Suomen Yrittäjien asiantuntija: Näin dieselin hintaa saataisiin alas nopeasti

Suomen Yrittäjien mielestä kuljetusalan kustannustuki on hallitukselta tarpeellinen vastaus akuuttiin hätätilanteeseen. Se ei kuitenkaan riitä.
Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjät asiantuntija liikennepolitiikka Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjät asiantuntija liikennepolitiikka
Liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen. Kuva: Mikko Mäntyniemi
Emma-Stina Vehmanen Suomen Yrittäjät asiantuntija liikennepolitiikka
Liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehmanen. Kuva: Mikko Mäntyniemi

Suomen Yrittäjien liikennepoliittinen asiantuntija Emma-Stina Vehvanen pitää hyvänä sitä, että hallituksessa on ymmärretty kuljetusalan hätätilanne. Se on hänen mielestään kuitenkin on vielä alkua ja lisätoimia tarvitaan.

Yksi Yrittäjien peräänkuuluttama lisätoimi on jakeluvelvoitteesta luopuminen väliaikaisesti.

Jakeluvelvoite tarkoittaa sitä, että liikennepolttoaineen jakelijoilla on velvoite toimittaa vuosittain kulutukseen vähimmäisosuus uusiutuvia polttoaineita. Jakeluvelvoiteprosentti kaikkien kulutukseen luovutettujen liikennepolttoaineiden energiasisällöstä on tänä vuonna 19,5 prosenttia ja se nousee asteittain 30 prosenttiin vuonna 2029 ja sen jälkeen.

Esimerkiksi merkittävänä toimenpiteenä Yrittäjät on esittänyt jakeluvelvoitteesta luopumista määräajaksi. Sillä saataisiin dieselin hintaa nopeasti alas ja vaikutus kohdentuisi kaikille dieselautoilijoille – siis myös esimerkiksi taksiautoilijoille toisin kuin kustannustuessa.”  

“Lisäksi ammattidieselin käyttöönoton valmistelua on kiirehdittävä, koska sillä huolehditaan suomalaisen logistiikkaketjun kilpailukyvystä pidemmällä tähtäimellä”, vaatii Vehmanen. 

Kuljetusalan tukeen hallitus varaa 75 miljoonaa euroa. Yrittäjät edellyttää, että kustannustuen haku on saatava nopeasti auki, koska kriisi on akuutti ja yrityksillä ei ole mahdollisuutta odottaa kuukausia.

Yrittäjät korostaa, että kustannustukilakia valmistellessa on otettava opiksi niistä ilmiselvistä virheistä ja puutteista, jotka koskivat aikaisempia yleisiä kustannustukikierroksia. Kilpailuvääristymää ei saa syntyä.  

Hallitus aikoo lisäksi valmistella 20 miljoonan euron toimenpidekokonaisuuden, jossa tuetaan sähkö- ja kaasukäyttöisen kuorma- ja pakettiautokaluston hankintoja sekä liikennesähkön ja -kaasun julkisen jakeluinfrastruktuurin kehittämistä.

Yrittäjät pitää suunnitelmaa hyvänä alkuna. 

“Kuljetusyritysten investointikyky uuteen ja ympäristöystävällisempään kalustoon on merkittävästi heikentynyt polttoaineen hinnannousun takia. On tärkeää, että yrityksiä tuetaan puhtaampiin käyttövoimiin siirtymisessä”, Vehmanen toteaa. 

Vehmasen mukaan liikennesähkön ja -kaasun latausinfran puutteet ovat yksi pullonkaula ammattiliikenteen sähköistymisessä. Vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfran kehittämisessä kannattaa keskittyä erityisesti ammattiliikenteen tarpeisiin vastaamiseen, mihin hallituksen toimenpidekokonaisuus nyt osaltaan vastaakin, hän toteaa.

“On tärkeää, että osana kuljetusalan tukitoimia hallitus huomioi myös taksialan korottamalla sairausvakuutuksen matkakorvauksia. Taksiyrittäjien ajamat Kela-taksikuljetukset ovat olennainen osa terveydenhuoltojärjestelmää ja turvaavat suomalaisten pääsyn palveluihin.”

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
matkapuhelin kännykkä puhelu

Sijoita hyvään puhelimeen, joka auttaa sinua

Seuraava artikkeli

Milloin USA:n osakemarkkina tuottaa parhaiten suhteessa muihin? - Tutkittua tietoa korkotasosta