Tesla vastaan Volkk...
 
Ilmoitukset
Clear all

Tesla vastaan Volkkari


Jorma Erkkilä
Kommentteja: 67
Moderator
Aiheen avaaja
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Perustuen juttuuni Volkswagenin sähköautosuunnitelmista: https://www.salkunrakentaja.fi/2021/03/volkswagen-tesla/

Volkswagenin uudet suunnitelmat merkitsevät kahta asiaa: 1) Tesla saa kovan haastajan 2) Sähköautojen yleistymistä ei näytä estävän enää mikään

Volkswagen tulee nyt ryminällä sähköautomarkkinoille. Viime vuonna konsernin sähköautojen tuotanto ja myynti kaksinkertaistuivat yli 200 000 autoon. Tänä vuonna se tarkoitus edelleen jatkaa samaa kasvuvauhtia ja toimittaa asiakkaille 450 000 sähkö-Volkswagenia.

Tesla toimitti viime vuonna 499 550 autoa.

Volkkari aikoo lopettaa uusien polttomoottoreiden kehittämisen.

Miljardien eurojen investointien lisäksi yhtiö panostaa mielikuvien muuttamiseen. Tähän se pyrkii esimerkiksi Power Day -esityksellään.

Volkswagen on siten haastamassa amerikkalaisen Teslan vähintäänkin Euroopan automarkkinoilla. Tesla toimitti viime vuonna 499 550 autoa

Volkkarin akkutarve on jättimäinen. Vuoteen 2030 mennessä se arvioi tarvitsevansa 240 gigawattituntia akkuenergiaa, mikiä tarkoittaa kuutta jättimäistä akkutehdasta.

Tässä tulee väistämättä mieleen, vieläkö Teslan tämän vuoden konsensuksen tulosennusteella (3,0 dollaria) laskettu P/E-kerroin 217x on perusteltavissa?

19 vastauksia
Henri Elo
Kommentteja: 18
Registered
Liittynyt: 1 vuosi sitten

Hyvä artikkeli ja näkökulma. 

VW:n markkina-arvo 143 mrd eur (kurssi 322 e), p/e 19, osinkotuotto, eteenpäin katsova 1,7 %. (Finance Yahoo)

Liikevaihto 2020: 67,5 mrd. eur, nettotulos 6,3 mrd.

 

Teslan markkina-arvo 643 mrd usd (kurssi 670 usd), p/e n. 1000, osinkotuotto -.

Liikevaihto 2020: 31,5 mrd, usd, nettotulos 0,7 mrd.

 

Varmasti Teslalla on etumatkaa osassa teknologiasta. Kilpailu kuitenkin vaikeuttaa kasvua autoissa. Omalta osaltani en nähnyt järkeä Teslan Bitcoin-sijoituksessa, koska altistaa riskeille sekä ekologisuuden (louhinnan sähkönkulutus / hiilivoima) osalta että yleisten ESG-riskien osalta. Teslalle johtavana sähköautovalmistajana ESG-aspekti on kriittisen tärkeää ja ko. tyyppisten riskien minimointi asiakasrajapinnassa ja median suuntaan + faktuaalisesti operaatioissa. Kannattaa muutenkin keskittyä ydinliiketoimintaan, jossa osaamista.

Vastaus
2 Vastaukset
Henri Blomster
Moderator
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Kommentteja: 34

@henrielo

Kyllähän noi P/E-erot on hurjat. Oisi kyllä jännä nähdä kuinka suuri ero korjattuna mahtaa olla. Lonkalta heitettynä, kun en ole kummankaan ekspertti, niin seuraavista syistä eivät ole suoraan vertailukelpoisia.

1) Volkkari tekee nyt ne panostukset, jotka Tesla on jo tehnyt. Tästä syystä Volkkarin tuloksen suunta on alaspäin lyhyellä aikavälillä.

2) Tesla on vertikaalisesti integroitu, Volkkari ei. Siksi liikevaihto ei vertailukelpoinen. 

3) Volkkarin panostaa nyt sähköautoihin ja niitä myydään ok. Mutta se myynti korvaa polttomoottoriautojen myyntiä. Eli siirtymö sähköön on Teslalle plussaa ja Volkkarille plus/miinus nollaa. 

