
Laatikkomaiset tila-autot olivat vielä kymmenisen vuotta sitten tuttu näky liikenteessä. Nämä korkeat, isoilla ovilla varustetut autot olivat usean lapsiperheen luottovalinta arjen pyörittämiseen.
Mieltymysten ja markkinan muuttumisen myötä liukuoviset arjen sankarit ovat joutuneet väistymään tieltä, kertoo autokauppaketju Saka tiedotteessaan.
Sakan mukaan valmistaja toisensa jälkeen on ilmoittanut lopettavansa tila-automallien tuotannon ja korvaavansa ne maasturimalleilla. Muutos näkyy myös käytettyjen autojen myynnissä – Sakalla maastureita ja katumaastureita myytiin viisinkertainen määrä tila-autoihin verrattuna alkuvuonna 2024.
”Meillä kysyntä tila-autoja kohtaan ei suoranaisesti ole laskenut, mutta maastureiden suosio on sen sijaan noussut. Mieluummin katsotaan maailmaa korkeammalta katumaasturin ratista, kuin matalalta henkilöautomaisesta kulkupelistä”, Oulun Sakan toimipistevastaava Atte von Becker toteaa.
Katumaasturi on ajoneuvotyyppi, joka yhdistää perinteisen henkilöauton ja maastoauton ominaisuuksia. Ne ovat yleensä suurempia ja korkeampia kuin tavalliset henkilöautot, ja niissä on usein suurempi maavara, mikä tekee niistä paremmin soveltuvia epätasaiselle tai huonokuntoiselle tielle.
Katumaasturit voivat olla varustettuja nelivedolla, mikä parantaa niiden suorituskykyä maastossa tai liukkailla teillä. Vaikka ne ovatkin alun perin suunniteltu monipuoliseen käyttöön, kuten maastoajoon, suurin osa katumaastureista on kuitenkin suunniteltu kaupunkiajoon, ja niitä käytetään pääasiassa normaaliin arkiliikenteeseen.
Katumaastureiden suosiota selittävät niiden korkea istuma-asento, turvallisuuden tunne ja tilavuus.
Suosittujen tila-autojen valmistus loppunut
Beckerin mukaan aiemmin suosittuja tila-automalleja, kuten Volkswagen Tourania ja Sharania, sekä Fordin S-Maxia ei valmisteta enää. Näiden mallien jättämä tyhjiö tulee luultavasti paikkautumaan hiljalleen katumaastureilla.
”Pienempiä uudehkoja tila-automaisia pystyperäisiä malleja on enää oikeastaan BMW:n 2-sarjan Active Tourer, sekä Mercedeksen B-sarja”, hän toteaa.
Maasturimallien lisäksi pakettiautojen henkilöautoversiot auttavat korvaamaan kadonneet tila-autot. Niitä on ollut saatavilla vähintäänkin yhtä kauan kuin pakettiautomalleja, mutta vasta viime vuosina niiden suosio on kasvanut merkittävästi. Kuljetuskykyä etsivälle ne ovat erinomainen valinta, mutta hinta voi muodostua esteeksi.
”Henkilöautoiksi muunnetut pakettiautot olivat aika karuja penkkirivistöjä parikymmentä vuotta sitten. Nyt tila-automallien tuotannon loppumisen myötä valmistajat ovat alkaneet panostamaan niihin toden teolla ja nykyään lisävarustelistat voivat olla hengästyttävän pitkiä”, von Becker kertoo.
Isoja pakettiautoja markkinoille
Uutisia seuranneet ovat saattaneet huomata, että limusiinit ja isokokoiset sedanit ovat korvautuneet useissa tapauksissa mustilla, isoilla pakettiautoilla. Mercedeksen V-sarjan henkilöautomalli onkin tämän kategorian keihäänkärki, jonka saa varusteltua mieleisekseen.
Beckerin mukaan V-sarjan Mersu on tämän kategorian ”Rolls-Royce”.
”Sinne saa taakse vaikka erilliset nojatuolit, jotka hierovat ja tuulettavat kyytiläisiä matkalla paikasta toiseen. Toisaalta lapsiperheelle käytetty ja tavanomaisemminkin varusteltu malli voi kuitenkin olla tavoittamattomissa hintansa puolesta.”
Muista uudemmista malleista ensimmäisenä mieleen nousee persoonallisen näköinen täyssähköinen ID.Buzz, joka on klassisen Kleinbusin uusioversio.
”Siinä on otettu huomioon matkustajamukavuus ja muunneltavuus oikein hyvin. Muita erinomaisia malleja tila-autoiksi ovat esimerkiksi jo aiemmin mainitut Volkswagen Touran ja Fordin viimeisin S-Max”, Becker toteaa.
Aivan sormia napsauttamalla tila-autot eivät kuitenkaan häviä, sillä uusien mallien tuotannon loppuminen näkyy käytettyjen autojen kaupassa viiveellä. Tulevaisuudessa tila-autonsa uudempaan vaihtava joutunee kuitenkin tekemään valinnan katumaasturin tai pakettiauton välillä.