Elintarvikeyhtiö Apetit julkisti perjantaina tammi-maaliskuun tulosraporttinsa. Yhtiön liikevaihto nousi hieman vertailukauden 42,2 miljoonasta eurosta 43,8 miljoonaan euroon.
Ruokaratkaisuissa sekä liikevaihto että myyntivolyymit olivat vertailukauden tasolla, mutta vähittäiskaupassa liikevaihto ja myyntivolyymit nousivat hieman. Öljykasvituotteiden liikevaihto nousi vertailukaudesta.
Liiketulos laski vertailukauden 3,4 miljoonasta eurosta 2,3 miljoonaan euroon. Ruokaratkaisujen tulosta vahvisti vuoden 2025 puolelle jatkunut ennätyksellisen pitkä satokausituotanto. Öljykasvituotteissa tulos laski vahvasta vertailukaudesta, koska raportointikaudelle ajoittuneet kalliit raaka-aine-erät vaikuttivat negatiivisesti kannattavuuteen.
Apetit-konsernin toimitusjohtaja Esa Mäki kertoo, että pitkittyneet työehtosopimusneuvottelut Elintarviketeollisuusliiton ja Suomen Elintarviketyöläisten Liiton välillä vaikuttivat Apetitin toimintaan negatiivisesti ensimmäisen kvartaalin aikana. Ylityö- ja vuoronvaihtokiellot heikensivät Apetitin toimitusvarmuutta molemmissa liiketoiminnoissa.
Myös maailmantalouden tilanteella saattaa olla vaikutusta jatkossa Apetitin liiketoimintaan.
”Epävakaa globaali poliittinen ja taloudellinen tilanne luo epävarmuutta Apetitin toiminnalle ja heikentää ennustettavuutta. Vaikutukset voivat heijastua erityisesti öljykasvien markkinahintoihin. Lyhyellä aikavälillä vaikutusta ei uskota olevan Öljykasvituotteissa etupainotteisesti tehtyjen raaka-ainehankintojen vuoksi”, Mäki kertoo.
Apetit jatkaa työtään strategisesti tärkeiden hankkeiden parissa suunnitelmiensa mukaisesti.
Toimitusjohtajan mukaan yhtiön ERP-järjestelmäuudistus etenee aikataulun mukaisesti. Öljykasvituotteissa uusi ERP-järjestelmä on määrä ottaa käyttöön vuoden lopulla.
Lisäksi Apetitin työ jatkuu rapsijauhe BlackGrain From Yellow Fieldsin ja kotimaisen herneproteiinin parissa.
”Lanseeraamme syksyllä BlackGrainista jalostettuun teksturoituun kasviproteiiniin (TVP) pohjaavan tuotteen Food service -kanavaan. BlackGrain TVP:tä ja herneproteiinia sisältävä pihvi on sekä maultaan että rakenteeltaan erinomainen – sekä hieno esimerkki Apetitin kahden liiketoiminnon synergioista”, Mäki toteaa.
Apetit odottaa avomaanvihannesten kylvökauden alkavan tavanomaista aiemmin peltojen tullessa kylvökuntoon nopeasti. Mäen mukaan yhtiö nostaa alkavalla satokaudella edelleen pakasteherneen sopimusviljelyalaa.
Apetitilla on myös uusi tärkeä sopimusviljelykasvi, Mäki kertoo.
”Uutena sopimusviljelykasvina viljelytämme ensimmäistä kertaa kotimaista sipulia. Viljelyhalukkuutta sipulille on löytynyt kiitettävästi. Sipuli on merkittävä kasvi tuotteissamme: sekä kotimainen sipulikuutio että peruna-sipulisekoitus ovat tärkeitä tuotteita pakastevihannesten ja perunapakasteiden kategorioissa.”
Toimitusjohtajan mukaan kotimaisten kevätrypsin ja -rapsin viljelyalojen yhtiö odottaa kasvavan edellisvuodesta 37 prosentilla.
”Syysöljykasveille tavanomaista lauhempi ja vähälumisempi talvi on ollut suuressa osassa maata suotuisa. Syysrypsin ja -rapsin talvehtimisen onnistumisessa voi olla alueellisia eroja, mutta talvituhoja on raportoitu vähän ja etenkin syysrapsit näyttävät hyvältä.”
Apetit lanseerasi alkuvuodesta uutuustuotteita, jotka osuvat erinomaisesti ruokatrendeihin.
”Apetitin Kasvisjauhis-tuoteperheen suosikiksi noussut Crispy Chick -pihvi sai rinnalleen uutuusmaun. Apetitin kasvipohjaisten pihvien ja pyöryköiden sekä Kasvisjauhis Crispy Chick -pihvin myynti ovat kehittyneet tasaisesti. Etenkin Crispy Chick on ottanut asemansa kaupan pakastealtaassa: Crispy Chick -pihvin myynti on kasvanut viisi vuotta ja tuona aikana yli kaksinkertaistunut”, Mäki luettelee.
Toimitusjohtajan mukaan Apetit on ruokatrendien ja ravitsemussuositusten ytimessä: kasvipohjaisia vihannes- ja ruokapakasteita sekä kasviöljyjä sisältävä tuotevalikoima vastaa vallitseviin ruokatrendeihin, vastuulliseen syömiseen ja ravitsemussuosituksiin.
Apetit ei muuta arvioitaan lähiajan näkymistään. Konserni odottaa liiketuloksen laskevan hieman vertailuvuodesta, jolloin se oli 9,3 miljoonaa euroa.