
Teknologiayhtiö Wärtsilä kertoo julkaisseensa ensimmäisenä maailmassa suuren mittakaavan vetyvalmiin moottorivoimalaitoksen, joka toimii 100 prosenttisesti vedyllä. Vetyvalmis voimalaitos mahdollistaa tulevaisuuden nollapäästöiset voimajärjestelmät.
Kansainvälisen energiajärjestön (IEA) World Energy Outlook 2023 -raportti osoittaa, että vety on olennainen osa tulevaisuuden sähköjärjestelmiä. Raportin mukaan polku kohti päästötöntä maailmaa vuoteen 2050 mennessä edellyttää, että sähköntuotannossa käytetään 17 miljoonaa tonnia vetyä vuonna 2030, ja määrän on tarkoitus nousta 51 miljoonaan tonniin vuoteen 2050 mennessä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttöönotto maailmanlaajuisesti kaksinkertaistuu tämän vuosikymmenen loppuun mennessä. Tämä luo oikeat olosuhteet käyttää ylimääräistä puhdasta sähköä vetypohjaisten, hiilineutraalien polttoaineiden tuotannossa ja siten mahdollistaa 100 prosenttisesti uusiutuvaan energiaan perustuvat voimajärjestelmät.
Uusiutuvien energialähteiden lisääminen ei kuitenkaan yksinään riitä maailmanlaajuisten nettonollatavoitteiden saavuttamiseen, Wärtsilä kertoo.
Joustavia voimantuotantoratkaisuja, kuten moottorivoimalaitoksia, tarvitaan tasapainottamaan saatavuudeltaan vaihtelevia uusiutuvia energialähteitä. Wärtsilän mukaan keskeistä, että nämä voimantuotantoratkaisut täyttävät myös tulevaisuuden vaatimukset ja voivat käyttää kestäviä polttoaineita, jotta energia-ala voi saavuttaa hiilineutraaliuden.
Wärtsilä vastaa tähän tarpeeseen uudella vetyvalmiilla moottorivoimalaitoksellaan, joka voidaan muuntaa toimimaan 100 prosenttisesti vedyllä. Yhtiön mukaan uusi moottorivoimalaitos on huomattava kehitysaskel verrattuna olemassa olevaan teknologiaan, joka voi toimia maakaasulla ja 25 tilavuusprosentin vetyseoksilla.
”Emme saavuta globaaleja ilmastotavoitteita tai täysin hiilineutraaleja voimajärjestelmiä ilman joustavaa, nollapäästöistä energiantuotantoa, jota voi nopeasti kasvattaa ja vähentää epäsäännöllisen tuuli- ja aurinkoenergian tueksi”, sanoo Anders Lindberg, Wärtsilä Energy -liiketoiminnan johtaja.
Lindbergin mukaan on oltava realistisia sen suhteen, että maakaasu on osa energiajärjestelmiä vielä vuosien ajan. Uusi moottori tarjoaa yhtiön mukaan joustavuutta energiantuotantoon.
”Polttoainejoustavat moottorimme voivat nyt käyttää maakaasua ja siten tarjota joustavuutta, tasapainotusta sekä tukea uusiutuvan energian nousulle. Ne voidaan muuntaa käyttämään vetyä, kun sitä on helposti saatavilla, ja näin varmistaa matkaa kohti nollapäästöjä”, jatkaa Lindberg.
Vetyvalmis voimalaitos perustuu Wärtsilä 31 -moottorialustaan, joka on maailman tehokkain. Se yhdistyy sähköverkkoon 30 sekunnissa käynnistyskäskystä, varmistaa energian saatavuuden polttoainejoustavuuden ansiosta ja tarjoaa vertaansa vailla olevan kuormanseurantakyvyn sekä korkean osakuormatehokkuuden. Wärtsilä 31 -moottorialustalla on yli miljoona käyttötuntia ja yli 1 000 megawattia asennettua tuotantokapasiteettia maailmanlaajuisesti.
Wärtsilän 100 prosenttisesti vetyvalmiin moottorivoimalaitoksen konsepti, joka perustuu Wärtsilä 31 -moottorialustaan, on saanut TÜV SÜD:n sertifikaatin. TÜV SÜD:n H2-valmiuden sertifiointi koostuu kolmesta vaiheesta ja kolmesta vastaavasta sertifikaatista. Konseptisertifikaatillaan Wärtsilä on nyt saavuttanut ensimmäisen vaiheen moottorivoimalaitoksensa konseptisuunnittelusta.
Yhtiö odottaa 100 prosenttisesti vetyvalmiin moottorin olevan tilattavissa vuonna 2025 ja toimitettavissa vuodesta 2026 alkaen.
Uuden moottorin kaupallinen menestys on kuitenkin vielä monen mutkan takana, muistuttaa Inderesin analyytikko Erkki Vesola.
”Vihreän vedyn tuotantomäärien kasvun ohella käyttöön vaikuttavat tietenkin riittävän kattavan jakelun järjestäminen sekä hinta. Näihin liittyvä epävarmuus on toistaiseksi melko suurta”, Vesola toteaa.
Vesolan mukaan Vihreän vedyn ympärillä on tällä hetkellä globaalisti merkittävä määrä eri kokoisia ja eri vaiheissa olevia investointihankkeita, myös Suomessa.
”S&P Globalin mukaan kaikkiaan 150 vihreän vedyn tuotantoon tähtäävä projektia käynnistyy vuonna 2024. Merkittävä hyppäys tuotantoon tarvittavan elektrolyysin projekteissa tapahtuu kuitenkin vasta 2028 ja useat vihreän vedyn tuotannosta puhuvat yhtiöt näyttävät asettaneen tavoitteensa vuoteen 2030.”
Suuntaus kohti 100 prosenttista vetyä polttoaineena on erittäin vahva ja samoin on Wärtsilän asema yhtenä tämän siirtymän mahdollistajana, analyytikko toteaa.