Tutkijat yllättyivät tutkimustuloksesta, jonka mukaan sähköautojen omistaminen ja käyttö tulee jo bensa- tai dieselautoja halvemmaksi kaikilla tutkituilla markkinoilla.
Brittilehti Guardianin mukaan sähköautojen edullisuutta selittää vielä osittain niiden saamat tuet valtioilta. Sähköautoista odotetaan kuitenkin tulevan halvin autoiluvaihtoehto ilman tukiaisiakin muutaman vuoden kuluessa.
Tutkijat analysoivat autojen omistamisen kokonaiskustannuksia neljän vuoden ajan. Kustannuksissa huomioitiin hankintahinta, arvonaleneminen, polttoainekulut, vakuutukset, verot sekä huoltokustannukset.
Guardianin mukaan tutkijat havaitsivat, että sähköautot osoittautuivat halvimmaksi vaihtoehdoksi kaikilla tutkituilla markkinoilla. Vertailu tehtiin Isossa-Britanniassa, Japanissa sekä Yhdysvaltojen Texasin ja Kalifornian osavaltioissa.
Sähköautojen polttoainekulut olivat odotetusti selvästi alhaisemmat kuin bensa- ja dieselautoissa. Myös huoltokustannukset olivat alhaisemmat, sillä sähköautojen moottorit ovat yksinkertaisempia.
Isossa Britanniassa sähköautojen vuosittaiset kulut olivat 10 prosenttia alhaisemmat kuin bensa- ja dieselautojen kulut. Hybridiautot sen sijaan tulivat bensa- ja dieselautoja kalliimmiksi.
Tutkijat ovat tuloksista yllättyneitä.
”Olemme yllättyneitä ja rohkaistuneita tuloksista, sillä sähköautojen tuotantovolyymin noustessa niistä tulee halvempia. Odotamme akkukustannusten laskevan”, kertoo tutkimusta johtanut James Tate.
Sähköautot saavat Isossa Britanniassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa noin 5000 punnan eli noin 5700 euron suuruisen myyntituen. Tate uskoo kuitenkin että esimerkiksi Nissan Leaf -merkin kokonaiskustannukset ilman tukiakin tulevat yhtä edullisiksi kuin bensa- tai dieselauton kustannukset vuoteen 2025 mennessä. Renault uskoo näin tapahtuvan jo vuonna 2020.
Sähköautojen suosio on esimerkiksi Isossa Britanniassa kasvanut viime vuosina hurjasti. Viime vuonna sähköautojen myynti nousi peräti 37 prosenttia, kun dieselautojen myynti romahti 30 prosenttia. Iso Britannian myydyimpiä sähköautoja ovat Nissan Leaf, BMW I3, Tesla Model S, Renault Zoe ja Nissan e-NV200. Näistä Nissan Leaf on ylivoimaisesti suosituin 22 250 kappalemäärän myynnillään.
Näin siis muualla, jossa sähköauton hankintaa jopa tuetaan. Suomen verottaja sitä vastoin olettaa, että pienempi autovero riittää kiihokkeeksi sähköauton ostamiseen, vaikka euromääräinen hinta on edelleen aivan toiselta planeetalta kuin ilmastoagendan vastaisen polttomoottorin.
Minkä tahansa tuotteen tai palvelun hinnalla on Suomessa aina muu kuin puhtaasti taloudellinen selityksensä. Tässä tapauksessa sähköauton hinnan selittää eräs hyvin tunnettu ideologia. Poliittinen totuus kuuluu, että sähköauto on hintansa puolesta vain suurituloisen käytettävissä ja niinpä sen hankintaa ei pidä tukea ainakaan ”yhteisistä” valtion varoista.
Tähän totuuteen tyssäävät kaikki yritykset sekä autoveron poistamiseksi että sähkö-Teslojen ja -Priusten hintojen laskemiseksi. Nyt ja iankaikkisesti.
En uskalla lähteä arvailemaan mihin poliittiseen ideologiaan viittaat. Minusta Suomen autoverotuksessa lainsäätäjän perimmäinen motiivi on kerätä valtiolle tuloja. Korkea autoverotus johtuu samasta syystä kuin muutkin kovat verot Suomessa – jatkuvasti paisuneelle julkiselle sektorille pitää saada rahoitus.
Mitä sähköautoihin tulee, niin uskon että 15-20 vuodessa akkuteknologia on kehittynyt ja tuotantokustannukset laskeneet niin paljon, että sähköautot ovat Suomessakin bensa- ja dieselautoja halvempia ilman tukiaisiakin.