4) Kun Tesla ilmoittaa aikeistaan rakentaa uusi huippumoderni tehdas Eurooppaan kaikki on, että "jee mitä voidaan tarjota, että saadaan se tänne". Vokkari kun tekee saman, niin freimaus on siihen vanhan tehtaaseen ja "montako työntekijää per auto". Tehostaminen voi olla hankalaa, jos työntekijät vastustaa.  

5) Muutenkin sähköauto on eri teknologiaa kuin polttomoottoriauto.

Mikä tarkoittaa, että sen kulut laskee nopeampaa tahtia koska Wrightin laki. 

Skaala ei ehkä ole ihan niin voimakkaasti Volkkarin puolella kuin mitä sitä ajattelisi. 

6) Kyse ei ole vain autoista, vaan myös energiasta ja tekoälystä. Tesla entusiastien mielestä myös softasta. 

7) Hyvin vaikea nähdä, että Volkkari ostaa vastaavan määrän bitcoineja. Nyt jos bitcoin nousee 400 000 dollariin vuonna 2025 (tällainenkin ennuste on olemassa) niin sitten se bitcoin potti on yli kymmenen miljardia plussalla. Mikä on tosi paljon suhteutettuna Teslan nykyiseen 700 miljoonan dollarin tulokseen tai Volkkarin 6,3 miljardin tulokseen.

8) Sitten on se robottitaxikuvio. Jos Musk sai läpi sähköautokuvion, niin voisiko olla todennäköisempää että jos joku, niin sitten Tesla se joka saa läpi robottitaxit. 

Järkeä tai ei, niin on tossa silti aika monta tekijää jotka vaikeuttaa vertailua.    

 

Vastaus
Jorma Erkkilä
Moderator
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Kommentteja: 67

@henriblomster

Monta hyvää huomioita.

Kohta 1: Luultavasti näin, vaikkakin sähköautojen myynti kasvaa rajusti

Kohta 3. Volkkari tosiaan menettää perinteisten autojen myyntiä.

Kohta 6: Volkkari on menossa sinne myös ACCELERATE-ohjelmallaan

Kohta 7: Bitcoin-argumenttia en kyllä ymmärrä. Tuolla logiikalla mikä tahansa yritys olisi sitä arvokkaampi, mitä enemmän omistaa bitcoineja (ja mitä vähemmän fiat-rahaa). Kuitenkin paras arvaus bitcoinin tulevasta arvosta on sen nykyinen arvo. Tuollaisia 400 000 dollarin ennusteita toki löytyy, mutta myös niitä, jotka ennustavat bitcoinin arvoksi jotakuinkin nolla. Lisäksi sitten se Henri E:n huomio, että osakkeenomistajan kannalta ei välttämättä ole edullista, että yritys rynnii ydinosaamisensa ulkopuolelle. Nythän Teslan pitäisi laittaa kaikki paukut autojen tuotantokapasiteetin kasvattamiseen ja autojen/datan kilpailuedun säilyttämiseen. Käsittääkseni Audin sähköautot pystyvät jo kilpailemaan Teslan kanssa.

Vastaus
Jorma Erkkilä
Kommentteja: 67
Moderator
Aiheen avaaja
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Joo, kilpailu sähköautoissa tosiaan kasvaa. On kyllä mielenkiintoinen tuo tunnuslukuvertailu. Volkkari toki kokonaisuutena on melko erilainen yhtiö kuin Tesla, kun se tuottaa läjäpäin perinteisiä bensa- ja dieselautoja.

Volkkarin lisäksi myös Audi puskee nyt rajusti sähköautomarkkinoille, ja siinä missä Volkkari ei ole suoraan premium-tason Teslan kilpailija, niin Audi kyllä on.

Henri Blomster huomautti eilen ihan aiheellisesti, että sähköautoissa Teslan suurin pullonkaula ei ole myynti vaan tuotantokapasiteetti. Teslan Saksan gigafactory yltää valmistuttuaan peräti 500 000 auton vuosituotantoon, joten se ongelma ratkennee ainakin väliaikaisesti.

