
Ruokayritys Atria julkisti torstaiaamuna tammi-maaliskuun tulosraporttinsa. Konsernin liikevaihto kasvoi 421 miljoonaan euroon vertailukauden 417 miljoonasta eurosta. Atria Ruotsin liikevaihto kasvoi 6,8 miljoonaa euroa edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna, ja Atria Suomen liikevaihto oli vertailukautta 2,1 miljoonaa euroa pienempi.
Atrian edustamien tuoteryhmien markkinan heikko kehitys Suomen vähittäiskaupassa painoi Atrian liikevaihtoa.
Konsernin liikevoitto kasvoi selvästi vertailukaudesta – 8,0 miljoonasta eurosta 12,8 miljoonaan euroon. Kaikki liiketoiminta-alueet paransivat liikevoittoaan.
Analyytikoiden konsensusodotus liikevaihdolle oli 423 miljoonaa euroa ja liikevoitolle 9,5 miljoonaa euroa, joten liikevaihdon kasvu oli odotettua, mutta tuloskasvu oli selvästi odotuksia vahvempaa.
Atria Suomen liikevoitto oli 11,2 miljoonaa euroa, joka oli 4,0 miljoonaa euroa parempi kuin edellisvuoden vastaavalla jaksolla. Hyvä tuloskehitys on yhtiön mukaan seurausta siipikarjatuotannon tehostamisesta ja tuotannon keskittämisestä Nurmon uuteen siipikarjatehtaaseen. Myös joulukuussa aloitettu kananlihan vienti Kiinaan paransi liikevoittoa.

Atria Ruotsin liikevoitto oli edellisvuoden vastaavaa jaksoa parempi, joka johtui hyvin sujuneesta myynnistä vähittäiskauppa- ja Foodservice-asiakkaille sekä Gooh!-valmisruokaliiketoiminnan liittämisestä Atriaan toukokuussa 2024.
Atria Tanska & Viron liiketoiminta-alueella molemmat maat paransivat tulostaan.
Markkina-asema vahvistui Suomessa
Toimitusjohtaja Kai Gyllström kertoo, että Atrian edustamien tuoteryhmien markkina Suomen vähittäiskaupassa oli haastava tammi-maaliskuussa.
”Arvossa markkina laski 3,5 prosenttia. Syitä markkinan alavireisyyteen on monia, muun muassa naudanlihan toimitusvaikeudet, ravitsemussuositusten ja yleisen taloudellisen epävarmuuden vaikutukset kuluttajiin sekä pääsiäissesongin ajoittuminen toiselle vuosineljännekselle”, hän kertoo.
Atria Suomi pystyi kuitenkin vahvistamaan markkina-asemaansa vähittäiskaupan laskevassa markkinassa, kun siipikarjatuotannon tehostaminen ja tuotannon keskittäminen Nurmon uuteen siipikarjatehtaaseen paransivat tulosta.
”Sahalahden siipikarjatehdas suljettiin huhtikuussa 2024. Myös joulukuussa aloitettu kananlihan vienti Kiinaan paransi liikevoittoa”, Gyllström lisää.
Ruotsissa ruokamarkkinat vetävät Suomea paremmin
Toimitusjohtajan mukaan Atria Ruotsin merkittävä syy positiiviseen kehitykseen on viime vuoden toukokuussa ostettu Gooh!-valmisruokaliiketoiminta. Myös hyvin sujunut myynti Foodservice- ja vähittäiskauppa-asiakkaille kasvatti Ruotsin liikevaihtoa ja -voittoa.
”Ruotsissa ruokamarkkinan tilanne on Suomea hieman parempi, mikä johtuu tuoreiden siipikarjatuotteiden ja valmisruoan markkinoiden kasvusta. Atria on pystynyt säilyttämään markkina-asemansa, mikä näkyy Atria Ruotsin hyvänä kehityksenä katsauskaudella”, Gyllström toteaa.
