähemmän kuin vuonna 2023.

1 kommentti
  • Raptors sanoo:

    Kone Oyj:n kurssikehitys oli surkea Henrik Ehrnroothin aikana. Toivottavasti ranskalainen tj saa homman hanskaan.

  • Ylös
    >