Miksi asiakkaan kartoitus on tärkeää?

Henri BlomsterSisällön tuottaminen internettiin vie aikaa, vaivaa ja rahaa. Tässä kirjoituksessa käydään läpi miksi pelkkä kotisivu ei riitä ja miksi koko prosessi pitäisi aloittaa asiakkaasta.

Kirjoittaja Henri Blomster, SalkunRakentaja

Jotta asiakas tavoittaisi yrityksen netistä, tulee yrityksen tuottaa asiakasta kiinnostavaa sisältöä. Yleinen kohdentamaton sisältö hukkuu helposti internetin kohinaan, kun taas kohdennetulla sisällöllä on edellytyksiä pärjätä kilpailussa. Jotta yritys voisi tuottaa kohdennettua sisältöä, tulee sen tietää kenelle sisältö tulisi kohdentaa.

Tunnetko unelma-asiakkaasi oikeasti?

Asiakkaan kartoittaminen tulee helposti jätettyä puolitiehen. Asiaan kannattaa kuitenkin panostaa, koska väärin kohdistettu informaatio tarkoittaa turhaa työtä. Tekemällä pohjatyön kunnolla, voi yritys säästää aikaa ja rahaa myöhemmässä vaiheessa.

 

asiakas, sisältömarkkinointi ,pienyrittäjä, opas, inbound, sijoittaminen, markkinointi, hakusanaoptimointi, internet

 

Asiakas tulisi tuntea todella hyvin, mutta otetaanpa alkuun muutama esimerkki karkean tason kohdennuksesta. SalkunRakentaja on sijoittamiseen erikoistunut verkkolehti. On helppo nähdä, että SalkunRakentajan tulisi tuottaa sijoittajille kohdistettua sisältöä. Sijoittajat eivät kuitenkaan maksa SalkunRakentajan palveluista. Sen takia on tärkeää tuottaa sisältöä myös SalkunRakentajan maksaville asiakkaille.

Harva uusi yritys on alusta asti voitollinen. Alasta riippuen, Start Up -yritys tarvitsee enemmän tai vähemmän alkupääomaa tuotekehitystyön ja tuotelanseerauksen rahoittamiseksi.  Joillakin aloilla tuotekehitys on hyvinkin kallista.

Tällaisissa tapauksissa sisältömarkkinointi voidaan kuitenkin aloittaa jo ennen kuin tuote on myyntikelpoinen. Ensinnäkin vie aikaa ennen kuin sisältömarkkinointi tuottaa tulosta. Yksi blogipostaus ei riitä vielä mihinkään.

Toisekseen, yrityksen asiakkaana ei ole pelkästään yrityksen tuotteita ostava asiakas, vaan myöskin yrityksen kehitystoimintaa rahoittava sijoittaja. Joukkorahoitus tarjoaa yrityksille entistä enemmän vaihtoehtoja ja joukkorahoitus on helpompi saada menemään onnistuneesti maaliin, mikäli sijoittajat ovat kuullut yrityksestä jo aikaisemmin.

asiakas, sisältömarkkinointi ,pienyrittäjä, opas, inbound, sijoittaminen, markkinointi, hakusanaoptimointi, internet

Sisältömarkkinoinnin, strategian ja asiakastuntemuksen yhteys

Lähdetäänpä liikkeelle lopusta. Asiakas kirjoittaa Googleen hakusanayhdistelmän ja perustaa päätöksensä saamiinsa osumiin. Tiedetään, että orgaanisten osumien järjestyksellä on väliä. Ensimmäistä osumaa klikataan paljon todennäköisemmin kuin toista osumaa. Toista osumaa klikataan paljon todennäköisemmin kuin kolmatta osumaa. Toisen sivun osumia ei klikata juuri koskaan.

Yrityksen tulee siis pyrkiä osumaksi numero yksi. Miten tähän päästään? Vastaus on erikoistumalla hakusanayhdistelmiin. Yksittäisiin hakusanoihin keskittymällä on vaikea pärjätä. Yritys joka keskittyy sanaan ”Sijoittaminen” pärjää todennäköisesti huonommin, kuin yritys, joka keskittyy yhdistelmään ”ilmainen analyysityökalu sijoittaminen”.

