Stockmannin juttu k...
 
Ilmoitukset
Clear all

Stockmannin juttu kirvoitti hurjan keskusteluryöpyn!


Henri Elo
Kommentteja: 18
Registered
Aiheen avaaja
Liittynyt: 1 vuosi sitten

Julkaisin torstaina kuukauden osake -jutun Stockmannista, joka painii taloudellisissa haasteissa mutta jolle yrityssaneereusmenettelyn eteneminen saattaa tuoda helpotusta ja myös kiinnostavuutta sijoituskohteena.

Juttuun pääsee tästä: https://www.salkunrakentaja.fi/2021/04/tekeeko-stockmann-nokiat/

Ennen jutun ilmestymistä keskiviikkona B-osakkeen päätöskurssi oli 1,18 e ja vastaavasti perjantaina päätöskurssi oli 1,254, eli nousua 2 päivässä huomattavasti 6,3 %. Yhtiö järjesti myös tilannetta selkiyttävän yhtiökokouksen keskiviikkona. Jatkossa yhtiöllä on vain 1 osakesarja (A-osakkeilla saa uusia B-osakkeita).

--

Stockmann-juttu kirvoitti sijoittamisen Facebook-ryhmissä (Osakesijoittaminen, Talousklubi, Sijoituskerho) kymmeniä kommentteja, jotka tarjoavat hyviä näkökantoja ja lisäarvoa myös itse juttuun. Julkaisen olennaisimpia kommentteja (kommentoijat eritelty numeroin) sekä vastauksiani (HE) niihin tai otteita niistä alla kootusti.

K1: "Pitkä juttu ja ennenkuin itse sijoittaisin niin haluaisin tietää mikä on se uusi konsepti joka tuolla paikalla toimii. Kallis paikka ja konsepti ei ole helppo. Joko kalliilla rikkaille tai halvemmalla massoille. Nyt on molempia. Toimiiko se?"

HE: "Todennäköisesti mahdollinen ostaja ja Stockmann joutuvat neuvottelemaan juuri konseptista ja kombinaatiosta, jossa muovautuu optimaalinen lisäarvo molemmille (kiinteistön omistaja ja vuokralaiset mukaan lukien Stockmann)."

K2: "Nuorempi polvi tuntuu pitävän nolona Stockkalla käyntiä. Todettava itsekin etten ole vuosiin enää käynyt. Palvelu muuttui töykeäksi ja Sokos mm. kiri rinnalle. Hullujen päivien halpiskama yms. Itsellä ei ole nosteeseen uskoa."

K2: "Tuskin ketään kiinnostaa maksaa Stockka-lisää, jos muualta saat saman halvemmalla. Tosin Tampereella aina ollut hyvä palvelu."

K1: "Minusta Stockalla on helppo käydä ostoksilla kun siellä on paljon laadukasta kamaa. Se vaan että pitää olla aika hyvät tulot. Jossei niin helposti mieluummin tilaa netistä jossei ole kiire."

K3: "Verkkokauppa ja kilpailu eivät selitä alamäkeä täysin. Palvelukokemus, jonka asiakas aisti kulkiessaan Stockmannin tavaratalossa oli aikaisemmin ihan erilainen, mitä se oli sen jälkeen, kun yhtenäiset vaateosastot pilkottiin pieniksi brändiosastoiksi. Myyjien tuotetuntemus ja palvelualttius ei ollut enää aiemmalla tasolla. Stockmann nojasi vahvaan kanta-asiakaskonseptiin ja sen alkava takkuilu oli iso osa alamäkeä."

HE: "Hyvä pointti! Osastot tuoteryhmän mukaan kuulostaa käytettävämmältä, ja verkkokauppakin (yleisesti) on mennyt ja opettanut siihen suuntaan.
Hyvä asiakaspalvelu (ja kanta-asiakkuus ilman lisäkustannuksia, viittaan Jorman juttuun korteista / linkki jutussa) on parhaimmillaan erottuvuustekijä, edistää myyntiä ja palvelua. 👍"

K4: "Stockmannin palvelu on satunnaisen harvasti kävijän mukaan aina ollut suhteellisen ylimielistä, ja valitettavasti käynnit on täysin loppuneet, koska hajusteallergian takia sisäänkäynneillä tulviva karmea hajupilvi estää käynnit sekä Stockmannilla, että Sokoksissa. Ja hajusteyliherkkiä on maksukykyisissä 40+ ikäluokissa paljon.
Asiakaskokemus ei siis ole se loistavin."

K5: "Muistan vanhan stockan kenkäosaston ja sen huippupalvelun. Aivan suvereeniä, osaavaa ja napakkaa. Sitten se osasto hävisi jonnekin... syntyi joku kenkägalleria, jossa en uskalla käydä kaikilla hyllyillä. Kaikella on enemmän tilaa ja näytti hienolta, mutta ostaminen oli minusta vaikeampaa."

K6: "Numeroiden valossa Stocka voisi ehkä olla ok, mutta ymmärtääkseni palvelun taso on heikentynyt niin valtavasti, että vanhat kanta-asiakkaat eivät oikein enää jaksa kuluttaa siellä. Herkun myynti taisi olla lopullinen niitti. Voisiko olla, että pitkään jatkunut alavireys on aikaansaanut valtavan maineriskin, ja sitä koetaan kalliina mutta huonosti palvelevana tavaratalona? Eli, että se ei pärjäisi edes vuokralaisena? Tosin liiketoiminnan rahavirta on kyllä vahvistunut viime vuosien aikana, joten jotain positiivista on."

HE: "Hyvä pointti tämäkin. Riskejä on ja työtä varmasti riittää. Virheitä on tehty ja toimintoja myyty. Jorma Erkkilä kokosi omissa jutuissaan 3/2021 ja 8/2020 virheitä ja epäonnistumisia (joissa myös Herkku mainittu), linkit löytyvät jutustani. Toki ns. virheet ovat osaksi näkemyksellisiä ja perustuneet kunkin hetken tilanteeseen sekä yhtiön taloudellisiin haasteisiin."

Ylös