Atria Viron myynti vähittäiskauppaan kasvoi ja markkinaosuudet vahvistuivat kasvavassa markkinassa. Atria Tanskan ensimmäinen vuosineljännes oli sen sijaan alavireinen, mikä johtui myyntivolyymien heikkenemisestä vähittäiskauppaan ja Foodservice-asiakkaille.
Toimitusjohtajan mukaan vientiliiketoiminta kehittyi myönteisesti vahvistuneen Iso-Britannian viennin ansiosta.
Lisäpanostuksia Nurmon tehtaaseen
Suomessa Atria suunnittelee valmisruokien tuotantoon liittyvää merkittävää investointia Nurmon tuotantolaitokselle. Suunnitelmaan sisältyvillä investoinneilla yhtiön valmisruokien tuotantoa Nurmossa modernisoitaisiin ja tehtäisiin energiatehokkaammaksi.
”Tavoitteenamme on luoda malli tulevaisuuden hiilineutraalille tehdaskonseptille. Hankkeelle on haettu Business Finlandin puhtaan siirtymän investointitukea. Olemme käynnistäneet myös erillisen suunnittelun valmisruokatuotannon laajentamisesta ja uudentyyppisten valmisruokien tuotantolaitoksen rakentamisesta”, Gyllström kertoo.
Jos molemmat hankkeet toteutuvat, kokonaiskustannukset ovat yhtiön arvion mukaan noin 60-90 miljoonaa euroa.
Suunniteltu investointiohjelma on linjassa Atrian strategian kanssa panostaa valmisruokaan ja olla edelläkävijä vastuullisessa ruoantuotannossa. Modernisoitu valmisruokatehdas mahdollistaisi täysin uudenlaisen hiilineutraalin ruoantuotannon.
Atria teki huhtikuussa katsauskauden jälkeen päätöksen investoida uuteen ohukaisten tuotantolinjaan ja tuotanto-osaston tekniseen uudistamiseen noin seitsemän miljoona euroa.
Gyllströmin mukaan tällä investoinnilla yhtiö vahvistaa kilpailukykyään valmisruokien kasvavassa tuoteryhmässä.
”Haemme kasvua sekä kotimaassa että viennissä. Uusi tuotantolinja mahdollistaa uudentyyppisten tuotteiden kehittämisen.”
Liikevoitto laskee ennätyksellisen vuoden jälkeen
Atria-konserni odottaa oikaistun liikevoiton vuonna 2025 olevan edellisvuotta alhaisempi, jolloin se oli 65 miljoonaa euroa.
Ennätyksellisen tulosvuoden jälkeen, jota tukivat vuosina 2023-24 toteutetut merkittävät tehostamis- ja kapasiteetin laajennusinvestoinnit, Atrialla on näkemyksensä mukaan hyvät edellytykset suoriutua hyvin myös vuonna 2025. Yhtiön hyvä markkina-asema, vahvat brändit ja hyvät asiakassuhteet sekä luotettavasti toimivat teolliset prosessit luovat edellytykset liiketoiminnan vakaudelle.
Epävakaana jatkuva maailmanlaajuinen geopoliittinen tilanne ja sen vaikutus kuluttajien luottamukseen ja markkinoiden kasvuun heikentävät kuitenkin vuoden 2025 näkymiä.
Euroopasta Kiinaan tuotavien elintarvikkeiden tullien mahdollinen korottaminen tai tuontikielto vaikuttaisi toteutuessaan Atrian Suomen sianlihan vientiin ja Euroopan sianlihamarkkinoihin.
Huhtikuussa toteutunut Elintarviketyöläisten liiton lakko Suomessa pysäytti tavarantoimitukset Nurmon tehtaalta siipikarjatuotteita lukuun ottamatta. Lakko heijastuu Atria Suomen loppuvuoden myyntiin ja tulokseen.
”liikevoitto”??? no sehän ei paljoo kerro kun pitäisi kertoa TULOS RAHOITUSERIEN JÄLKEEN kuten ainakin 80 ja 90 luvulla