Volkswagen ohitti Teslan Euroopassa

Volkswagen on ohittanut Teslan Euroopan sähköautomarkkinoiden ykkösenä vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä.
Volkswagen ID.4 sähköauto auto Volkswagen ID.4 sähköauto auto
Volkswagen ID.4 -täyssähköauto
Volkswagen ID.4 sähköauto auto
Volkswagen ID.4 -täyssähköauto

Euroopan sähköautomarkkinoilla on käynnissä merkittävä murros, ja vuoden 2025 ensimmäinen neljännes toi mukanaan ehkä yllättävänkin uutisen: saksalainen autovalmistaja Volkswagen on ohittanut amerikkalaisen sähköautovalmistaja Teslan ja noussut mantereen suurimmaksi sähköautojen myyjäksi.

Tämä kehitys ei ole vain yksittäinen muutos tilastoissa, vaan se viestii uudesta vaiheesta kilpailussa yhdellä maailman tärkeimmistä sähköautojen markkina-alueista.

JATO Dynamicsin tuoreimpien tietojen mukaan Volkswagen rekisteröi Euroopassa tammi-maaliskuussa 2025 yhteensä 65 679 täyssähköautoa. Se tarkoittaa huimaa, 157 prosentin kasvua vuoden takaiseen verrattuna ja alleviivaa merkin kiihtyvää vauhtia sähköautosegmentissä.

Teslan rekisteröinnit puolestaan laskivat jyrkästi, 53 237 autoon. Pudotusta tuli 38 prosenttia vuoden takaisesta.

Vaikka Teslan Model Y säilytti asemansa Euroopan myydyimpänä yksittäisenä sähköautomallina, merkin kokonaismarkkinaosuus on kutistunut sekä sisäisten haasteiden että kasvavan kilpailun seurauksena.

Volkswagenin menestys perustuu erityisesti ID.4-mallin vahvaan suoritukseen, josta on tullut merkin lippulaiva Euroopassa. ID.4:n käytännöllisyys, toimintamatka ja kilpailukykyinen hinnoittelu ovat vedonneet eurooppalaisiin kuluttajiin ja nostaneet sen mantereen myydyimpien sähköautojen joukkoon.

Myös ID.7 ja ID.3 ovat olleet merkittävässä roolissa, molemmat sijoittuivat kymmenen myydyimmän täyssähköautomallin joukkoon vuosineljänneksellä. Volkswagenin kyky tarjota laaja sähköautomallisto, eri kokoja, hintaluokkia ja korimalleja, on mahdollistanut yhtiölle laajan asiakaskunnan tavoittamisen, kaupunkilaisista perheisiin.

Euroopan sähköautomarkkinoilla maaliskuussa täyssähköautojen myynti nousi 240 891 autoon, lähes kaikkien aikojen kuukausiennätykseen. Koko ensimmäisen neljänneksen aikana täyssähköautojen myynti kasvoi 28 prosenttia vuoden takaisesta ja nousi 570 943 autoon, tehden siitä Euroopan kaikkien aikojen vahvimman vuosineljänneksen sähköautojen myynnisä.

Sähköautojen osuus nousi nyt lähes 17 prosenttiin kaikista uusista rekisteröinneistä, mikä kertoo sekä tiukentuvia säädöksiä että kuluttajien muuttuvia mieltymyksiä.

Teslan alamäki Euroopassa on huomionarvoista erityisesti siksi, kun markkina kokonaisuudessaan kasvaa vauhdilla. Model Y säilytti asemansa myydyimpänä mallina, mutta sen rekisteröinnit putosivat lähes puoleen vuoden takaisesta. Myös Model 3:n luvut laskivat selvästi.

Saksan suuret automerkit tekevät paluun

Volkswagenin nousu on osa laajempaa eurooppalaisten autonvalmistajien paluuta sähköautomarkkinoiden kärkeen.

BMW on jo lähes Teslan kannoilla 46 658 sähköautojen rekisteröinnillään ensimmäisellä neljänneksellä. Audi, myös Volkswagen-konsernin brändi, kasvatti sähköautomyyntiään 58 prosenttia. Perinteisten eurooppalaisten autovalmistajien kasvuluvut kertovat mittavista investoinneista sähköiseen liikenteeseen sekä saksalaisvalmistajien kyvystä hyödyntää laajoja jälleenmyyjäverkostojaan, brändiuskollisuutta ja paikallista tuotantoa.

Kilpailuasetelmaa monimutkaistavat entisestään muuttuvat valtion tukipolitiikat. Useat Euroopan maat ovat tiukentaneet päästörajoituksia ja tarjoavat avokätisiä tukia sähköautojen hankintaan, mikä vauhdittaa siirtymää polttomoottoreista sähköön. Samalla julkisten latausverkostojen kehitys tekee sähköautoilusta yhä käytännöllisempää ja houkuttelevampaa laajalle kuluttajajoukolle.

