Suosituksen muutos on iso, sillä aiemmin Evli antoi myyntisuosituksen lentoyhtiölle.
Finnairin neljännen neljänneksen kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä kasvoivat edelleen 11 prosenttia edellisvuodesta, mikä johtui 22 prosentin kasvusta Aasiassa, ja Finnairin matkustajakäyttöaste parani edelleen.
Tammikuussa Finnair kuljetti 819 800 matkustajaa eli 0,4 prosenttia enemmän kuin tammikuussa 2023. Kokonaiskapasiteetti tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kasvoi tammikuussa 5,6 prosenttia vertailukaudesta. Kun lentokoneiden ulosvuokraukset miehistöineen lasketaan mukaan, kasvua oli 4,0 prosenttia. Liikenne myydyillä henkilökilometreillä mitattuna kasvoi 1,3 prosenttia.
Matkustajakäyttöaste oli 69,2 prosenttiin, mistä laskua on 3,0 prosenttiyksikköä vertailukaudesta.
Aasian-liikenteen tarjonta kasvoi vertailukaudesta 13,1 prosenttia, mikä johtui esimerkiksi Japanin ja Etelä-Korean lisäkapasiteetista.
Evlin analyytikko Joonas Iivonen arvioi, että Finnairin käyttöasteen voi odottaa pysyvän vähintäänkin melko tasaisena, sillä Kansainvälinen ilmakuljetusliitto (IATA) odottaa koko toimialan lukujen paranevan vielä hieman tänä vuonna.
Finnairille kesäsesongilla on iso merkitys yhtiön tuloskunnon kannalta.
”Paljon kuitenkin riippuu taas kerran kesäsesongista, kun tänä vuonna lisäksi lakot Suomessa tulevat haittaamaan jo muutenkin tyypillisesti pehmeää alkuvuoden tulosta”, Iivonen arvioi.
Finnair lisää kesälomakaudelle lisävuoroja pohjoisiin suosikkikohteisiin. Norjan Bodø palaa verkostoon kesäkuun lopulta elokuulle, ja Finnair lisää lentoja myös Trondheimiin Norjassa kesäkuusta elokuun loppuun. Lisäksi Finnair lisää lentoja myös Gotlannin Visbyyn ja lentää saarelle viisi kertaa viikossa kesäkuun lopusta elokuun alkuun.
Yksi Finnairin tuloslaskelman viimeisen rivin kannalta keskeinen tekijä on lentopetrolin hintakehitys. Evli arvioi, että polttoainehintojen lasku heijastuu tulokseen.
”Lentopolttoaineen hinnat laskivat melko jyrkästikin viime vuoden lopulla mutta ovat sen jälkeen jonkin verran palautuneet. Ne ovat kuitenkin edelleen noin 10 prosenttia lokakuun tasojen alapuolella, ja vaikka niiden tuleva taso jää vielä nähtäväksi on lasku jo nyt ollut riittävä tukemaan tulosta enemmän kuin esimerkiksi alkuvuoden lakot sitä saattavat heikentää”, Iivonen toteaa.
Iivosen mukaan monet lentoyhtiöt pystyvät todennäköisesti kasvattamaan tulostaan vuonna 2024 vielä selvästikin, mutta Evli ennustaa Finnairille vain suhteellisen tasaista kehitystä. Evli odottaa vuoden 2022 negatiivisen -164 miljoonan euron liikevoiton nousevan tänä vuonna plussalle 188 miljoonaa euroa. Tälle vuodelle ennusteena on 196 miljoonan euron liikevoitto.
Evli antaa Finnairin osakkeille 0,04 euron tavoitehinnan, joka perustuu EV/EBIT-kertoimen arvostuskertoimeen 8x. Pankki antaa lentoyhtiön osakkeille nyt ostosuosituksen, kun aiemmin se antoi myyntisuosituksen.
Finnair raportoi neljännestä neljänneksestä 14. helmikuuta.