Finanssitalo Kepler Cheuvreux päätti nostaa verkkokauppayhtiö Booztin tavoitehinnan 132 Ruotsin kruunuun aiemmasta 120 kruunusta. Suositus on analyysin mukaan edelleen osta. Tällä hetkellä osake hinnoitellaan noin 119 kruunun hintaan.
”Nostamme odotuksiamme liikevaihdon, oikaistun ebit:n ja osakekohtaisen tuloksen osalta 2-4 prosenttia ajanjaksolle 2023-2025. Nostamme myös vapaan kassavirran ennusteitamme”, Kepler kirjoittaa kommentissaan.
Boozt on pohjoismainen teknologiayritys, joka myy muotia ja elämäntapaa verkossa. Yhtiö tarjoaa asiakkailleen räätälöidyn valikoiman muotia monibrändisen verkkokauppansa Boozt.com:in kautta. Yritys on keskittynyt käyttämään talon sisällä kehitettyä teknologiaa räätälöidäkseen parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.
Yhtiö on kasvanut nopeasti viime vuosina saavuttaen 6,7 miljardin kruunun liikevaihdon vuonna 2022. Sillä on yli kolme miljoonaa aktiivista asiakasta Boozt.com-sivustolla.
”Vaikka osake on kehittynyt viime aikoina vahvasti, näemme edelleen nousuvaraa ja toteamme, että osake liikkuu 45 prosenttia alle kaikkien aikojen korkeimman tasonsa, vaikka liiketoiminta on vahvassa vauhdissa”, Kepler toteaa.
Reipas tulosparannus ja ohjeistuksen nosto
Booztin liikevaihto kasvoi kolmannella vuosineljänneksellä 16,7 prosenttia vertailukaudesta ja oli 1,55 miljardia kruunua. Bruttokate kasvoi 16 prosenttia 618 miljoonaan kruunuun vuosineljänneksellä.
Oikaistu liikevoitto oli 67,2 miljoonaa kruunua kolmannella neljänneksellä, kun se vuotta aiemmin oli 25,5 miljoonaa kruunua. Markkinoinnin tehokkuuden lisääntyminen, parannukset toimitusten toteuttamisessa ja vipuvaikutus oikaistuihin hallinto- ja muihin kuluihin vaikuttivat kaikki marginaaliin positiivisesti.
Kun vuotta on jäljellä enää kuukausi, Boozt päivittää vuoden 2023 ohjeistustaan vastaamaan vähentynyttä epävarmuutta ja marraskuun vahvaa tulosta. Yhtiö odottaa nyt vuoden 2023 liikevaihdon kasvavan 13-15 prosenttia, kun aiempi arvioi oli 11-15 prosenttia. Oikaistun liikevoiton yhtiö odottaa nyt olevan 370-390 miljoonaa kruunua, kun aiempi arvio oli 350-390 miljoonaa kruunua.
Huolimatta edelleen vaikeasta markkinatilanteesta, jossa kuluttajien tunnelma on edelleen vaimea, Boozt ja Booztlet toivottivat tervetulleeksi yli 125 000 uutta asiakasta Black Friday -viikolla.
Lisää uskollisia asiakkaita
Kaikkien Booztin markkinoiden ja kategorioiden kysyntä kasvoi, ja yli 50 prosenttia myydyistä tuotteista kuului uusiin kategorioihin Lapset, Urheilu, Kauneus ja Koti. Tämä osoittaa jälleen kerran, että ”yhden kohteen tavaratalo” on edelleen kätevä ja erittäin merkityksellinen kausikaupan aikana.
Naisten ja miesten muodin kysyntä lisääntyi. Lisäksi kysyntää lisäsivät erittäin uskolliset asiakkaat, joista monista tuli Boozt Clubin jäseniä Black Friday -viikon aikana. Boozt Clubissa on nyt yli 650 000 jäsentä.
Booztin Ängelholmissa sijaitseva toimituskeskus on selviytynyt kiireisestä kaudesta hyvin, ja ruuhka-aikana se käsitteli ennätykselliset yli 20 000 kappaletta tunnissa. Vertailun vuoksi: viime vuonna huippu oli noin 15 000 kappaletta.
”Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että pystymme säilyttämään vauhtimme haastavista markkinoista huolimatta ja että asiakkaamme ostavat edelleen verkkokauppakonseptimme. Tilausten keskimääräinen arvo nousee edelleen, ja niiden asiakkaiden määrä, jotka ostavat useampaa kuin yhtä kategoriaa, on ennätyksellisen suuri”, Booztin toimitusjohtaja ja toinen perustaja Hermann Haraldsson kertoo.
Haraldssonin mukaan tämä on osoitus yhtiön vahvasta tarjonnasta eri kategorioissa, mutta sitä tukee myös yhtiön päätös rakentaa ja vahvistaa varastoa ennen kiireistä sesonkia.