Johtavat vaatemerkit tekevät yhteistyötä Ellen MacArthur Foundationin kanssa mullistaakseen alan edistämällä kiertotalousmalleja, jotka erottavat tulot tuotannosta.
Toukokuussa Kööpenhaminan Global Fashion Summitissa Ellen MacArthur Foundation julkisti uuden aloitteen, The Fashion ReModel, joka kokoaa merkittäviä vaatemerkkkejä yhteen etsimään tapoja ansaita tuloja ilman uusien vaatteiden tuotantoa.
Tähän projektiin osallistuvat suuret merkit kuten Arc’teryx, ARKET, COS, H&M Group, Primark, Reformation, WEEKDAY ja Zalando. Tavoitteena on löytää ratkaisuja ja käsitellä haasteita koskien uusien vaatteiden tuotantoon liittyvän riippuvuuden vähentämistä uusien ja muotialan siirtymistä kohti kiertotaloutta.
Jules Lennon, Ellen MacArthur Foundationin muotijohtaja, korostaa aloitteen merkitystä.
”Osallistumalla The Fashion ReModel -hankkeeseen nämä organisaatiot edistävät muodin kiertotaloutta. Merkkien on erotettava tulot tuotannosta uudistamalla tuotteita ja uudelleenarvioimalla palveluja ja liiketoimintamalleja, jotta ne pysyvät käytössä”, hän toteaa.
Kiertotalous tulee vaatemarkkinoille
Aloite edistää tuotteen käytön ylläpitämistä tukevia kiertotalousmalleja, kuten vuokrausta, jälleenmyyntiä, korjausta ja uudelleenvalmistusta. Näillä malleilla on potentiaalia luoda uusia kasvumahdollisuuksia muotialalle.
Säätiön äskettäinen tutkimus arvioi, että kiertotalousmallit voisivat kattaa 23 prosenttia maailmanlaajuisesta muotimarkkinoista vuoteen 2030 mennessä, mikä edustaa 700 miljardin dollarin mahdollisuutta.
Erityisesti tämä merkitsee vuokraus-, jälleenmyynti-, korjaus- ja uudelleenvalmistussegmenttien mainoskampanjoiden nousua. Tarjouskoodit ovat jo saatavilla muotivaihtoehdoista kiinnostuneille. Tällä hetkellä monet suositut merkit tarjoavat säästömahdollisuuksia, ja merkkien määrä ennustetaan kasvavan.
Kiertotalouteen perustuva muotiliiketoimintamalli
Leyla Ertur, H&M Groupin kestävän kehityksen johtaja, tukee hanketta todeten.
”The Fashion ReModel tarjoaa valtavan mahdollisuuden erottaa muodin kasvu resurssien käytöstä, mikä auttaa meitä laajentamaan näitä malleja edelleen”, Ertur toteaa.
Perustuen The Jeans Redesign -projektin (2019-2023) menestykseen, joka sovelsi kiertotalouden suunnitteluperiaatteita farkkuihin, The Fashion ReModel pyrkii laajentamaan näitä periaatteita muihin vaatteisiin ja liiketoimintamalleihin. Aloite keskittyy kolmeen keskeiseen ajuriin: tuotesuunnitteluun, kiertotalousmalleihin ja infrastruktuuriin.
The Fashion ReModel tutkii myös liiketoimintamalleja fyysisten tuotteiden ulkopuolella, kuten digitaalisia vaatteita ja palveluita, jotka voivat merkittävästi parantaa ympäristöhyötyjä vähentämällä materiaalijätettä ja päästöjä.