Oriola-KD:n markkina-arvo on yli kaksinkertaistunut viime syksystä. Tästä huolimatta Handelsbanken uskoo yhtiön kasvutarinaan.
Lääkeyhtiö julkaisi toissapäivänä päivitetyn strategiansa.
Vastatakseen muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin ja palvellakseen asiakkaitaan entistä paremmin, Oriola-KD uudistaa toimintamallinsa. Oriola-KD:n liiketoiminnot jaetaan kolmeen liiketoiminta-alueeseen ja toimintasegmentteihin: Kuluttaja, Palvelut ja Terveydenhuolto.
Kuluttaja-liiketoiminta-alue keskittyy kuluttajien terveyteen ja hyvinvointiin liittyviin tarpeisiin, tuotteisiin ja palveluihin. Palvelut-liiketoiminta-alue tarjoaa räätälöityjä palveluita lääkeyrityksille, apteekeille ja muille asiakasryhmille. Terveydenhuolto-liiketoiminta-alue tarjoaa palveluita sairaaloille, terveyskeskuksille ja muille terveydenhuoltoalan toimijoille.
Uusi liiketoimintarakenne ja -vastuut astuvat voimaan 1.1.2016 alkaen.
Oriola-KD julkaisi myös pidemmän aikavälin taloudelliset tavoitteet. Yhtiön tavoitteena on ylittää markkinoiden kasvuvauhti. Vuotuisissa osakekohtaisissa tuotoissa ilman kertaluonteisia eriä Oriola-KD hakee 5 prosentin ylitystä ja sijoitetun pääoman tuoton pitäisi yltää yli 20 prosenttiin. Oriola pyrkii maksamaan yli 50 prosenttia osakekohtaisista tuotoistaan osinkoina.
Handelsbankenin mukaan päivitetty strategia kertoo yhtiön halusta optimoida toimintojaan synergioiden ja tuottavuuden parantamisen avulla. Lisäksi se haluaa hyötyä enemmän ainutlaatuisesta asemastaan Ruotsissa.
”Suuret yrityskaupat tai uusien markkina-alueiden valtaaminen ovat epätodennäköisiä tässä vaiheessa. Ylipäätään pidämme strategiaa odotettuna, kun otetaan huomioon johdon aiemmat kommentit. Näkymät pysyvät siten ennallaan”, Handelsbanken toteaa aamukatsauksessaan.
Handelsbankenin tavoitehinta Oriola-KD:n osakkeelle on 5 euroa.