Yksi asia mikä mietityttää on litiumakkujen saatavuus. Tesla tarvitsee yksin kaikki maailmassa tällä hetkellä valmistetut litiumioniakut. 

https://player.vimeo.com/video/108958187

 

Vastaus
Henri Huovinen
Kommentteja: 41
Registered
Liittynyt: 2 vuotta sitten

Sijoittajat ovat alkaneet arvottamaan Volkkarin "osittain" sähköautoalan yhtiöksi, mikä on nostanut kertoimia nopeasti. Kertoimien nousun voi odottaa jatkuvan, nouseehan Volkkarin sähköautojen myynti ja käsittääkseni niiden osuus myös kokonaismyynnistä.

Riskinä on, että arvostuskertoimet tulee kaikilla sähköautovalmistajilla siinä vaiheessa alas, kun sähköautoiluun liittyvä hype rauhoittuu. Siitä huolimatta Volkkarin osakkeessa pitäisi olla merkittävä upside.

Markkina-arvon lisäksi katsoisin Volkkarin ja Teslan yritysarvoa. Velat huomioiva yritysarvo on tässä tapauksessa siksi hyvä mittari, että Teslan yritysarvo 638,5 miljardia dollaria on lähellä sen markkina-arvoa. Sitä vastoin Volkkarilla tilanne onkin aika erilainen. Volkkarin yritysarvo on yli tuplat verrattuna sen markkina-arvoon. Se kertoo siitä, että Volkkari on varsin velkaantunut. Yritysarvon huomioivien kertoimien mukaan yhtiöiden ero arvostuksessa ei ole enää ihan niin huima, vaikka toki tosi iso niidenkin perusteella.

Vastaus
Roope
Kommentteja: 19
Registered
Liittynyt: 3 kuukautta sitten
Kommentoija: @henrihuovi

Markkina-arvon lisäksi katsoisin Volkkarin ja Teslan yritysarvoa.

Tämän vuoden ennusteilla...

Tesla, EV/Myynti = 10,3

Volkswagen, EV/Myynti = 0,46

Sanon minä, että paljon on ladattu odotuksia Teslan osakkeeseen. Paljon.

 

Vastaus
Henri Huovinen
Kommentteja: 41
Registered
Liittynyt: 2 vuotta sitten

Joo isot kyllä on erot edelleen, vaikka katottais yritysarvoa. Ihan ku oisivat kokonaan eri alan yhtiöitä. 

Vastaus
1 Vastaus
Henri Blomster
Moderator
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Kommentteja: 34

@henrihuovi

Joo, kyllä. Minusta eroja on. Ja perinteiset polttomoottorivalmistajat vastaan Tesla vertailut on informatiivisia ja viihdyttäviä, mutta kyllä niissä joku pieleenkin menee. 

Jotain samaa kuin Walmart vs Amazon aikoinaan. Se ei ole ihan omena ja omena. 

Muistan vaan kun kovin kauan aikaa sitten olin niin vakuuttunut, että Tesla on täysin ylihinnoiteltu. Nyt olen vakuuttunut siitä, että olin silloin väärässä. Täysin väärässä. 

Mutta en tiedä. Tuota Ark Investin argumentointia kun kävin läpi niin kyllä tuli sellainen, että kovat on odotukset. Ihan uskomattoman kovat on odotukset.

Se on tosin "mitä vaaditaan että 3000 taalan tavoite vuonna 2025" tulisi täyteen. 

Nythän hinta on 660. Ehkä se on sitten oikein. Mutta paljonhan siihenkin on ladattu. 

Vastaus
Jorma Erkkilä
Kommentteja: 67
Moderator
Aiheen avaaja
Liittynyt: 5 vuotta sitten
Kommentoija: @henriblomster

Ja perinteiset polttomoottorivalmistajat vastaan Tesla vertailut on informatiivisia ja viihdyttäviä, mutta kyllä niissä joku pieleenkin menee. 

Jos Volkkarin suunnitelmat toteutuu, niin ei ole tulevaisuudessa mikään polttomoottorivalmistaja.

