Sekä Finnairin lentoliikenne että osake ovat nousukiidossa. Mutta riittääkö osakkeen liito pitemmällä aikavälillä?
Finnairin joulukuun liikennetietojen mukaan yhtiön liikenne kasvoi myydyillä henkilökilometreillä mitattuna joulukuussa 10,6 prosenttia. Kokonaiskapasiteetti kasvoi 2,4 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Matkustajakäyttöaste nousi joulukuussa 5,7 prosenttiyksikköä ja oli 77,1 prosenttia.
Liikenne kasvoi vertailukaudesta myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kaikilla liikennealueilla kotimaata lukuun ottamatta. Vahvinta kasvu oli kaukoliikenteessä ja Euroopan liikenteessä. Aasian liikenne kasvoi myydyillä henkilökilometreillä mitattuna 12,5 prosenttia ja liikenne Euroopassa 15,4 prosenttia edellisvuodesta.
“Liikenteemme kysyntä oli vahva myös joulukuussa. Liikenteen kapasiteettia suuremman kasvun ansiosta myös matkustajaliikenteen yksikkötuotto kasvoi selvästi edellisvuodesta ”, sanoo Finnairin talousjohtaja Erno Hildén.
Lentoliikenteen lisäksi myös Finnairin osake on lähtenyt lentokiitoon. Yhtiön osake vahvistui 7.1. lähes 11 prosenttia, puolen vuoden aikanakin kurssi on vahvistunut lähes 60 prosenttia.
Nordnetin blogisti ja meklari Jukka Oksaharju arvioi Nordnetblogissa 20.12., että yhtiön liiketoiminnan trendi on selkeästi ylöspäin samalla kun osake matelee edelleen lähes 5 vuoden pohjalukemissa. ”Lyhytjänteiseen markkinapsykologiaan viitaten luonnollinen seuraus olisi tällöin osakkeen tuntuva kurssinousu nykyiseltä 2,39 euron tasolta.”, Oksaharju kirjoittaa.
Pitemmällä aikavälillä Oksaharju ei kuitenkaan näe Finnairissa tuottopotentiaalia. Monet toimialan ja yhtiön rakenteelliset ongelmat, kuten toimialan ylikapasiteetti, halpalentoyhtiöiden kilpailu, raskaat investoinnit ja valtio-omistajuus eivät Oksaharjun mielestä anna tilaa yhtiön osakkeeseen sijoittamiselle.