Osakeanalyysit

Mercedes-Benz ei pörssissä loista – yrittää kuroa Teslan etumatkaa sähköautoissa

Mercedes-Benz investoi sähköautovalmistukseen Euroopassa sekä lisää uusiutuvan energian ja akkujen tuotantoa.

Mercedes-Benz EQS SUV tuotanto
Mercedes-Benz AG on aloittanut EQS SUV:n tuotannon USA:ssa. Akustot tuotetaan yhtiön uusimmassa tuotantolaitoksessa Bibb Countyssa USA:ssa.

Perinteiset autovalmistajat ovat lähteneet Teslaan verrattuna reilulta takamatkalta nopeasti kasvavaan sähköautomarkkinaan.

Mercedes-Benz yrittää nyt kuroa Teslan etumatkaa kiinni.

Yhtiö kertoo investoivansa vuoteen 2026 mennessä kaksi miljardia lisää uusien sähköautomallien valmistuksen keskittämiseen Euroopassa neljälle omalle tehtaalleen. Kolme niistä sijaitsee Saksassa ja yksi Unkarissa.

Lisäksi yhtiö keskittyy voimakkaammin paikalliseen, lähellä autonvalmistusta sijaitsevaan akkutuotantoon, energian ja veden käytön tehostamiseen, omaan energiatuotantoon tuuli- ja vesivoimalla sekä vihreään logistiikkaan, jonka keskeisessä osassa ovat rautatiekuljetukset.

Mercedes-Benzin tulevat sähköautomallit edustavat kolmea kokoluokkaa, jotka ovat Entry Luxury, Core Luxury ja Top End Luxury. Nykyinen Mercedes-EQ-mallisto käsittää kuusi automallia, ja niitä valmistetaan yhteensä kuudessa tuotantolaitoksessa kolmella eri mantereella.

Täysin sähköiseen autovalmistukseen Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa

Yhtiö valmistautuu tämän vuosikymmenen aikana siirtymään täysin sähköiseen automallistoon niillä markkina-alueilla, joissa se on mahdollista.

Muutos koskee erityisesti Euroopan, mutta myös Pohjois-Amerikan markkinoita. Tämä ei kuitenkaan tarkoita globaalissa näkökulmassa polttomoottorituotannon lopettamista, vaan tuotannon sopeuttamista markkinatilanteen mukaisesti.

Mercedes-Benzin tuotantolaitokset kykenevät valmistamaan samalla tuotantolinjalla polttomoottori ja sähköautoja.

Mercedes-Benz AG:n tavoitteen mukaan puolet yhtiön maailman laajuisesta myynnistä on hybridejä tai täyssähköautoja. Suomessa sähköautojen osuus henkilöautojen rekisteröinneistä on jo yli 60 prosenttia. Tilauskannan näkökulmasta tarkasteltuna sähköautojen osuus on suurempi eli yli 70 prosenttia.

Lisää akkutuotantoa

Mercedes-Benz tuottaa sähkö- ja hybridiautojen akkuja nyt viidessä tehtaassa kolmella mantereella.

Akkutuotannosta Euroopassa vastaa vuonna 2009 perustettu Mercedes-Benz AG:n tytäryhtiö Deutsche ACCUMOTIVE GmbH.

Yhtiön uusin akkutehdas sijaitsee Bibb Countyssa USA:ssa, josta akustot toimitetaan Tuscaloosassa sijaitsevalle autotehtaalle. Kiinan tuotantoa varten akustot tuotetaan Beijing Benz Automotive Co. Ltd:n tehtailla Pekingissä. Vuonna 2019 Mercedes-Benz avasi akkutehtaan myös Thaimaan Bangkokissa paikallista hybridi- ja sähköautojen tuotantoa varten.

Mercedes-Benz kehittää ja valmistaa itse seuraavan sukupolven sähköiset auton voimalinjat. Mercedes-EQ-malleissa käytettävien ratkaisujen valmistus alkaa Untertürkheimin kahdella tehtaalla loppuvuonna 2024. Tätä ajatellen yhtiö on hankkinut enemmistön brittiläisessä YASA-moottoritehtaasta, joka kehittää erittäin tehokkaita ja suorituskykyisiä aksiaalivuo-sähkömoottoreita.

Mercedes-Benzin Berliinin polttomoottoritehdas tullaan siirtämään sähkömoottorituotantoon ja siitä tulee YASA-yhteistyömoottoreiden johtava tuotantolaitos Euroopassa.

Yhtiön tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä yli 70 prosenttia autonvalmistuksen käyttämästä energiasta on uusiutuvaa, ja kaikesta energiasta 15 prosenttia on yhtiön itse tuottamaa. Lisäksi vedenkulutusta aiotaan vähentää samassa ajassa 35 prosenttia.

Logistiikkaketjujen päästöjen vähentämiseksi sekä komponenttitoimituksissa tehtaille että valmistuneiden autojen kuljetuksissa tilaajille ja jälleenmyyjille suositaan jatkossa entistä enemmän rautatiekuljetuksia.

Mersun ja Teslan arvostuskertoimissa huima ero

Mercedes-Benzin ja muiden perinteisten sähköautovalmistajien paineet reivata kurssiaan kohti sähköistyviä automarkkinoita ovat kovat. Paineita tulee niin kuluttajilta kuin sijoittajiltakin.

Viimeisen kolmen vuoden aikana Teslan osakekurssi on noussut yli 1700 prosenttia. Samalla ajanjaksolla Mercedes-Benz on noussut vain 77 prosenttia. Arvostuskertoimien huikea ero kielii siitä, että sijoittajat näkevät Teslan kasvunäkymät huikeasti korkeampina kuin Mersun.

Mercedes-Benzin osakekurssin arvostustaso kertoo, kuinka huikeasti paljon korkeammalle sijoittajat arvostavat täysin sähköautoihin keskittyvän Teslan.

Kuluvan vuoden konsensuksen mukaisella tulosennusteella Mercedes-Benzin P/E-kerroin on vain 4,9x ja EV/Ebitda-kerroin 1,5x. Tasepohjainenkin arvostuskerroin P/B on hyvin alhainen, vain 0,78x. Teslan luvut ovat kuin toiselta planeetalta. Sen tämän vuoden tulosennusteella laskettu P/E-kerroin on 78x, EV/Ebitda-kerroin 41x ja tasepohjainen P/B on 20x.

Kommentoi
Ylös
>