Finnairin vertailukelpoinen liiketulos jäi selvästi analyytikoiden konsensusodotuksesta.
Finnair julkisti tiistaina kolmannen vuosineljänneksen tulosraporttinsa. Yhtiön liikevaihto junnasi paikallaan ja kasvoi vain 0,1 prosenttia vertailukaudesta 818 miljoonaan euroon. Näin kävi siitä huolimatta, että yhtiö on kasvattanut kapasiteettiaan ja lentoasiakkaiden määrä on kasvussa.
Yksikkötuotto tarjotulta henkilökilometriltä laskikin 8,2 prosenttia ja oli 8,0 senttia. Vertailukelpoinen liiketulos laski viime vuoden 94 miljoonasta eurosta 71,5 miljoonaan euroon.
Tulosnotkahdus oli yllätys niin analyytikoille kuin markkinoillekin, sillä analyytikoiden konsensusodotus oikaistulle liikevoitolle oli 93 miljoonaa euroa. Lisäksi osake pakitti 8,9 prosenttia tiistaina hieman ennen pörssin sulkeutumista.
Yhtiön mukaan markkinatilanne heikkeni kaikilla Finnairin markkina-alueilla verrattuna poikkeuksellise vahvaan kysyntään vertailukaudella, jolloin kysyntää vahvisti vielä koronapandemian päättyminen. Heikentyneen kysynnän ja kasvaneen markkinakapasiteetin myötä keskimääräiset lentolippuhinnat ovat laskeneet ennätyskorkealta tasolta.
EU-lentoyhtiöiltä sulkeutunut Venäjän ilmatila vaikutti edelleen negatiivisesti Finnairin Aasian liikenteeseen. Yhtiö on jatkanut lentämistä suurimpaan osaan Aasian-kohteistaan jopa 40 prosenttia pidemmistä lentoreiteistä huolimatta, mutta yhtiö on rajoittanut erityisesti Kiinan-lentojaan, koska kiinalaiset lentoyhtiöt pystyvät hyödyntämään Venäjän ilmatilaa ja lentomatkustamisen kysyntä Euroopan ja Kiinan välillä ei ole vielä elpynyt.
Matkapakettien kysynnän heikentyminen jatkui kolmannen vuosineljänneksen aikana, sillä inflaation ja heikentyneen kuluttajaluottamuksen vaikutukset olivat havaittavissa. Lisäksi Suomen lämmin ja aurinkoinen sää ja Välimeren kohteiden helteinen kesä heikensivät kesäkauden matkojen kysyntää, mikä näkyi kasvaneena edullisempien äkkilähtöjen myyntinä.
Rahtiliikevaihto on sen sijaan nousussa. Pitkittyneet kuljetusajat merirahtiliikenteessä vaikuttivat globaaleihin rahtimarkkinoihin hyödyttäen lentorahtia. Vahvemman kysynnän myötä kohonneet lentorahtihinnat erityisesti Aasiasta johtivat vertailukautta korkeampaan Finnairin rahtiliikevaihtoon
Osakekohtainen tulos romahti viime vuoden vertailukelpoisesta 0,51 eurosta 0,28 euroon.
Finnair odottaa kansainvälisen lentoliikenteen jatkavan kasvuaan vuonna 2024. Riskit liittyen inflaation ja kohonneen korkotason nousun vaikutuksista kysyntään ja kustannuksiin ovat kuitenkin edelleen koholla aiheuttaen toimintaympäristön epävarmuutta.
Myös kansainväliset konfliktit ja maailmanpoliittinen epävakaus aiheuttavat toimintaympäristön epävarmuutta erityisesti polttoaineen hinnanvaihtelun muodossa.
Finnair toistaa aiemman ohjeistuksensa ja suunnittelee lisäävänsä kokonaiskapasiteettiaan, tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna, noin 10 prosentilla vuonna 2024. Kapasiteettiarvio pitää sisällään koneiden ulosvuokraukset miehistöineen. Kasvu painottuu pääasiassa Aasiaan ja Eurooppaan.
Lentoyhtiö arvioi myös edelleen, että vuoden 2024 liikevaihto on 3,0-3,2 miljardia euroa.
Yhtiö tarkentaa tuloshaarukkaansa. Finnair ennustaa nyt vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 120-170 miljoonaa euroa koko vuonna. Aiemmin heinäkuussa yhtiö oli arvioinut vertailukelpoisen liiketuloksen olevan 110-180 miljoonaa euroa vuonna 2024.
Finnairin uusi toimitusjohtaja Turkka Kuusisto kertoo, että lentoasiakkaiden määrä nousi heinä-syyskuussa 9,4 prosenttia vertailukaudesta. Yhtiö lisäsi omaa kapasiteettiaan 9,1 prosenttia vertailukaudesta, kun se palautti ulosvuokratut kapearunkokoneet omaan liikenteeseensä.
Kuusiston mukaan Finnairin vertailukelpoinen liiketulos laski vahvasta vertailukaudesta yksikkötuottojen laskiessa kysynnän normalisoituessa. Vielä viime vuonna asiakkaiden matkustusinto koronapandemian jäljiltä oli kova, ja siksi he olivat valmiita maksamaan lentolipuista normaalitasoa korkeampaa hintaa. Nyt tämä etu on Finnairilta poistumassa.
Finnairin matkustajatuotot laskivat vertailukauteen verrattuna Euroopassa, Aasiassa ja Lähi-idässä, mutta Pohjois-Amerikan liikenteessä matkustajatuotot kasvoivat. Lisäpalveluiden myynti kasvoi 25,7 prosenttia ja rahtiliikevaihto kasvoi 28,8 prosenttia.
Yksikkökustannukset ilman polttoainekustannuksia laski 4,2 prosenttia, mikä kertoo Kuusiston mukaan onnistuneesta kustannusten hallinnasta tilanteessa, jossa verkoston liikennöintimaksut nousivat selvästi yhtiön kapasiteettia enemmän.
Finnairin tase vahvistui kolmannella vuosineljänneksellä, kun operatiivinen kassavirta nousi 99 miljoonaan euroon viime vuoden 57 miljoonasta eurosta.
”Olemme nyt maksaneet takaisin kaikki kaksoiskriisin aikana nostamamme lainat”, toimitusjohtaja toteaa.
Nyt alkaneella talvikaudella Finnair lentää 85 kohteeseen, ja yhtiö on lisännyt lentoja muun muassa Lontooseen ja Phuketiin.
”Yhteistyölentomme Qatar Airwaysin kanssa Tukholman ja Kööpenhaminan ja Dohan välillä päättyvät tammikuun puolessavälissä, ja näillä reiteillä olleet A330-koneet siirtyvät Finnairin omaan liikenteeseen yhteistyön jatkuessa codeshare-yhteistyönä”, Kuusisto toteaa.
Ettei vain lentäisi kohti senttiosaketta ja suunnattua antia. Sillähän sitä rahaa tehdään takuuvarmoihin tulospalkkioihin.