Sähköautojen herruus Euroopassa on silti kaikkea muuta kuin ratkaistu.

Volkswagenin saavutus vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä osoittaa yhtiön kyvyn toteuttaa sähköistymisstrategiaansa, mutta menestyksen jatkuminen edellyttää jatkuvaa innovointia ja investointeja. Vahvan brändinsä ja historiaansa nojaten Tesla tuskin luovuttaa asemaansa ilman taistelua.

Seuraavat kuukaudet ovat ratkaisevia, kun molemmat yhtiöt sekä niiden kilpailija valmistautuvat uusiin mallijulkaisuihin, tehostavat tuotantoaan ja kilpailevat yhä sähköistyvämpien eurooppalaisten kuluttajien suosiosta.

Volkswagenilla pitkä matka vahvaan tuloskuntoon

Vaikka Volkswagen on saanut ison vaihteen päälle Euroopan sähköautomyynnissään, ei yhtiön taloudellinen tilanne näytä yhtä ruusuiselta.

Saksalaisyhtiön ensimmäisen neljänneksen tulos oli kaksijakoinen. Konsernin liikevaihto kasvoi noin kolme prosenttia 78 miljardiin euroon, mutta liikevoitto laski merkittävästi 2,8 miljardiin euroon edellisvuoden 4,6 miljardista eurosta.

Tulos jäi selvästi markkinoiden noin neljän miljardin euron tuotto-odotuksista.

Kannattavuuden heikkenemisen taustalla olivat erityisesti 1,1 miljardin euron suuruiset kertaluonteiset erät.

Volkswagen pitää kuitenkin voimassa koko vuoden 2025 näkymänsä, jossa liikevaihdon odotetaan kasvavan viisi prosenttia ja operatiivisen liikevoittoprosentin asettuvan 5,5–6,5 prosentin haarukkaan. Yhtiö kuitenkin huomauttaa, että mahdollisia uusia vaikutuksia Yhdysvaltojen tullipäätöksistä ei ole vielä huomioitu ennusteissa, koska niiden vaikutuksia ei voida vielä arvioida.

Tesla kamppailee useiden vaikeuksien kanssa Euroopan markkinoilla

Teslalla on nyt merkittäviä ongelmia Euroopan myynnissä.

Yksi keskeinen syy on Model Y -mallin uudistus, jonka seurauksena tehtaat ovat vähentäneet tuotantoa ja osa asiakkaista odottaa uuden version saapumista markkinoille. Tämä on aiheuttanut tilapäistä tarjonnan niukkuutta ja siirtänyt ostoaikeita myöhemmäksi.

Toinen merkittävä tekijä on Teslan toimitusjohtaja Elon Muskin poliittinen toiminta ja julkiset kannanotot, kuten hänen tukensa Saksan äärioikeistolaiselle AfD-puolueelle. Tämä on vaikuttanut negatiivisesti Teslan brändiin ja vähentänyt kiinnostusta erityisesti yritysasiakkaiden ja suurten työnantajien keskuudessa Pohjoismaissa ja Keski-Euroopassa.

Lisäksi Teslan autojen jälleenmyyntiarvon heikkeneminen on herättänyt huolta. Ruotsissa esimerkiksi yritykset ovat alkaneet välttää Teslan hankintaa, koska käytettyjen Teslojen tarjonta kasvaa nopeasti ja jälleenmyyntiarvon ei uskota kestävän. Isot yritykset ovat luopuneet Teslasta työsuhdeautona taloudellisista syistä.

Laatuongelmat ovat myös nousseet esiin: Tesloissa on raportoitu vikoja muun muassa jarruissa, alustoissa ja ruosteen muodostumisessa, mikä on heikentänyt autojen turvallisuusmainetta ja vaikuttanut negatiivisesti yritysten ja yksityisasiakkaiden ostopäätöksiin.

Lisäksi valtion tukien väheneminen ja joidenkin maiden tukien poistuminen ovat vaikeuttaneet Teslan kilpailuasemaa suhteessa eurooppalaisiin valmistajiin, jotka ovat tuoneet markkinoille uusia, kilpailukykyisiä sähköautomalleja.

Tilaa uutiskirjeemme

Kolmesti viikossa lähetettävä uutiskirje sisältää SalkunRakentaja-sivustolla julkaistut uusimmat artikkelit.
Lisää kommentti Lisää kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Edellinen artikkeli
David Swensen sijoittaja sijoitusjohtaja

Yliopiston sijoitusguru David Swensen oivalsi tuottomahdollisuudet pörssiyhtiöiden ulkopuolella

Seuraava artikkeli
Digia liput

Analyysi: Kasvuinvestoinnit painoivat Digian kannattavuutta