Sosialliseen mediaan erikoistunut Zenith on äskettäin kertonut globaaleista ennusteistaan vuodelle 2017. Näiden ennusteiden mukaan mainostajat budjetoivat internetin mainoksiin ensi kertaa enemmän kuin televisioon.
Vuonna 2016 mainostajien kokonaisbudjetista 34 prosenttia koostui internetissä esitettävistä mainoksista, mutta tämän internetin osuuden odotetaan kasvavan 36,9 prosenttiin vuonna 2017.
Zenithin mukaan verkkomainonnan koko kasvaa tänä vuonna 13 prosenttia 205 miljardiin dollariin. Televisiomainosten budjetti jää puolestaan todennäköisesti alle 192 miljardin dollarin tänä vuonna.
Tutkimusyhtiö eMarketer odottaa Yhdysvaltojen mainosmarkkinoiden kasvavan 15,9 prosenttia 83 miljardiin dollariin vuonna 2017. Tätä kasvua tulevat todennäköisesti dominoimaan Google ja Facebook. Esimerkiksi, eMarketer odottaa Facebookin pääsevän 32,1 prosentin kasvuun mainosmarkkinoilla. Samalla Facebookin odotetaan kasvattavan markkinaosuuttaan mainosmarkkinoilla 35,4 prosentista 39,1 prosenttiin.
Google tulee toisena 12,5 prosentin markkinaosuudella. Vuoden 2017 jälkeen eMarketer odottaa Facebookin markkinaosuuden edelleen kasvavan. Vuonna 2019 Facebookin markkinaosuuden oletetaan olevan jo 43,7 prosenttia.
Yksi Facebookin kasvun ajureista on sen kyky sitoa käyttäjänsä pidemmäksi ajaksi videoiden avulla. On kuitenkin hyvä olla tietoinen, että Facebookin käyttäjät alkavat väsyä alustan korkeisiin mainosmääriin. Mainosten määrän lisäämiselle ei ole tilaa, koska se vaikuttaisi käyttäjien haluun hyödyntää alustaa.
Samaan aikaan Facebookin haasteena on lisääntynyt kilpailu, etenkin nuorison suuren suosion saaneen Snapchatin puolelta. Snapchatin emoyhtiö Snap Inc. varmisti hiljattain kasvunsa jatkumisen listautumalla pörssiin. Viimeisen vuoden aikana Snapchatin päivittäisten käyttäjien lukumäärä kasvoi 46 prosenttia 161 miljoonaan.
Fokus on muissa alustoissa
Edellä mainitun kehityksen seurauksena Facebook haluaa keskittyä vuonna 2012 yhdellä miljardilla dollarilla ostetun Instagramin liikevaihdon kasvattamiseen. Vuoden 2016 lopussa Instagramilla oli yli 600 miljoonaa käyttäjää, mainostajien lukumäärän kasvaessa 200 000:sta yhteen miljoonaan.
Analyytikkoennusteiden keskiarvon mukaan Facebookin liikevaihto kasvaa 37 prosenttia 37,9 miljardiin dollariin vuonna 2017, jossa Instagramin osuus edustaisi 20 prosenttia kokonaisliikevaihdosta. Huomioitavaa on se, että juuri tässä piilee isoin vaara, koska Facebook on riippuvainen itse omistamiensa alustojen liikevaihdosta.
Facebook Audience Network edustaa vain pientä osaa liikevaihdosta. Verkkolehdet voivat myydä mainostilaa tämän verkoston kautta ja sovellukset mahdollistavat mainospaikan huutokauppaamisen mainostajille Facebook Audience Networkin kautta.
Amazon.com on kehittänyt systeemin tätä verkostoa varten ja haluaa nyt levittää tuotettaan isossa skaalassa. Facebook alkoikin hiljattain yhteistyöhön Amazonin kanssa.
Valeuutiset
Yksi Facebookin haasteita on, että mainostajat voivat vetäytyä alustalla esiintyneiden valeuutisten ja kyseenalaisen sisällön määrän kasvettua.
Google koki tämän ilmiön äskettäin oman videoalustansa, eli YouTuben, kohdalla. Isojen yritysten, kuten Mark & Spencerin, HSBC:n ja McDonaldsin keskeytettyä YouTubessa olleet mainoskampanjansa, muut yritykset, kuten L’Oreal ja Volkswagen, seurasivat perässä leikaten videoalustalle kohdennettua mainosbudjettiaan.
Tähän mennessä Facebook on ryhtynyt toimiin valeuutisten poistamiseksi käyttämällä faktatarkistuksia ja näyttämällä varoitusviestejä.
Jää nähtäväksi ovatko nämä toimenpiteet tarpeeksi tehokkaita estämään mainostajien poistumisen alustalta.
Samanaikaisesti Facebookin kulissien takana kehitetään kuluttajaelektroniikkaa. Tämä tekisi Facebookin verkkoalustojen käyttäjien välisestä kommunikaatiosta entistäkin helpompaa. Facebook ei ole vielä kertonut näistä suunnitelmistaan virallisesti, mutta Facebookilla on useita avoimia työpaikkoja insinööreille ja teknikoille, jotka haluavat työskennellä ”mullistavien projektien parissa”.
Tämä voi olla kytköksissä Facebookin Oculus Riftin virtuaalitodellisuuslasien kanssa. Facebook osti virtuaalitodellisuuslasit kehittäneen yrityksen 2 miljardilla dollarilla vuonna 2014.
Tällä hetkellä Facebookilla tehdään kauppaa ennätyskorkeilla hinnoilla ja yrityksen markkina-arvo on nyt yli 400 miljardia dollaria. Kasvuodotukset ensi vuodelle ovat vahvat, joskin valeuutisten tyyppiset ongelmat voivat painaa osakekurssia, mikäli mainostajat päättävät leikata budjettejaan.
Haluatko sijoittaa Facebookin vivutetusti? Lisätietoja tarjoaa vontobel.com.

Tärkeitä oikeudellisia tietoja
Tämä tiedote ei ole rahoitusanalyysi, vaan tuotetta koskeva mainos. Se ei siis täytä rahoitusanalyysin puolueettomuuden varmistavia lakisääteisiä vaatimuksia, eikä kuulu rahoitusanalyysien julkaisua edeltävän kaupankäyntikiellon piiriin.
Saadakseen erityisesti johdannaissopimuksiin tehtyjen sijoitusten rakennetta ja riskejä koskevia yksityiskohtaisia tietoja, tulevien sijoittajien tulisi lukea perusesite, joka on saatavilla yhdessä lopullisten ehtojen sekä perusesitteen liitteiden kanssa sähköisessä muodossa liikkeellelaskijan verkkosivustolta osoitteesta http://certificates.vontobel.com. Tämän lisäksi perusesite, sen liitteet sekä lopulliset ehdot ovat ilmaiseksi saatavilla painetussa muodossa liikkeellelaskijan rekisteröidystä toimipaikasta:
Vontobel Financial Products GmbH,
Bockenheimer Landstrasse 24,
60323 Frankfurt am Main,
Saksa.
Sijoittajien on huomioitava voimassaolevat myyntirajoitukset.
Vontobel-konserniin kuuluvat yhtiöt voivat maksaa summiltaan vaihtelevia suoria tai välillisiä provisioita kolmansille osapuolille (esim. arvopaperivälittäjille) yleisöantiin ja sertifikaattien myyntiin liittyen. Lisätietoja on saatavilla pyynnöstä jälleenmyyntikumppaniltasi.
Tätä tuotemainosta ei saa jäljentää tai jakaa edelleen ilman erityistä lupaa.