Asiakas ei välttämättä käytä yrityksen kohdentamaa hakusanayhdistelmää joka kerta, mutta on parempi päästä välillä ensimmäiseksi, kuin aina jäädä seitsemänneksi. Asiakkaansa kartoittamalla yritys pääsee perille niistä hakusanayhdistelmistä joita sen tulisi käyttää.

Asiakastaan kartoittamalla yritys pääsee perille mikä sisältö asiakasta kiinnostaa, ja mitä sisältöä yrityksen tulisi tuottaa. Lisäksi asiakastuntemus auttaa valitsemaan ne sosiaalisen median kanavat, joissa asiakas pyörii. Jos tyypillinen asiakas ei käytä Twitteriä, ei Twitteriin kannata panostaa. Jos tyypillinen asiakas käyttää Twitteriä, tulee Twitteriin ehdottomasti panostaa.

Tuottamalla oikeanlaista informaatiota oikeaan paikkaan yritys auttaa potentiaalista asiakasta löytämään yrityksen silloin kun asiakas yritystä tarvitsee.

Asiakastuntemus on pohja toimivan sisältämarkkinointistrategian luomisekseksi. Asiakastaan ymmärtävä yritys tuottaa asiakkaita kiinnostavaa sisältöä, sinne missä asiakas liikkuu ja niillä hakusanayhdistelmillä, joita asiakas käyttää.

 sisältömarkkinointi, hakusanaoptimointi, markkinointi, asiakas, yritys, sijoittaminen, inbound, pienyrittäjä, opas

Autamme mielellämme

Sisältömarkkinointi on sitä, että yritys huomioi miten asiakas käyttäytyy internetissä ja toimii sen mukaisesti. SalkunRakentaja on sivusto, jolla on kokemusta ja numeerista näyttöä sijoittajia kiinnostavan sisällön tuottamisesta ja jakamisesta. Lisäksi allekirjoittaneelta löytyy Inbound-sertifikaatti, joka todentaa sisältömarkkinoinnin parhaiden käytäntöjen tuntemuksen.

SalkunRakenta-sivuston kävijämäärät ovat kasvaneet vuodessa 67 prosenttia. Joulukuussa sivujen istuntojen lukumäärä oli 80 288, ja viimeisen vuoden aikana SalkunRakentajan sivuilla istuntoja oli yli 550 000. Katselukertoja oli yli  1 400 000. Facebookissa SalkunRakentajalla on jo lähes 11 500 seuraajaa/tykkääjää.

Kerro meille mikä sisältömarkkinoinnin osa-alue sinua kiinnostaa tai miten voisimme auttaa yritystäsi.

Ota yhteyttä! Jätä viesti alla olevaan yhteydenottolomakkeeseen tai laita viestiä osoitteeseen: info@salkunrakentaja.fi

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Aihe

Viesti

SalkunRakentaja on sijoittamiseen ja raha-asioihin keskittyvä verkkojulkaisu. Sivusto sisältää sijoittamiseen, talouteen ja arjen raha-asioihin liittyviä artikkeleita, uutisia ja analyysejä.

SalkunRakentaja-sivusto sisältää myös kumppaneidensa tuottamaa sisältöä, josta sivusto voi saada julkaisupalkkioita.

   

Yhteystiedot

Julkaisija Salkkumedia Oy
Y-tunnus 2793119-8
Puhelin 040 0132119
Sähköposti info@salkunrakentaja.fi
Päätoimittaja Jorma Erkkilä
 
Anna palautetta
Sisällöntuottajaksi
 

Lisätietoja

Henkilöstö
Mediakortti
Yhteistyökumppanit
Digipaketti
Palvelut

 

Tilaa maksuton uutiskirje sähköpostiisi:

Copyright © 2018 Salkkumedia Oy

Ylös