Teslalta on totuttu odottamaan huikeita kasvulukuja. Vuonna 2021 liikevaihto kasvoi yli 70 prosenttia ja seuraavanakin vuonna yli 50 prosenttia. Viime vuonna kasvu jäi kuitenkin selvästi vaisummaksi, vajaaseen 19 prosenttiin.
Tälle vuodelle analyytikoiden konsensusennusten teknojätin liikevaihdon kasvulle on vain 11 prosenttia.
Yhtiö antoi jo myrskyvaroituksen julkistaessaan tammi-maaliskuun autojen toimitusluvut. Sähköautovalmistaja myi vajaat 387 000 ajoneuvoa ensimmäisellä neljänneksellä, mikä on 20 prosenttia vähemmän kuin edellisellä neljänneksellä ja 8,5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Analyytikot olivat odottaneet noin 450 000 auton toimitusmääriä alkuvuonna.
Kyseessä oli yrityksen ensimmäinen vuositason myyntipudotus vuodesta 2020 alkaneen pandemian jälkeen.
Tämä on heijastunut yhtiön markkina-arvon kehitykseen. Teslan osake on laskenut kuluvan vuoden aikana jo 40 prosenttia.
Markkinoilla odotetaan nyt kuumeisesti, milloin Tesla saa markkinoille edullisen hintaluokan Model 2:n, jonka hinnan arvioidaan jäävän Yhdysvalloissa 25 000 dollariin. Auton tuotannon on tarkoitus alkaa kesäkuussa 2025 Teslan Teksasissa sijaitsevalla gigatehtaalla.
Teslan toimitusjohtaja Elon Musk on luvannut Model 2:n lanseerausta jo pitkään.
Model 2:lle olisi tarvetta. Sen lanseerauksen viivästyminen, globaalin kysynnän lasku ja Kiinan halpojen kilpailijoiden kiristyvä kilpailu todennäköisesti merkittävästi Teslan myyntiin ja tulokseen tulevina vuosina.
Onko itseohjautuvuus Teslan jokeri?
Model 2 saattaa olla ratkaisevassa asemassa Teslan tulevan myyntikehityksen kannalta.
”Vaikka olemme olleet eturintamassa varoittamassa sijoittajia Teslan toimitusten, hinnoittelun ja tuloksen heikkenemisriskistä vuoteen 2025 asti, pidemmän aikavälin ostosuosituksemme perustui siihen, että seuraavan sukupolven ajoneuvo, joka on hinnoiteltu 25 000 dollariin, olisi tulossa ensi vuoden lopulla. Se antaisi yhtiölle mahdollisuuden kiihdyttää volyymia, marginaaleja ja vapaata kassavirtaa, ja se voisi mahdollisesti hallita läntisiä sähkömoottoriajoneuvomarkkinoita”, arvioi Deutsche Bankin analyytikko Emmanuel Rosner.
Rosner alensi Teslan suosituksen tasolta osta tasolle pidä ja laski osakkeen tavoitehintaa roimasti – aiemmasta 123 dollarista vain 66 dollarilla 123 dollariin osakkeelta.
Analyytikon mukaan viivästynyt Model 2:n lanseeraus sitoo yhtiön tulevaisuuden siihen, että Tesla saa ratkaistua täydellisen kuljettajattoman autonomian koodin. Se on hänen mukaansa kuitenkiin merkittävä teknologinen, lainsäädännöllinen ja toiminnallinen haaste.
Vuosi | 2021 | 2022 | 2023 | 2024e | 2025e |
---|---|---|---|---|---|
Liikevaihto, mrd dollaria | 53,8 | 81,5 | 96,8 | 107,1 | 127,6 |
Liikevaihdon kasvu % | 71 | 51 | 19 | 11 | 19 |
Osakekohtainen tulos | 1,63 | 3,62 | 4,30 | 2,83 | 3,87 |
Tuloskasvu % | 676 | 122 | 19 | -34 | 37 |
Sijoitussivusto The Street väittää, että Tesla on tekemässä ehkä yhtä merkittävimmistä muutoksista poikkeukselliseen kasvutarinaansa vuosiin. Sähköautovalmistaja pyrkii siirtämään painopistettä autojen valmistuksen ydinliiketoiminnasta laajempaan itseohjautuvaan ja energiavarastojen tulevaisuuteen.
Teslan mukaan se on kerännyt peräti 300 miljoonaan ajokilometriin perustuvaa dataa. Nämä tiedot yhdessä tekoälyn supertietokoneen kanssa voisivat Muskin mukaan tarjota valtavan kilpailuedun itseajomarkkinoilla.
Tuloshaasteita lyhyellä tähtäimellä
Itseohjautuvat autot tai Model 2 tuskin kuitenkaan yhtiön kuluvan vuoden tulosta pelastavat.
Analyytikot odottavat konsensusennusteessa Teslan osakekohtaisen tuloksen romahtavan tänä vuonna vain 2,8 dollariin viime vuoden 4,3 dollarista. Se merkitsisi 34 prosentin laskua.
Yhtiö onkin jo aloittanut sopeuttamistoimet, kun se kertoi tällä viikolla aikovansa irtisanoa yli 10 prosenttia työntekijöistään maailmanlaajuisesti.
Sähköautovalmistajan tämän hetken haasteista kielii myös se, että yhtiö joutuu laskemaan hintoja pitääkseen yllä myynnin kasvua.
Yhtiö leikkasi Model Y:n sekä sen vanhempien ja kalliimpien mallien, Model X:n ja S:n, hintoja. Model 3 -sedanin ja Cybertruckin hinnat pysyivät ennallaan. Leikkaukset laskivat Model Y:n lähtöhinnan 42 990 dollariin, Model S:n lähtöhinnan 72 990 dollariin ja Model X:n lähtöhinnan 77 990 dollariin.
Yhtiö ilmoitti aiemmin tässä kuussa, että sen maailmanlaajuinen myynti laski jyrkästi tammi-maaliskuussa, kun kilpailu lisääntyi maailmanlaajuisesti, sähköautojen myynnin kasvu hidastui ja aiemmat hinnanalennukset eivät houkutelleet lisää ostajia.
Kyseessä oli Teslan ensimmäinen vuosineljännesvuosittainen myynnin lasku lähes neljään vuoteen.
Teslan on määrä julkistaa ensimmäisen neljänneksen tuloksensa ensi viikon tiistaina.