Talouden trendit

Kiinan alle 10 000 dollarin sähköauto vyöryy Euroopan markkinoille

Kiinalaiset halvat sähköautot, kuten BYD:n Seagull, tunkeutuvat Euroopan markkinoille ja uhkaavat maanosan suurta autoteollisuutta, kertoo uutistoimisto Bloomberg.

BYD Seagull EV sähköauto

Maailman suurimmaksi sähköautovalmistajaksi ohi Teslan noussut BYD myi noin 3,02 miljoonaa ajoneuvoa vuonna 2023, mikä merkitsi lähes 62 prosentin kasvua edellisvuodesta.

BYD aikoo tuoda Seagull-hatchbackinsa Eurooppaan ensi vuonna. Auto tarjoaa premium-tason ominaisuuksia, kuten kääntyvän kosketusnäytön ja langattoman puhelimen latauksen Seagull on saanut kiitosta rakennuslaadustaan, muotoilustaan ja teknologiastaan. Michiganilainen insinööritoimisto Caresoft Global on tutkinut Seagullia ja todennut sen olevan laadukas ja edullinen ajoneuvo, joka muuttaa käsityksen halvasta autosta.

Seagullia myydään alle 10 000 dollarilla Kiinassa. Jopa tariffien ja eurooppalaisten standardien mukaisten muutosten jälkeen BYD:n johtajat odottavat voivansa myydä Seagull-mallia Euroopassa alle 20 000 eurolla.

Kiinalaisvalmistajan aggressiivinen hinnoittelu tekee Seagullista tuhansia euroja halvemman kuin eurooppalaisten Fiat Chrysler Automobilesin ja Groupe PSA:n fuusioituessa syntyneen Stellantisin tai Renaultin vastaavat sähköautot, mikä lisää painetta Euroopan autovalmistajille.

Bidenin hallinto ryhtynyt vastatoimiin

Bloombergin mukaan Seagull menestyy jo Meksikossa, missä auto tunnetaan nimellä Dolphin Mini. Siellä sitä on ostettu innokkaasti, vaikka latausinfrastruktuuri on vasta kehittymässä.

BYD ja muut kiinalaisvalmistajat ovat vakava uhka eurooppalaisille autovalmistajille ja myös Teslalle. Teslan toimiotusjohtaja Elon Musk varoitti tammikuussa, että kiinalaiset autonvalmistajat ”käytännössä tuhoavat” suurimman osan muista valmistajista, jos kaupan esteitä ei aseteta.

Musk antoi varoituksen muille autonvalmistajille: kiinalaiset autonvalmistajat kilpailevat tasavertaisilla toimintaedellytyksillä lähes kaikkien muiden kanssa.

”Havaintomme on yleisesti ottaen, että kiinalaiset autoyhtiöt ovat maailman kilpailukykyisimpiä autoyhtiöitä. Jos kaupan esteitä ei luoda, ne tuhoavat useimmat muut autoteollisuuden yritykset maailmassa”, hän sanoi keskiviikkona Teslan tulospuhelussa.

Yhdysvallat on vastannut Muskin huutoon.

Yhdysvallat on asettanut merkittäviä tulleja kiinalaisille sähköautoille osana laajempaa kauppapoliittista strategiaa. Presidentti Joe Bidenin hallinto on lähes nelinkertaistanut Kiinasta tuotavien sähköautojen tullit, mikä käytännössä sulkee ovet näiltä tuonnilta Yhdysvaltain markkinoille.

Näiden tullien taustalla on halu suojella Yhdysvaltain autoteollisuutta kiinalaisten sähköautojen tuomalta kilpailulta. Tullit ovat myös vastatoimi Kiinan hallituksen antamalle tuelle omille autovalmistajilleen.

Tullien asettaminen on osa laajempaa strategiaa, jossa Yhdysvallat pyrkii vahvistamaan omaa autoteollisuuttaan ja vähentämään riippuvuutta kiinalaisista tuotteista. Tullien myötä Kiinan sähköautojen markkinaosuus Yhdysvalloissa pysyy pienenä, ja Yhdysvaltain markkinoille pääsevät vain harvat kiinalaiset mallit, jotka pystyvät kattamaan korkeat tullimaksut.

Tämä kauppapoliittinen toimenpide on osa Yhdysvaltain ja Kiinan välistä kauppasotaa, jossa molemmat maat pyrkivät suojelemaan omia talouksiaan ja strategisia teollisuudenalojaan kilpailulta. Kiinan sähköautojen edistynyt teknologia ja kilpailukykyinen hinnoittelu ovat herättäneet huolta Yhdysvaltain hallinnossa, mikä on johtanut näiden merkittävien tullimaksujen asettamiseen.

Eurooppalaisvalmistajat etsivät keinoa vastata haasteeseen

EU:ssa on puolestaan käynnistänyt tutkimuksia Kiinan sähköautoteollisuudesta. Niissä selvitetään, hyötyvätkö kiinalaiset valmistajat epäreiluista valtiontuista. Tutkimuksen perusteella EU voi päättää asettaa tulleja kiinalaisille sähköautoille, mikä hidastaisi niiden pääsyä Euroopan markkinoille ja tasaisi kilpailuasetelmaa eurooppalaisten valmistajien hyväksi.

Euroopan autovalmistajat harkitsevat uusia strategioita vastatakseen kiinalaisten autovalmistajien haasteeseen.

Renault etsii kumppaneita kustannusten leikkaamiseksi. Yhtiö on myös sitoutunut investoimaan yli 10 miljardia euroa sähköautojen kehittämiseen ja tuotantoon seuraavien viiden vuoden aikana. Yritys aikoo tuoda markkinoille yli 14 uutta sähköautomallia vuoteen 2025 mennessä.

Renault kehittää myös useita uusia sähköautoalustoja, jotka mahdollistavat erilaisten mallien nopean ja tehokkaan tuotannon.

Stellantis puolestaan aloittaa autojen myynnin yhteistyössä Zhejiang Leapmotor Technologies -yhtiön kanssa hyödyntääkseen Kiinan edistynyttä sähköautoteknologiaa ja kustannusetuja.

Stellantis on sitoutunut investoimaan yli 30 miljardia euroa sähköautojen kehittämiseen ja tuotantoon seuraavien viiden vuoden aikana. Yritys aikoo tuoda markkinoille yli 30 uutta sähköautomallia vuoteen 2025 mennessä. Yhtiö on myös tehnyt yhteistyötä useiden akkuvalmistajien kanssa varmistaakseen sähköautoilleen riittävän akkukapasiteetin.

Arvioiden mukaan kiinalaisten sähköautojen markkinaosuus Euroopassa voi nousta 20 prosenttiin vuoteen 2027 mennessä.

3 kommenttia
  • Matti Keipi sanoo:

    Sähköautojen valmistajien tulee keskittyä muutaman maliin ja näin laskea kuluja pieni kaupunkiauto ja iso pitkien matkojen auto johon samalle alustalle tehdään myös paketti versio näin kulut laskee

    • Sähköinssi sanoo:

      Miten laitat pienen kaupunkiauton, ison matka-auton ja pakettiauton samalle alustalle? 2 viimeistä ehkä toimii mutta kyllä tuo pieni on oltava oma rakenteensa.

  • Pekka Järvelä sanoo:

    Täälläkin odotetaan halpoja sähköautoja.

  • Ylös
    >