Poimintoja yhtiön lehdistötiedotteesta:

  • Volkswagen tarttuu ACCELERATE-strategialla digitalisaatioon, uusiin liiketoimintamalleihin ja autonomiseen ajamiseen
  • Ohjelmistointegraatiosta ja digitaalisesta asiakaskokemuksesta tulee yrityksen ydinosaamista
  • Dataan perustuvat liiketoimintamallit avaavat uusia tulonlähteitä
  • Volkswagen tuo autonomisen ajamisen laajasti saataville vuoteen 2030 mennessä
  • Sähköistyskampanja kiihtyy edelleen: vuoteen 2030 mennessä täyssähköisten autojen odotetaan ylittävän myynnistä 70 prosenttia Euroopassa ja 50 prosenttia Kiinassa sekä Yhdysvalloissa 
  • Volkswagen optimoi täyssähköautojen modulaarista MEB-alustarakennetta (Modular Electric Drive Toolkit) jatkuvasti parantamalla kiihtyvyyttä, latauskapasiteettia ja toimintamatkaa. 

https://news.cision.com/fi/volkswagen-suomi/r/volkswagen-kiihdyttaa-muutosta-ohjelmistopohjaiseksi-liikkumisen-tarjoajaksi,c3307587

Vastaus
Henri Blomster
Kommentteja: 34
Moderator
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Juu, varmastikin näin.

Mielenkiintoinen kysymys on aika-aspekti. Silloin aikoinaan FB kopioi SnapChatin muotoon Instagram Stories.

Niin hurjan nopeesti sai käyttäjissä kiinni. Tosin se ei tappanut tai edes hidastanut Snapin kasvua.

Nyt ei ole digitaalinen tuote. Niin jos nyt päättää panostaa sähköautoihin ja pari uutta akkutehdastakin siinä. Niin kyllähän siinä pitäisi kestää vuosia ennen kuin se tänään tehty päätös näkyy kuluttajan autotallissa.

Eikös?

 

Vastaus
4 Vastaukset
Jorma Erkkilä
Moderator
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Kommentteja: 67

@henriblomster

Katso VW ID.4:n myyntilukuja. Tuli markkinoille viime vuoden lopulla myynti on todella kovaa jopa Teslaan verrattuna. En tiedä miten paljon Volkkari on Teslaa jäljessä kapasiteetin kasvattamisessa. Luultavasti on, mutta kyllä Volkkarilla on jo valmiit sähköautot ja tuotantokoneisto rasvattu.

Vastaus
Henri Blomster
Moderator
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Kommentteja: 34

@jomppe

Kiinnsostaisi tietää, kuinka helposti polttorimoottoritehtaaasta saa sähköautotehtaan. Nappia painamalla vai helpompi rakentaa uusi tehdas? Tesla vs Volkkari -kisassa aika keskeinen kohta. 

Teslan tavoite on käsittääksen 50% lisää tuotantoa per vuosi. Niin jos kysyntä ei ole rajaava niin miksei 75% tai 100% vuosi? Kunnianhimo tuskin on ongelma.

Ennen oli raha rajaava tekijä. Mutta nyt? King of Tech ilmoittaa uudesta megavisiosta ja King of Coin järjestää osakeannin. Pitäisi mennä läpi.

Niin sitten siinä on varmaan muita syitä tyyliin osaava työvoima, materiaalien saatavuus, yms.

Katoin, että Volkkarin ID 4 tavoite tälle vuodelle olisi 100 000. Tesla-rajoitteilla 2022 olisi 150 000 ja 2023 olisi 225 000.

Mutta vuonna 2023 myös Tesla myy enemmän. 50% vauhtu tarjoittaisi 1 125 000 autoa. Ja se on aika paljon enemmän kuin 225 000.

__________

 

Mutta ehkä Volkkarin rajoitteet eivät ole samat kuin Teslalla ja ehkä tehtaita pystyy muuntamaan. 1,5M täyssähköautoa vuonna 2025 on näemä tavoite.

Tuollaisella 50% vauhdilla Teslan vastaava luku olisi 3,8 miljoonaa vuonna 2025. Cathie Wood ennustaa kuitenkin 5-10 miljoonan auton myyntiä vuonna 2025.  

 

 

 

Vastaus
Henri Huovinen
Registered
Liittynyt: 2 vuotta sitten

Kommentteja: 41

@henriblomstern Miksi Teslan kasvu olisi 50 prosenttia? Kyllä se on keskimäärin vaikeampi kasvattaa myyntiä, kun lukemat alkavat olemaan jo tota luokkaa. Varsinkin kun kilpailu tulee kiristymään. Vai mitä sanot @jomppe?

Vastaus
Henri Huovinen
Registered
Liittynyt: 2 vuotta sitten

Kommentteja: 41

Toisaalta myös, miksi Volkkarin kasvu olisi sama kuin Teslan tavoite.

