Harvian loka-joulukuun tulosraportti oli mannaa sijoittajille. Osake kiri lähes 22 prosenttia.
Kiuas- ja Spa-yhtiön tuore tulosraportti oli selkeän positiivinen yllätys. Viime vuoden viimeinen vuosineljännes oli selkeästi parempi kuin mitä markkinat ja analyytikot olivat odottaneet.
Vahvan tulosraportin siivittämänä Harvian osake oli torstain ylivoimaisesti kovin nousija Helsingin pörssissä lähes 22 prosentin nousukiidollaan.
Yhtiön liikevaihto nousi viime vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä 3,4 prosenttia vertailukaudesta ja oli 39,4 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisilla valuuttakursseilla laskettu liikevaihto kasvoi 5,2 prosenttia ja kasvu oli täysin orgaanista.
Suomessa liikevaihto laski yli 15 prosenttia vertailukaudesta ja Pohjoismaissa yli 29 prosenttia. Sen sijaan Harvian todellinen kasvumarkkina, Pohjois-Amerikka, on Harvialle yhä tärkeämpi markkina. Se kasvoikin loka-joulukuussa peräti 28 prosenttia vertailukaudesta.
Pohjois-Amerikka nousi myös Harvian suurimmaksi markkinaksi, kun koko vuonna se toi 43 miljoonan euron liikevaihdon. Suomen liikevaihto oli 36 miljoonaa euroa.
Liikevaihto nousi loka−joulukuussa lämmityslaitteissa, saunoissa ja kylpytynnyreissä sekä lisätarvikkeissa ja kiuaskivissä. Varaosien ja palveluiden liikevaihto laski pääosin Venäjältä poistumisen seurauksena.
Viimeisellä neljänneksellä myös höyrygeneraattoreiden myynti laski johtuen kysynnän laskusta monilla Euroopan markkinoilla. Pohjois-Amerikan liikevaihdon kasvu heijastui myös konserninlaajuiseen saunojen myyntiin, sillä saunat muodostavat valtaosan PohjoisAmerikan myynnistä.
Tulostakin syntyy.
Viimeisellä vuosineljänneksellä oikaistu liikevoitto nousi edellisvuoden 7,9 miljoonasta eurosta 9,5 miljoonaan euroon. Raportoitu liikevoitto oli 9,2 miljoonaa euroa, mikä ylitti 6,2 miljoonan euron konsensusennusteen selvästi.
Harvian toimitusjohtaja Matias Järnefelt kertoo, että markkinaolosuhteet olivat vaikeat Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, joissa korkeat korot, matala kuluttajaluottamus ja rakennusalan haasteet näkyivät yhä selvästi kaikkien tuoteryhmien myynnissä.
Euroopan ulkopuolella sen sijaan Harvia jatkoi ja jopa kiihdytti jo valmiiksi vahvaa kasvuaan.
”Pohjois-Amerikan markkina kasvoi edelleen nopeaa vauhtia, mikä tuki erinomaista myyntisuoritustamme alueella. Suurin osa liiketoiminnastamme Pohjois-Amerikassa muodostuu kokonaisratkaisujen myynnistä pelkkien kiukaiden myymisen sijaan. Tämä näkyy saunamyynnin kasvavana osuutena koko myynnistämme”, Järnefelt toteaa.
Järnefeltin mukaan Pohjois-Amerikan vahvan myyntisuorituksen ylläpitäminen on yhtiölle hyvin tärkeää.
Toimitusjohtajan mukaan myyntiponnistelut tuottivat tulosta myös Aasian ja Tyynenmeren alueella, jossa myynti kasvoi hyvin suotuisasti ja suunnitelmien mukaan.
Liikevaihdon kasvu tuki Harvian kannattavuutta. Yhtiö on kuitenkin myös tehnyt työtä hinnoittelun sopeuttamiseksi, toimitusketjun tehokkuuden parantamiseksi ja operatiivisen toimintamme optimoimiseksi. Lisäksi kustannusten nousupaineet ovat hellittäneet joissakin keskeisissä materiaaleissa ja komponenteissa, Järnefelt kertoo.
Yhtiö on asettanut kasvuun, kannattavuuteen ja velkaantumisasteeseen liittyviä pidemmän aikavälin tavoitteita. Harvian tavoitteena on pitkällä aikavälillä keskimäärin yli viiden prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu, yli 20 prosentin oikaistu liikevoittoprosentti sekä nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen välillä 1,5x−2,5x.
Tuttuun tapaansa Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä.