8 työkalua unelma-asiakkaan kartoittamiseen

Henri BlomsterEdellisessä postauksessa käytiin läpi miksi asiakkaan kartoitus tulisi tehdä ennen kuin yritys alkaa tuottamaan asiakasta kiinnostavaa sisältöä internettiin. Tässä postauksessa tuodaan esiin tapoja, jolla unelma-asiakkaan voi kartoittaa.

Aloitetaan kertaamalla lyhyesti edellisen postauksen keskeinen viesti. Asiakas lähtee liikkeelle etsimällä tietoa internetistä. Vaikkapa näin.

sisältömarkkinointi, inbound, inbound-markkinointi, hakukoneoptimointi

 

Yritys, joka on kartoittanut unelma-asiakkaansa, on tuottanut internettiin optimoitua, asiakasta kiinnostavaa sisältöä. Asiakkaalle tämä avautuu näin.

sisältömarkkinointi, inbound-markkinointi, inbound, hakusanaoptimointi, digitaalimarkkinointi

 

Silloin, kun asiakas hakee tietoa, jättää hän mainokset väliin. Sen sijaan asiakas klikkaa todennäköisimmin ensimmäistä orgaanista osumaa. Pienemmällä todennäköisyydellä toista orgaanista osumaa ja niin edelleen, eikä kukaan enää klikkaa Googlen kakkossivua.

Nyt kun asiakas klikkaa sitä ensimmäistä tai toista osumaa, päätyy hän yrityksen sivuille, eli näin:

sisältömarkkinointi, inbound-markkinointi, digitaalinen markkinointi, hakusanaoptimointi

 

Summaten, kun yritys lähtee suunnittelemaan kotisivujaan tulee sen miettiä astetta isompaa kuvaa. Kotisivujen tulee tietysti olla toimivat, mutta sen lisäksi värien ja fonttien täydellistä hiontaa olennaisempaa, on miettiä mitä kautta asiakas saataisiin sinne kotisivuille päätymään.

Tätä varten tarvitaan puolestaan tarkka kuva siitä minkälainen yrityksen unelma-asiakas oikeastaan on.

Kuka on asiakkaasi?

Ennen kuin unelma-asiakasta lähdetään kartoittamaan on hyvä miettiä, kuka asiakas ylipäänsä on, eli mihin ryhmään viestiä halutaan kohdistaa.

Tämä ei ole ihan niin yksinkertainen kysymys kuin voisi luulla. Oletetaan, että meillä on yritys A, joka kehittää ja myy laitteen yritykselle B. Yritys B voi laitteen avulla tuottaa uudenlaisen lisäpalvelun asiakkaalle C.

Kenelle yrityksen A tulisi siis viestinsä kohdentaa? Tietenkin yritykselle B, koska yritys B on se, joka yrityksen A tuotteita ostaa. Asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksinkertainen. Alkuvaiheessa yritys tarvitsee rahaa tuotekehitykseen ja markkinointiin. Tällöin sijoittajat ovat se relevantti kohderyhmä.

Toisaalta yritys B:n kannalta olennainen kysymys on saako se myytyä uudenlaista lisäpalvelua asiakkaalle C. Jos yritys A saa onnistuneesti kommunikoitua tuotteensa edut loppuasiakkaalle C, laskee se asiakkaan B kynnystä ostaa tuote.

Asiaa vaatii siis pohdintaa ja päätöksiä. Sisäältömarkkinointikampanjasi on tuomittu epäonnistumaan, mikäli et onnistu kohdentamaan sitä oikealle kohdeyleisölle. Sen takia ostajapersoonan kartoitus on tärkeää. Erilaiset ostajapersoonat reagoivat eri tavoin eri markkinointikanaviin. Keskeinen kysymys on minkälaisia ongelmia sinun yrityksesi ostajapersoona kohtaa, ja miten sinun yrityksesi voi auttaa ostajapersoonaa ratkaisemaan nämä ongelmat.

