Lentokonevalmistaja...
 
Ilmoitukset
Clear all

Lentokonevalmistajat (Boeing, Airbus, ym.)


HenWac
Kommentteja: 1
Registered
Aiheen avaaja
Uusi jäsen
Liittynyt: 2 viikkoa sitten

Koronan aikana on ollut paljon puhetta lentoyhtiöiden tilanteesta koronakriisin aikana, mutta paljon vähemmän on puhuttu lentokonevalmistajien pärjäämisestä koronakriisissä.

Käytännössä koronan lentoyhtiöille aiheuttamat ongelmat ovat heijastuneet suoraan myös (matkustaja)lentokoneiden valmistajiin: kun lentoyhtiöiden koneet eivät liiku, niin eivät lentoyhtiöt ole myöskään halukkaita investoimaan uuteen kalustoon. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että matkustajalentokoneiden markkinoita ylivoimaisesti hallitsevien Boeingin ja Airbusin tulokset tulivat viime vuonna rytinällä alas.

 

Koronan lisäksi kumpaakin yhtiötä ovat viimevuosina painaneet myös yhtiöiden omat ongelmat. Boeingin 737 Max -sekoilu on varmasti kaikille tuttua, kun taas Airbusille mätkäistiin 2019 miljardisakot lahjusskandaalin vuoksi. Kaiken tämän lisäksi ilmastonmuutos ja flygskam tuovat tummia pilviä koko lentoliikennealan yläpuolelle. 

 

On kyllä kiinnostavaa seurata, onnistuvatko yhtiöt lähitulevaisuudessa jättämään viime vuosien ongelmat taakseen ja palauttamaan liiketoimintansa takaisin plussan puolelle. 

6 vastauksia
Osinkoilija
Kommentteja: 4
Registered
Uusi jäsen
Liittynyt: 2 viikkoa sitten

Tsekkasin Airbusin arvostuskertoimet tämän vuoden ennusteilla (EPS:n konsensusennuste tälle vuodelle on 2,2 euroa).

P/E: 42x

EV/Ebitda: 11,8x

P/B: 8,7x

Ei mitenkään erityisen halpaa, kun ottaa huomioon Airbusin myynnin ja tuloksen romahdus.

1613804906-Airbus-tulos.png
Vastaa
Henri Huovinen
Kommentteja: 14
Registered
Aktiivinen jäsen
Liittynyt: 2 vuotta sitten

Joo varsin korkeita ovat Airbusin arvostuskertoimet vuoden 2021 lukujen valossa. Johtunee P/E-luvun ja EV/EBITDA:n osalta siitä, että odotukset sekä nettotuloksen että käyttökatteen suhteen ovat edelleen varsin matalat kuluvalle vuodelle. Vuoden 2022 ennusteiden perusteella  arvostustaso olisi sitten jo neutraalimpi, jos liiketoimintaa alkaa normalisoitumaan.

Kassavirtaperusteisesti tilanne on samankaltainen. Vuoden 2021 ennusteella P/FCF=32,8 ja vuoden 2022 P/FCF=12,4. Vuoden 2022 ennusteella jo  "houkutteleva" arvostus suhteessa historiaan.

Mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan Airbusin ja Boeingin väliset markkinaosuudet kehittyy, sekä miten monien lentoyhtiöiden tukala tilanne vaikuttaa hankintoihin. Onko teillä niistä näkemystä?

Vastaa
Henri Huovinen
Kommentteja: 14
Registered
Aktiivinen jäsen
Liittynyt: 2 vuotta sitten

Mielenkiintoinen aiheeseen liittyvä artikkeli Bloombergilla: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-26/airbus-bets-on-small-airplanes-to-beat-boeing-ba?sref=mKG5It1C.

Airbus panostaa lentokoneisiin, joilla on helppo tehdä lyhyitä lentoja. Airbusilla oli myös Boeingia paremmin puskuria ainakin ennen pandemian tuloa. Artikkelissa myös ympäristöasioiden huomioimisesta kiinnostavaa asiaa.

Boeingissa oli vaihteeksi tällä viikolla ongelmia, joutui tekemään hätälaskun Moskovassa. Ongelmat ei tietenkään tee hyvää lentoyhtiöiden luottamukselle Boeingia kohtaan. 

Kummallakin on menossa omien osakkeiden takaisinosto-ohjelma, mikä lienee ihan paikallaan nykytilanteessa.

Vastaa
Osinkoilija
Kommentteja: 4
Registered
Uusi jäsen
Liittynyt: 2 viikkoa sitten
Kommentoija: @henrihuovi

Airbus panostaa lentokoneisiin, joilla on helppo tehdä lyhyitä lentoja.

Niin, ja sitten on vetyteknologia. Tosin vasta 14 vuoden päästä.

"Airbus has revealed three concepts for the world’s first zero-emission commercial aircraft which could enter service by 2035. These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry.

All of these concepts rely on hydrogen as a primary power source – an option which Airbus believes holds exceptional promise as a clean aviation fuel and is likely to be a solution for aerospace and many other industries to meet their climate-neutral targets."

https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2020/09/airbus-reveals-new-zeroemission-concept-aircraft.html

Vastaa
HaabynDoby
Kommentteja: 14
Registered
Aktiivinen jäsen
Liittynyt: 3 viikkoa sitten

Löytyykö konsensusta missä houkuttelevampi pihvi? Lehtoyhtiöissä vai lentovalmistajissa? Jotenkin ajattelisi, että lentoyhtiöillä alkaa tulokset paranemaan aikaisemmin. 

Vastaa
Henri Huovinen
Kommentteja: 14
Registered
Aktiivinen jäsen
Liittynyt: 2 vuotta sitten

Kyllä tuo Airbusin "pihvi" pitkällä aikavälillä vaikuttaa houkuttelevalta. Lentoyhtiöiden tulokset joo mahdollisesti kohoaa nopeammin, mutta onhan niissä hirveät riskitkin. Ei niiden monen taloudellinen tilanne kestä enää uusia isoja karikkoja lähitulevaisuudessa. Ilman ainakaan taas uusia osakeanteja sun muita omistajalle "aika" huonoja vaihtoehtoja niiden nykyisillä markkina-arvoilla mitattuna.

Öljyn hinta on ollut kovassa nosteessa, sehän heikentää myös keskimäärin lentoyhtiöiden kannattavuutta, kun kerosiinin hinta kallistuu. Sen toki voi suojata, mutta sekin maksaa. Eivät ole helppoja caseja!

Vastaa

SalkunRakentaja on vaurauden rakentajan suosittu verkkolehti. Sivusto sisältää sijoittamiseen, yrittäjyyteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

Tutustu sisältömarkinoinnin ja sisällöntuotannon ratkaisuihimme Salkkumedia Oy:n kotisivuilta.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info(at)salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Webhotelli: Hostingpalvelu.fi
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut lukijoille
Tilaa uutiskirje

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Outbound linkkien seuranta

Akateemiset

Akateemiset2

Copyright © 2021 Salkkumedia Oy

Ylös