Kasvuosakkeet

Onko suoratoistopalvelu Netflix pian entinen kasvuyhtiö?

Netflix kärsii tilapäisistä haasteista, mutta pitemmän aikavälin haasteet löytyvät kilpailija Disneystä.

Elokuvien ja tv-sarjojen suoratoistopalvelu Netflix menetti markkina-arvostaan tällä viikolla 7,7 prosenttia tulospettymyksen vuoksi. Yhtiö julkisti tammi-maaliskuun tulosraportin, jossa se ilmoitti saaneensa vain hieman alle neljä miljoonaa uutta tilaajaa.

Uusien tilaajien määrä oli selvä pettymys, sillä analyytikot odottivat keskimäärin yli kuuden miljoonan kasvua. Uusien tilaajien määrän kasvu on hitainta kahdeksaan vuoteen.

Netflixin arvio toisen vuosineljänneksen asiakaskasvusta oli sekin pettymys. Yhtiö odottaa vain miljoonaa uutta tilaajaa, kun analyytikot ovat odottaneet yli neljää miljoonaa tilaajaa.

Ensimmäisen vuosineljänneksen osakekohtainen tulos ylsi kuitenkin 3,75 dollariin, kun analyytikoiden konsensusodotus oli noin 3,0 dollaria.

Yhtiö on tähän asti hyötynyt koronapandemiasta, kun ihmiset ovat pysyneet kotona ja ottaneet suoratoistopalvelun käyttöönsä. Nyt kuitenkin korona on vähitellen hellittämässä, mikä Netflixin mukaan hidastaa kasvua. Lisäksi yhtiöllä ei ole uutta tuotantoa ole saatavilla yhtä hyvin kuin aiemmin, koska pandemia on viivästyttänyt sisällöntuotantoa.

Pitemmällä aikajänteellä Netflixin uhka ei ole korona, vaan kilpailija Disney.

Teknologiasivusto The Verge kertoo, että Disney+ -suoratoistopalvelulla on maailmanlaajuisesti jo lähes 95 miljoonaa käyttäjää. Kasvuvauhti on häikäisevän kova, sillä viime joulukuussa yhtiö kertoi saavuttaneensa 86 miljoonaa käyttäjää.

Disney kerää siis uusia käyttäjiä selvästi nopeammin kuin Netflix. Toisaalta Netflix on vielä toistaiseksi selvästi suositumpi lähes 208 miljoonalla käyttäjällään.

Disney on nyt nostanut kasvutavoitteitaan. Se odottaa suoratoistopalvelun saavuttavan 230-260 miljoonaa käyttäjää vuoteen 2024 mennessä.

Vaikka Disney ja muut suoratoistopalvelut saattavat olla jatkossa yhä vahvempi kiila Netflixin kasvutavoitteille, on Netflix vielä toistaiseksi pystynyt kasvattamaan liikevaihtoaan ja osakekohtaista tulostaan.

Kilpailussa käyttäjistä aivan keskeinen tekijä on sisältöjen tarjonta. Screenrant-sivusto kertoo, että Disneyn vahvuus on sen lapsiystävällinen tarjonta sekä arvokkaiden Marvel – ja Star Wars -brändien omistus. Disney aikoo ottaa tulevina vuosina Marvelin supersankareista ja Tähtien sota -saagasta kaiken mahdollisen irti omissa tuotannoissaan, jotka se julkaisee suoraan suoratoistopalveluunsa.

Osakkeen hintaan on leivottu edelleen kovat kasvuodotukset. Kuluvan vuoden analyytikoiden konsensusodotus on, että viime vuoden 6,1 dollarin osakekohtainen tulos nousee tänä vuonna 10,6 dollariin. Sillä ennusteella tämän vuoden P/E-kerroin on lähes 48x.

Disneyn ennustettu P/E-kerroin on tosin vieläkin kovempi, peräti 143x.

Taulukko: Netflixin liikevaihdon ja osakekohtaisen tuloksen kehitys vuosineljänneksittäin

KvartaalitLiikevaihto, milj. USDOsakekoht. tulos
2019 Q145210,76
2019 Q249230,60
2019 Q352451,47
2019 Q454671,30
2020 Q157681,57
2020 Q261481,59
2020 Q364361,74
2020 Q466441,19
2021 Q171633,75

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös