Netflix yllätti markkinat huikealla tilaajamäärien kasvulla. Myös tuloslaskelman viimeiselle riville jää entistä suurempi potti.
Suoratoistopalvelu Netflixin osake on Yhdysvalloissa tällä hetkellä tukevassa lähes 13 prosentin nousussa. Syynä on yhtiön julkistama vahva neljännen vuosineljänneksen tulosraportti.
Amerikkalaisen teknologiajätin neljännen vuosineljänneksen tilaajamäärät kasvoivat yli 13 miljoonalla uudella käyttäjällä, mikä ylitti yhtiön omankin noin yhdeksän miljoonan uuden käyttäjän ennakkoarvion. Koko vuoden 2023 nettolisäys oli noin 30 miljoonaa.
Viime vuonna viimeisellä vuosineljänneksellä Netflixin käyttäjämäärät lisääntyivät 7,7 miljoonalla uudella maksavavalla käyttäjällä. Tilaajamäärien kasvu on siis kiihtynyt. Tilaajamäärät kasvoivat kaikilla maantieteellisillä alueilla.
Netflix on onnistunut toimenpiteissään estää salasanojen jakamisen, mikä näkyy tilaajamäärien kasvuna. Viime toukokuussa useissa maissa aloitettu salasanojen jakamisen rajoittaminen on estänyt eri kotitalouksissa asuvia henkilöitä käyttämästä samaa Netflix-tiliä.
Netflixin toinen toimitusjohtaja Greg Peters kertoi analyytikkopuhelussa, että Netflix luottaa edelleen siihen, että se pystyy vakuuttamaan vielä salasanojen jakamiskieltoa kiertävät katsojat siitä, että palvelusta kannattaa maksaa.
Netflixillä on vihdoin hinnoitteluvoimaa
Yhtiön liikevaihto löi viimeisellä kvartaalilla Wall Streetin analyytikoiden 8,7 miljardin dollarin konsensusennusteen ja nousi yli 8,8 miljardiin dollariin, mikä tarkoittaa 12,5 prosentin kasvua viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Netflix arvioi kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihdoksi yli 9,2 miljardia dollaria, mikä vastaa suunnilleen konsensusodotusten mukaista 9,3 miljardin dollarin liikevaihtoa.
Netflix on nyt luottavainen kasvu-uransa jatkumisesta ja yhtiö on aikeissa toteuttaa hinnankorotuksia.
”Laitoimme hinnankorotukset pitkälti jäihin, kun otimme käyttöön maksullisen jakamisen. Nyt kun olemme päässeet siitä yli, voimme jatkaa tavanomaista lähestymistapaamme”, Peters kertoi analyytikoille.
Osakekohtainen tulos jäi hieman konsensusodotuksista, sillä yhtiö raportoi 2,1 dollarin osakekohtaisen tuloksen, kun odotus oli 2,2 dollaria. Tuloskunto on kuitenkin noussut selvästi viime vuodesta, jolloin osakekohtainen tulos oli vaivoin plussalla 0,12 dollarissa.
Yhtiö odottaa kiihtyvää tuloskasvua alkuvuodelle.
Netflix arvioi ensimmäisen neljänneksen osakekohtaiseksi tulokseksi lähes 4,5 dollaria, mikä on enemmän kuin konsensuksen 4,1 dollarin odotus.
Netflixin tulovirta ei nojaa enää pelkästään maksaviin asiakkaisiin, vaan se saa nykyään myös mainostuloja. Mainostason jäsenmäärät kasvoivat lähes 70 prosenttia edellisestä vuosineljänneksestä, yhtiö kertoi tulosjulkistuksessa. Mainostilauksen osuus on nyt 40 prosenttia kaikista Netflixin liittymisistä niillä markkinoilla, joilla sitä tarjotaan.
Aiemmin tässä kuussa Netflix kertoi, että mainostaso on ylittänyt 23 miljoonaa kuukausittain aktiivista käyttäjää, mikä on kahdeksan miljoonaa enemmän kuin marraskuun päivityksessä.
Greg Peters ennustaa kuitenkin, että menee useita vuosia ennen kuin mainosmyynti tuo merkittäviä tuloja.
Netflix vahvistaa asemiaan kilpailijoihin nähden
Suoratoistopalveluissa käydään tiukkaa kisaa korkeimmasta kruunusta. Netflix on nyt kisassa niskanpäällä. Tuloskauden päättyessä yhtiöllä oli hieman yli 247 miljoonaa maksavaa tilaajaa, mikä on arvioiden mukaan enemmän kuin millään muulla suoratoistoyhtiöllä.
Tilaajamäärien kasvun lisäksi yhtiö panostaa uuteen sisältöön.
”Uskomme, että striimauspalveluiden laajentuessa meillä on paljon kasvumahdollisuuksia. Johtotähtemme pysyy samana: innostamme jäseniämme viihteellämme. Jos pystymme jatkossakin parantamaan Netflixiä kilpailijoita nopeammin, meillä on yhä arvokkaampi liiketoiminta – kuluttajille, tekijöille ja osakkeenomistajille”, yhtiö kertoo kirjeessään osakkeenomistajille.
Netflix uskoo saavansa tänä vuonna paljon uutta sisältöä palveluunsa siitäkin huolimatta, että Yhdysvalloissa oli käsikirjoittajien ja näyttelijöiden lakko viime vuonna.
Yhtiö on tehnyt sopimuksen WWE:n livestriimauksien eli suorien showpainiohjelmien näyttämisestä Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Latinalaisessa Amerikassa ensi vuoden alusta lähtien.
Monet Netflixin kilpailijoista ovat myös huomanneet urheilutarjonnan mahdollisuuden.
BBC:n mukaan esimerkiksi Amazon yrittää lisätä suorien urheilutapahtumien tarjontaansa. Netflixin tapaan senkin on tarkoitus alkaa näyttää mainoksia käyttäjilleen, elleivät he maksa 2,99 dollaria lisää kuukaudessa.