Helposti ymmärretään, että kotisivun toimivuus vaikuttaa asiakaskokemukseen. Se mikä usein jää huomioimatta, on miten kotisivua edeltävä toiminta vaikuttavaa asiakaskokemukseen.
Kirjoittaja Henri Blomster, SalkunRakentaja
Mietitäänpä mistä kuka tahansa lähtee nykypäivänä liikkeelle etsiessään ratkaisua ongelmaan. Vastaus on Googlesta. Hakukoneeseen kirjoitetaan kasa erilaisia hakusanoja ja hakusanojen avulla Google tarjoaa hakusanoja vastaavaa sisältöä. Yleensä ihmiset hakevat tietoa samalla tavoin istuvat he sitten kotisohvalla tai työnantajansa kustantamassa toimistossa.
Yrittäjän kannalta on tärkeää huomioida, että Google jakaa osumat kahteen ryhmään. Nämä ryhmät ovat orgaanisten osumien ryhmä ja “Google Adwords”-ryhmä. Yrityksen on hyvä ymmärtää nämä ryhmät, sillä asiakas suhtautuu niihin eri tavoin.
Tiedonetsintä
Asiakas lähtee aina liikkeelle etsimällä tietoa. Otetaan esimerkiksi asiakas, jolla on oma verkkokauppa. Verkkokauppa on lähtenyt vetämään ja kauppias miettii miten logistiikka tulisi järjestää. Tällöin hän saattaa kirjoittaa sellaisen hakusanayhdistelmän kuin vaikkapa “verkkokaupan logistiikan järjestäminen”.
”Google Adwords”-ryhmän osumat näyttävät tältä:
Kauppias ei tule valitsemaan näitä ”Ad Words”-ryhmään kuuluvia osumia, koska hän ei ole ostamassa mitään. Hän on etsimässä tietoa. Silloin kun etsitään tietoa, mainokset sivuutetaan.
Siksi kauppias valitsee orgaaniseen ryhmään kuuluvan osuman. Vaikkapa tämän:
Päätöksenteko
Siinä vaiheessa, kun asiakas tietää mitä haluaa, on hän valmis tekemään päätöksiä. Silloin hän saattaa käyttää vaikkapa tällaista hakusanayhdistelmää “1kg paketti ruotsi hinta”.
Kun asiakas tietää konkreettisesti mitä hän haluaa, kiinnostuu hän konkreettisista yritysten tarjoamista tuotteista ja näiden hinnoista. Tälläisessa tilanteessa mainoksia ei lähtökohtaisesti sivuuteta, vaan asiakas saattaa valita tarkempaan tarkasteluun vaikkapa alla olevan hakukonetuloksen.
Merkitys yritykselle
Asiakkaan tiedonhakutarpeen ymmärtäminen on yritykselle kilpailuetu. Yritys, joka ymmärtää asiakkaansa käyttäytymistä internetissä, voi tuottaa sellaista sisältöä joka kiinnostaa yrityksen unelma-asiakasta. Yritys, joka ei ymmärrä asiakkaansa internetkäyttäytymistä voi puolestaan kohdata suuria haasteita.
Ei näin…
Oletteko ikinä ihmetelleet miksi Postilla menee huonosti? Minusta Postilla pitäisi mennä hyvin.
Verkkokaupan kasvava osuus on megatrendi, jonka siivittämänä Postin liikevaihdon tulisi kasvaa raketin lailla. Katsokaapa alla olevaa kuvaajaa globaalista verkkokaupan määrästä sisältäen toteutuneet luvut sekä tulevaisuuden ennusteet.
Verkkokaupan kasvun lisäksi Postia tulisi tukea sen suuri koko. Logistiikka on volyymibinsnestä, joten Postilla pitäisi olla selkeä kilpailuetu pienempiin toimijoihin nähden.
Käytännössä Postilla menee kuitenkin huonosti:
Postin ongelma on, että se ei löydy verkosta. Postin ongelma on, että se ei oikein tiedosta mitä sen asiakkaat hakukoneesen kirjoittavat.
Koonsa puolesta Postin tulisi olla ensimmäinen orgaaninen osuma Suomen maaperällä operoitaessa. Edellä esitetyn hakusanayhdistelmän “verkkokaupan logistiikan järjestäminen” osumista Postin domeeniin osuu vasta yhdeksäs orgaaninen osuma.
Toisen yhdistelmän “pienyrittäjän logistiikka järjestäminen” ensimmäisen sivun osumista yksikään ei mene Postin domeeniin. Myöskään “miten verkkoyrityksen logistiikka tulisi järjestää”, ei tuo postin sivuille kävijöitä.
Vaan näin…
Verrataanpa Postia pieneen toimijaan nimeltä Nettivarasto. Edellä esitetyn hakusanayhdistelmän “verkkokaupan logistiikan järjestäminen” ensimmäinen orgaaninen osuma kuuluu Nettivaraston domeeniin.
Toinen hakusanayhdistelmä “pienyrittäjän logistiikka järjestäminen” ei anna Nettivarastolle yhtäkään ensimmäisen sivun orgaanista osumaa.
Mutta kolmas yhdistelmä “miten verkkoyrityksen logistiikka tulisi järjestää” antaa taas ensimmäiseksi orgaaniseksi osumaksi Nettivaraston domeenin.
Katsotaanpa miten internettiä hyödyntävää asiakasta ymmärtävä, suppeampaa palvelukokonaisuutta tarjoava, yritys pärjää täysin samassa kilpailuympäristössä.
Kuten kuvasta näkyy, tulee tämä internetistä löytyvä yritys oikein mainiosti toimeen.
Yhteenveto
Yritys, joka ymmärtää asiakkaansa internettiin perustuvaa asiakaskokemusta pärjää paremmin kuin yritys joka ei ymmärrä internettiin perustuvaa asiakaskokemusta. Sen takia internettiä hyödyntävää asiaksasta on hyvä ymmärtää.
Autamme mielellämme
Sisältömarkkinointi on sitä, että yritys huomioi miten asiakas käyttäytyy internetissä ja toimii sen mukaisesti. SalkunRakentaja on sivusto, jolla on kokemusta ja numeerista näyttöä sijoittajia kiinnostavan sisällön tuottamisesta ja jakamisesta. Lisäksi allekirjoittaneelta löytyy Inbound-sertifikaatti, joka todentaa sisältömarkkinoinnin parhaiden käytäntöjen tuntemuksen.
SalkunRakenta-sivuston kävijämäärät ovat kasvaneet vuodessa 67 prosenttia. Joulukuussa sivujen istuntojen lukumäärä oli 80 288, ja viimeisen vuoden aikana SalkunRakentajan sivuilla istuntoja oli yli 550 000. Katselukertoja oli yli 1 400 000. Facebookissa SalkunRakentajalla on jo lähes 11 500 seuraajaa/tykkääjää.
Kerro meille mikä sisältömarkkinoinnin osa-alue sinua kiinnostaa tai miten voisimme auttaa yritystäsi.
Ota yhteyttä! Jätä viesti alla olevaan yhteydenottolomakkeeseen tai laita viestiä osoitteeseen: info@salkunrakentaja.fi
[contact-form-7 id=”2918″ title=”Palaute”]