Unelma-asiakkaan kartoitus

Unelma-asiakkaan kartoitus tulisi tehdä huolella. Sisältömarkkinoinnin markkinajohtaja HubSpot neuvoo koulutuksissaan rakentamaan ostajapersoonasta  hyvinkin tarkan kuvan. Ostajapersoonalle annetaan kasvot ja määritellään ikä, toimenkuva ja palkkataso. Lisäksi selvitetään mikä ostajapersoonalle on tärkeää, mikä häntä motivoi ja minkälaista sosiaalista mediaa hän käyttää.

Olennaista on, että kyse on henkilökuvasta, ei yrityskuvasta. Sinun tulee siis määritellä se toimenkuva, joka vastaa sinun tuotteesi kohdalla kohdeyrityksen ostopäätöksestä. Olennaista on myös selvittää mikä motivoi tätä ostajapersoonaa.

Tässä on muutama resurssi auttamaan ostajapersoonan kartoittamisessa. Nämä katsastamalla saat ideaa siitä, mitä eri vaihtoehtoja sinulla on edetä ostajapersoonasi kartoittamisessa.  

1) Smart Bugin listaamat 75 asiakaskysymystä. Kysymykset lähtevät diasta numero 23.

2) HubSpotin ilmaisohjelma ostajapersoonan kartoittamiseksi.

3) Hivelyn ilmainen hymiötutkimustyökalu. Työkalua voi käyttää osana sähköpostia tai liittää blogiin.

4) Survey Monkeyn ilmainen työkalu online-kyselyjen laatimiseen.

5) Sosiaalinen media. Seuraamalla unelma-asiakkaasi käyttämää sosiaalista mediaa voit saada selville mitkä asiat unelma-asiakastasi kiinnostavat. Näin voit luoda sisältöä, joka syystä tai toisesta on juuri nyt asiakaskuntaasi kiinnostavaa.

6) Asiakkaan kuuntelu. Tämä voi kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta joskus myyjä tulee keskittyneeksi omaan tuotteeseensa. Olemalla laaja-alaisesti kiinnostunut asiakkaasi ongelmista, pääset kiinni siihen miten voisit häntä parhaiten auttaa.

7) Internet-analytiikka. Esimerkiksi Google Analytics antaa sinulle tietoa digitaalisen ympäristösi kävijämääristä.

8) Markkinointianalytiikan työkalut. Markkinointianalytiikka kertoo sinulle kuinka hyvin eri kanavissa tekemäsi markkinointipanostukset tuottavat tulosta suhteessa toisiinsa. Näin saat tarkennettua tietoa siitä mikä kanava toimii parhaiten juuri sinun unelma-asiakkaasi saavuttamisessa. HubSpotilta löytyy markkinointianalytiikan maksullinen työkalu. Työkalua saa kokeilla ilmaiseksi 30 päivän ajan.

Autamme mielellämme

Sisältömarkkinointi on sitä, että yritys huomioi miten asiakas käyttäytyy internetissä ja toimii sen mukaisesti. SalkunRakentaja on sivusto, jolla on kokemusta ja numeerista näyttöä sijoittajia kiinnostavan sisällön tuottamisesta ja jakamisesta. Lisäksi allekirjoittaneelta löytyy Inbound-sertifikaatti, joka todentaa sisältömarkkinoinnin parhaiden käytäntöjen tuntemuksen.

SalkunRakenta-sivuston kävijämäärät ovat kasvaneet vuodessa 67 prosenttia. SalkunRakentaja-sivustolla käydään kuukausittain 70 – 80 000 kertaa, ja viimeisen vuoden aikana SalkunRakentajan sivuilla istuntoja oli yli 550 000. Katselukertoja oli yli  1 400 000. Facebookissa SalkunRakentajalla on jo yli 12 500 seuraajaa/tykkääjää.

Tilaa nyt SalkunRakentajan digitaalinen markkinointipaketti. Tarjoamme mainostajille hakukoneoptimoitua ja lukijoita aidosti kiinnostavaa sisällöä. Palveluun sisältyy myös sisällön julkaisu, jakelu kanaviimme, kohdennettu digimainonta sekä tulosraportointi.

 

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:


Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös