Toimituksen blogi

Piileekö Puuilossa halpakauppaa kiusaavat riskit?

Poikkeuksellisen näyttävästi pörssiin marssinut Puuilo tunnetaan halvoista hinnoistaan, mutta riittääkö se pidemmän päälle?

Puuilon taannoinen pörssilistautuminen jäi tuskin huomaamatta yhdeltäkään sijoittajalta, sillä sitä markkinoitiin vahvasti Morjensta pörssiin -korvamadon avulla. Vaikka listautumisvuosi 2021 onkin ollut ennätyksellisen vauhdikas, Puuilo kykeni hankkimaan listautumisellaan todella paljon palstatilaa ja huomiota.

Pörssilistautuminen on innostanut myös monia sijoittajia asioimaan ensimmäistä kertaa Puuilossa. Sijoittajat ovat jalkautuneet myymälöihin tekemään sijoittajalegenda Peter Lynchin tyylisiä käytännön havaintoja kauppaketjusta. Legendan mukaan Lynch tykkäsi tutkia potentiaalisia sijoituskohteita ruohonjuuritasolta lähtien, missä hän jalkautui paikan päälle haistelemaan menoa ja seuraamaan sivusta miten kauppa käy tai mitä asiakkaat tykkäävät palvelusta.

Risuja, ruusuja ja vastauksia

Moni sijoittaja onkin raportoinut mm. Twitteriin omia käytännön havaintojaan Puuilon hyllyjen välistä. Kiitosta on sadellut niin tuotteiden halvoista hinnoista, kuten myös valikoiman laajuudesta. Myös asiakkaita on tuntunut kaupoissa riittävän.

Kaikki palaute ei ole kuitenkaan ollut täysin mairittelevaa. Risuja Puuilo on saanut liikkeiden ahtaudesta ja sekavuudesta, sekä asiakaspalvelun vaikeasta saavutettavuudesta.

Näihin risuihin kokeneemmat Puuilo-asiakkaat ovatkin neuvoneet, ettei Puuilossa asioida muuten kuin hinnan vuoksi. Osa muistuttaa myös siitä, että kaupassa käydään vain silloin, kun tiedetään jo etukäteen mitä ollaan putiikin valikoimasta vailla.

Halvin pärjää aina, mutta entä ne muut?

Hinnalla kilpailu on yksi perinteisimmistä tavoista tehdä myyntiä ja pitää asiakkaat tyytyväisenä. Tämä lienee myös Puuilon päästrategia. Kun kauppa kykenee tarjoamaan markkinoiden halvimpia hintoja, asiakkaita riittää varmasti.

Mutta mitäs sitten tehdään, kun tulee se yhdestoista?” on Lahtisen legendaarinen lausahdus Väinö Linnan Tuntemattomassa sotilaassa, jossa miehet pohtivat yhden suomalaisen vastaavan kymmentä vastapuolen sotilasta.

Lähes saman kysymyksen voisi esittää myös Puuilolle. Mitä mahtaa käydä sellaisessa tilanteessa, jossa markkinalle puskee joko kokonaan uusi halpatoimija, tai vaihtoehtoisesti joku vanha kilpailija aloittaa hintasodan?

Tunnetusti halvimman tarjouksen tekijä pärjää aina, mutta toiseksi tai kolmanneksi halvimmalla voi olla jo huomattavasti hiljaisempaa. Lisäksi halvimpia hintoja metsästävät kuluttajat eivät tykkää olla lojaaleja asiakkaita, vaan he vaihtavat putiikkia havaitessaan saman tuotteen olevan muualla halvempi.

Tämän vuoksi toiseksi tai kolmanneksi halvimman toimijan paikka ei ole häävi, jos konsepti on perustunut pelkkään halpaan hintaan. Sen sijaan jos halvan hinnan kyytipoikana on ollut myös hyvää asiakaspalvelua tai muuten hyvä asiakaskokemus, kynnys vaihtaa hinnan perässä kilpailijalle kasvaa kummasti.

Pörssitaival alkoi hyvin ja toivottavasti trendi jatkuu

Puuilon listautuminen oli monella tapaa menestys. Uusia osakkeenomistajia se sai 33 000 ja osakkeen hinta on noussut kaupankäynnin alkamisen jälkeen 25 prosenttia. Vertailun vuoksi vuonna 2016 listautuneeseen Tokmanniin sijoitti tuolloin vain 2000 sijoittajaa ja kaupankäynti pörssissä lähti käyntiin enemmän tai vähemmän yskähdellen.

Toivottavasti Puuilo ei laske kaikkea pelkän halpojen tuotteiden ja yleisen säästämisbuumin varaan. Jos markkinalle alkaa tulla useita halpaketjuja kilpailemaan halpojen tuotteiden perässä juoksevista asiakkaista, se vaikuttaa varmasti myös Puuilon bisnekseen.

Puuilon listautuminen oli yksi pörssihistorian värikkäimpiä, ja ihan jo tästäkin syystä toivomme yhtiölle hyvää menestystä niin pörssissä kuin sen ulkopuolellakin.

1 kommentti
  • Kimmo sanoo:

    En ole huomannut että puuilo olisi ollut sen edullisempi kuin muutkaan. Valikoima ratkaisee omalla kohdalla..

  • Ylös
    >