Logistiikkayhtiö Nurminen Logistics kertoi maanantaina yhdistelevänsä liiketoimintojaan. Yhtiön Cargo- ja Multimodal Forwarding -liiketoiminta yhdistetään rautatieliiketoiminnan alle, jolloin niiden itsenäinen raportointi loppuu.
Tähän asti terminaalipalveluita tarjoava Cargo-ja huolintaa ja multimodaalikuljetuksia tarjoava Multimodal Forwarding -liiketoiminnat ovat olleet yhtiön kaksi erillistä liiketoimintayksikköä. Näiden lisäksi yhtiöllä on sen kansainvälistymisstrategian kannalta tärkein rautatieliiketoiminta sekä omana kokonaisuutenaan Baltian liiketoiminta.
Jatkossa Nurminen Logistics aikoo keskittyä yhä enemmän logistiikan kokonaispalveluihin. Tavoitteena on parantaa toiminnan tehokkuutta ja kehittää entistä kokonaisvaltaisempia palvelukonsepteja.
Rautatieliiketoiminta on yhtiön syömähammas, sillä sen osuus konsernin liikevaihdosta oli 37 prosenttia viimeisimmällä vuosineljänneksellä.
Yhtiö panostaa vahvasti rautatieliiketoimintaansa. Siitä osoituksen on esimerkiksi tuore yrityskauppa.
Aiemmin tässä kuussa yhtiö ilmoitti allekirjoittaneensa sopimuksen ruotsalaisen Essinge Rail AB:n koko osakekannan hankinnasta. Yritysoston myötä Nurminen Logisticsista tulee merkittävä rautatieoperaattori Pohjoismaiden ja Manner-Euroopan välisessä kasvavassa tavaraliikenteessä, joka palvelee pohjoismaisia ja kansainvälisiä teollisuuden, teknologian ja kaupan alan yhtiöitä.
Yritysosto on osa Nurminen Logisticsin kansainvälistä kasvustrategiaa, jonka keskiössä on asiakaslähtöiset rautatiekuljetukset.
Essinge Rail on kansainväliseen rautatielogistiikkaan erikoistunut logistiikkayhtiö, joka kuljettaa vuodessa noin 4500 tavaravaunua Keski-Euroopasta Pohjoismaihin. Lisäksi yhtiöllä on Frövissä, Ruotsin rautatieliikenteen solmukohdassa, oma rautatieterminaali. Essinge Railin kuljettamat tavaravirrat koostuvat pääosin kuluttajatuotteista, ja niiden kuljettamisessa tarve vähäpäästöisille rautatieratkaisuille kasvaa asiakasvaatimusten myötä.
Yrityskauppa ja nyt ilmoitettu organisaatiorakenteen muutos ovat linjassa Nurminen Logisticsin strategian kanssa.
”Yrityskaupan myötä Nurmisen strateginen pyrkimys kes kittyä yhä enemmän kansainvälisiin rautatiekuljetuksiin etenee suunnitelmien mukaisesti, jonka myötä näemme myös toteutetun päivityksen organisaatiorakenteeseen luonnollisena askeleena, kun samalla esimerkiksi kotimaahan linkittyvien terminaalipalveluiden suhteellinen merkitys tulee tulevaisuudessa pienenemään”, arvioi OP aamukatsauksessaan.
Toisaalta muutos tulee myös pankin mukaan heikentämään näkyvyyttä yhtiön liiketoiminnan eri osa-alueiden kehitykseen esimerkiksi liikevaihdon rakenteen ja eri palvelualueiden kysyntätilanteen osalta.
OP:n mukaan Nurminen Logisticsin rautatieliiketoiminta on onnistunut kuluvana vuonna vaikeassa markkinassa varsin hyvin erityisesti Suomen rautatiekuljetuksia operoivan North Rail -liiketoiminnon vetämänä, kun taas ulkomaankauppaan selkeämmin sidoksissa olevat Cargo- ja Multimodal Forwarding ovat kärsineet heikosta taloussuhdanteesta.
Rautatieliiketoiminnan liikevaihto oli heinä-syyskuussa 9,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua oli 21,6 prosenttia pääosin kotimaan kasvaneiden toimitusmäärien ansiosta. Rautatieliiketoiminnan kannattavuus parani etenkin kotimaan liiketoimintojen hyvän kannattavuuden ansiosta.
Cargo -liiketoiminnan liikevaihto oli katsauskaudella 4,0 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 4,3 miljoonaa euroa. Talvella 2023 alkanut Suomen talouden heikentyminen vaikutti laskevasti asiakasvolyymeihin, ja sitä kautta liikevaihtoon. Liiketoiminnan kannattavuus laski liikevaihdon laskun seurauksena.
Cargo -liiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta oli katsauskaudella 16 prosenttia.
Multimodal Forwarding -liiketoiminta Liikevaihto kasvoi katsauskaudella 2,4 miljoonaan euroon viime vuoden 2,0 miljoonasta eurosta ja suhteellinen kannattavuus oli hyvällä tasolla. Multimodal Forwarding -liiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta on 10 prosenttia.
OP antaa Nurminen Logisticsin osakkeille ostosuosituksen.