Vastaus
Jorma Erkkilä
Kommentteja: 67
Moderator
Aiheen avaaja
Liittynyt: 5 vuotta sitten
Kommentoija: @henrihuovi

Kyllä se on keskimäärin vaikeampi kasvattaa myyntiä, kun lukemat alkavat olemaan jo tota luokkaa.

Mietin asiaa näin.

Markkinoilla on toki yrityksiä jotka voivat kasvaa vuodesta toiseen ihan älyttömästi. Nämä ovat usein alustatalouden firmoja, joiden tuotteen/palvelun laatu ei riipu itse tuotteesta/palvelusta, vaan myös käyttäjämääristä. Esimerkiksi Facebook on tällainen palvelu. Sen laatu käyttäjilleen riippuu siitä, kuinka moni muu sitä käyttää.

Sitten on tuotantotoimintaa harjoittavia yrityksiä, joiden tuotteen laatu ei suoraan riipu käyttäjämääristä. Käyttämäärien kasvu tuo kyllä tuotannon skaalaletuja, tarjoaa resursseja kasvattaa yritystä jne, mutta itse tuotteen laatuun sillä ei ole merkitystä. Näitä tuotteita on lukematon määrä - vaatteet, ruoka, urheilutarvikkeet, asuminen, monet kivijalkakaupan palvelut jne. 

Tesla kuuluu osittain molempiin.

Tesla kerää dataa, josta on sitä enemmän hyötyä, mitä enemmän ajokilometrejä. Teslan autopilotissa on ominaisuus, joka auttaa Teslaa kehittämään järjestelmää erittäin nopeasti. Autopilotti kerää jatkuvasti dataa sitä käyttävistä autoista ja välittää tiedot yhtiön palvelimille. Palvelimet puolestaan "opettavat" muiden Model S -mallien autopilotteja oppimalla kuljettajan tekemistä korjauksista ja kuljettajan tekemistä ajovalinnoista.

Teslan mukaan autopilottia käyttävät kuljettajat auttavat yhtiötä luomaan tarkempia ja parempia karttoja autopilotin kehitykseen.

Autojen valmistuksessa on kuitenkin myös tuotannon, kilpailun lisääntymisen jne. mukanaan tuomia rajoitteita. Joten en mitenkään usko, että sähköautoissa pätisi "voittaja vie kaiken" -logiikka. 

Vastaus
1 Vastaus
Henri Huovinen
Registered
Liittynyt: 2 vuotta sitten

Kommentteja: 41

@jomppe @henriblomster

Autopilottien kehittäminen on edelleen niin vaiheessa, että sen osalta on vaikea arvioida voittajaa. Googlella on esimerkiksi Waymo, jossa on paljon potentiaalia. 

Markkinoilla voi olla kenties tilaa useammallekin toimijalle kyseisellä toimialalla.

Oma asiansa tulevaisuudessa on myös, että tarvitaanko autoja niin paljon kuin nykyisin. Jos autojen käyttöastetta haluttaisiin nostaa nykyisestä, niin saataville tulisi kenties enemmän yhteiskäyttöisiä autoja. Se voisi muuttaa merkittävästi alalla käytössä olevaa liiketoimintamallia.

 

Vastaus
Henri Blomster
Kommentteja: 34
Moderator
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Tuli Teslalta Q1 tulos. Liikevaihdon kasvu 73,5% ja ja autojen bruttokate 26,5%. Molemmat yli konsensuksen. Volkkarin Q42020 bruttokate luokkaa 13,3%, mutta heittelee paljon. 

Kova tuloshan tuo on!

Tietysti kovat on odotuksetkin eikä mitään osakekurssipomppua suuntaan tai toiseen. 

Vastaus
1 Vastaus
TeroM
Registered
Liittynyt: 3 kuukautta sitten

Kommentteja: 22

@henriblomster

Oisko selitys vaisuun kurssireaktioon siinä, että Tesla ei tuottanut tammi-maaliskuussa yhtäkään Model S -automallia tai Model X -katumaasturia?

 

Vastaus
Henri Blomster
Kommentteja: 34
Moderator
Liittynyt: 5 vuotta sitten

Vaiko sitten, se että olisi toivottu kovempaa ohjeistusta? 

Vastaus
Ylös