Oma talous

Verohallinto selvittänyt kirjesotkun syyt – ”kyseessä on vakava virhe”

Verohallinto on selvittänyt syyn tuhansien väärille henkilöille lähettämiinsä verotuspäätöksiin.

Verottaja lähetti viime viikolla tuhansille suomalaisille virheellistä verokirjettä. Asiasta kertoi Ilta-Sanomat.

Verohallinnon mukaan ongelma koskee mahdollisesti kaikkia tiistaina 6. elokuuta lähetettyjä kirjeitä.

Ongelma paljastui, kun verottaja alkoi tulla yhteydenottoja virheellisiä kirjeitä saaneilta ihmisiltä. Ihmiset kertoivat Ilta-Sanomille, että verotuspäätöksessä vaikuttaa olevan sekaisin lukijoiden omia tietoja sekä jonkun muun henkilön tietoja. OmaVerossa tiedot ovat kuitenkin oikein.

Eräs henkilö oli esimerkiksi saanut kirjeen, jossa hänelle olisi tullut mätkyjä maksettavaksi peräti 24 000 euron edestä. Henkilöllä ei ollut mitään tekemistä suuren mätkyn kanssa.

Verohallinto kertoi perjantaina tiedotteessaan selvittäneensä ongelman syyn. Virheelliset kirjeet johtuivat Verohallinnon käyttämän tulostusratkaisun teknisestä ongelmasta. Verotusjärjestelmässä ja OmaVerossa tiedot ovat olleet oikein.

”Käyttämämme tulostusratkaisu on jostain vielä tietämättömästä syystä sotkenut eri kirjeiden tietoja keskenään. Verotuspäätöksissä on saattanut olla toisen asiakkaan tietoja, esimerkiksi verotus- ja puolisotietoja. Myös yritys- ja henkilöasiakkaiden tietoja on mennyt tulostusvaiheessa sekaisin”, kertoo Verohallinnon kehitys- ja tietohallintojohtaja Jarkko Levasma

Levasman mukaan ongelma oli nimenomaan tulostusvaiheessa. Esimerkiksi verotuspäätökset ja verokortit ovat OmaVerossa oikein, ja ne löytyvät sieltä pdf-muotoisina. 

Verohallinnon tämän hetkisen tiedon mukaan virheitä on osassa 6.8. päivätyistä 27 000 kirjeestä, joista verotuspäätöksiä on 16 800. Verohallinto on mahdollisimman pian yhteydessä kaikkiin asiakkaisiin, joita virhe koskee.

Verohallinto keskeytti kirjeiden tulostuksen heti virheen havaittuaan. Tulostusvirhettä ennen postitetuissa kirjeissä ei ole ollut tulostusvirheitä, joten esimerkiksi elokuussa maksetut veronpalautukset ja jäännösverot ovat olleet asiakkaiden saamissa kirjeissä oikein.

Verohallinto aikoo lähettää kirjeen kaikille asiakkaille joita virhe on koskenut tai joiden tietoja on mennyt virheellisiin kirjeisiin. Lisäksi Verohallinto lähettää virheellisen kirjeen saaneille asiakkaille uuden päätöksen, esimerkiksi verotuspäätöksen tai verokortin. 

”Asiakkaiden ei siis tarvitse itse ottaa yhteyttä vaan odottaa rauhassa uutta kirjettä Verohallinnolta”, Levasma sanoo.

Koska tiedot ovat verotusjärjestelmässä oikein, mitään taloudellisia seuraamuksia ei Verohallinnon mukaan asiakkaille virheellisistä kirjeistä ole. Virheellisen verotuspäätöksen saanut henkilö voi tuhota kirjeen.

”Kaiken kaikkiaan kyseessä on vakava virhe, josta olemme todella pahoillamme. Selvitämme perin pohjin, miten virhe on tapahtunut ja varmistamme, ettei vastaavaa virhettä enää pääse tapahtumaan. Olemme tehneet tapahtuneesta ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle”, sanoo Jarkko Levasma.

Kommentoi

Jätä viesti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Ylös